Släppa in ny häst i flocken - gick inget vidare

SofiaOfSweden

Trådstartare
För två veckor sedan fick jag hem min nya häst, en treåring. Tills idag har han fått gå i en egen hage tillsammans med min andra häst och det har fungerat jättebra och meningen var att han skulle släppas ut med den övriga flocken (7 hästar) för ca en vecka sedan men eftersom att han fick ett sår på bakkotan valde jag att ha kvar honom i hagen för att underlätta sårläkningen samt hålla det renare.

Imorse släpptes han ut (har hälsat i stallet, samt gått i en hage bredvid den ordinarie så han har träffat och hälsat på de andra tidigare) och det gick jättebra. Han hittade tre nya lekkamrater med min andra inräknad, alla de är ganska unga och de sprang runt och lekte, sprang i kapp osv. innan de slog sig till ro för att äta hö. Jag stod kvar och tittade i ca en halvtimme men allt gick lugnt till.

Några timmar senare får jag ett samtal från stallet där de säger att han har fått en massa sår eftersom han har bråkat med en annan häst i hagen, en riktig buffel som vill bestämma över allt och alla.

När jag kom ner så hade de dock slutat och jag sprayade på blåspray på de utsatta områdena och släppte ut honom igen. Senare på eftermiddagen var han ÄNNU mer sönderbiten, han såg helt för jävlig ut. Bett och rispor från sparkar på hela kroppen, till och med på insidan av bakbenet som gjorde att han markerade lite.

Jag vet att det går vilt till med unghästar, min andra såg rätt hemsk ut ett tag med bitmärken och sådant, men det här var FÖR mycket tycker jag. I fortsättningen får han gå i sin vanliga hage med min andra häst, tänker inte låta honom gå med den där buffeln vem vet hur han ser ut om ett par dagar :crazy: "Problemet" är att min nya inte ger sig, han fortsätter att försvara sig istället för att bara ge upp och smita undan, dock är det ju den andra som går till anfall först.

Kommer detta gå över; ska jag släppa ut honom i den hagen igen och låta dem göra upp eller ska jag låta honom gå själv? Vi flyttar om fyra veckor så det känns lite onödigt att låta honom bli så "förstörd".

Det kan tilläggas att han kommer direkt från galoppbanan och har alltså inte gått i flock sedan två år tillbaks, men på den korta tidsperiod kan han väl inte ha glömt bort flockbeteendet?

Sv: Släppa in ny häst i flocken - gick inget vidare

Om ni ändå bara ska vara kvar 4 veckor verkar enklaste lösningen vara att han fortsätter gå med din andra häst. Eller är det ngt praktiskt problem med det? Det verkar inte vara någon större mening att etablera flock om ni ändå ska flytta. Det tar längre tid att få vissa konstellationer att fungera och för vissa individer att "ge sig". Det kan vara så att din pålle är yngre än "bufflen" men egentligen skulle bli den som "avgick med segern" om de fortsatte gå ihop. Det är ingen blandflock, eller hur?

Jag står i ett kollektivt stall där man delar på öppningar, och vi har haft lite tjafs kring att vi tagit in en unghäst (fullblod från banan dessutom) eftersom flera anser att de inte klarar av att leda ut honom till hagen eftersom att de har vissa förutfattade meningar. Alltså har jag och mamma fått åka ner varje morgon för att släppa ut, och efter två veckor börjar det kännas körigt eftersom både jobb och skola ska hinnas med. Dock är det några som kan tänka sig att ta honom nu om morgnarna efter att ha sett hur lätthanterad han är, men flera står fortfarande fast vid att de inte vill hjälpa till. Så på den punkten är det en klar fördel om de får gå med den övriga flocken. Jo det är en blandflock, både ston och valacker går tillsammans.

Vill ha lite synpunkter på detr här hur ni andra tycker och tänker kring det här, för jag känner mig rätt kluven och har inte stött på detta problem tidigare, inte lika allvarligt iaf.

Men de andra kan väl inte bara bestämma sig för att en viss sorts häst i en viss ålder är oregerlig och därför vägrar dom att ta ut den.

Konstigt stall. Vi har kämpat på med varandras hästar, även om vissa inte varit roliga.

De enda gångerna jag vet att andra vägrat är om det varit en väldigt besvärlig häst. Ingen vill ju riskera sin hälsa för någon annans häst.

(Jag har inte själv varit med om att någon vägrat, bara hört talas om det ryktesvägen).

Så - finns det inga andra problem med din häst egentligen?

Norrland

Jodå, det är därför vi flyttar :angel:

Jag vet inte vad de tror egentligen, de tror väl att han är ett söndertrasat nervvrak som spränger staket och springer ner allt som kommer i hans väg, inte vet jag. Men så är det verkligen inte kan jag intyga, tvärtom så är han den ende där som är ordentligt uppfostrad.

Nej, inga problem förutom det som har uppstått nu då. Trodde faktiskt att han skulle vara låg i rang eftersom han är så lätthanterad annars, nästan lite mesig. Påminner om min andra som är världens mespropp och viker sig så fort han får ett ont öga på sig, men icke sa nicke.

Men ni tror inte att det beror på att han inte är van vid "hästspråket"? Jag tror inte att det beror på det eftersom att det sitter i hästens natur, men jag vill bara utesluta den faktorn eftersom att det är vissa som tror det (de som jag anser vara mycket okunniga dvs.).

Det är klart att om han inte är så van att gå med andra så kan det ta lite tid innan rangen befästs.

Men egentligen är ju lösningen självklar: om du ska flytta om 4 v så låt dina två hästar gå tillsammans. Verkar bara dumt att släppa in honom i flocken. Det kan ta flera veckor innan de riktigt lugnar ner sig. Varför riskera din häst (och de andra).

Jag skulle inte låta hela flocken dela hage för 4 v.

Norrland

Nä precis. I dagsläget går han i sin gamla hage och där får han gå då tills vidare, det blir bäst så.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka