släppa ihop två nya hästar?

lis1e

Trådstartare
får hem två hästar på måndag som inte tidigare har träffats. de har inte heller varit hos mig innan. så ingen känner sig hemma. det är två ston, ett på 3 och ett på 12. 12 åringen var tydligen väldigt ranghög. 3årinen blir "levererad" före 12 åringen. vad ska man tänka på när man släpper ihop dom? inga grimmor på? det är ju både för och nackdelar med att ha grimmor på...
hur gör ni?

Sv: släppa ihop två nya hästar?

Först och främst så brukar jag låta dem stå brevid varandra ett par nätter, på dagarna kan de gå i hagarna brevid varandra, 1 dag och natt iallafall.

Jag brukar ha grimmor på, är du orolig, kan du sätta ett balband i grimmans spänne, så den går sönder/av om de skulle fastna.

Där är ju så stor ålderskillnad mellan damerna, att jag inte tror det är några problem.....

Ska bara de två gå ihop eller blir det en större hage med flera hästar i ?
Har ni dem på sommar bete hela dygnet eller kommer de in ?

Det kan vara bra att låta de båda hästarna stå inne den dagen de kommer och sen släppa ihop dagen efter. Då kan de kolla in stället lite innan de släpps ihop.

Men en del släpper ihop direkt så fort en ny häst kommer. Du får väl fråga ägarna lite vad de tycker och komma överens om en bra lösning för er.

Lycka till :)

problemet är bara det att stallet inte har några boxar än! de ska gå på bete hos mig och ska gå ute hela tiden så det finns ju inte chans att göra så. och det är bara dom två. jag tror itne heller att det ska vara några problem, men man vet ju aldrig!

När du ska släppa ihop två nya hästar som dessutom inte känner till omgivningen så kan det vara en stor fördel att ha dom i vars en hage i början, men staket emellan, så att dom kan nosa på varandra, men inte komma åt att skada varanda genom sparkar och hugg. När du väl ska släppa ihop dom finns det en del saker att tänka på. Inga täcken tillexempel då det då är risk att dom river sönder varandras täcken om det skulle gå vilt till. Grimmor kan det vara bra att ha, så att man snabbt kan skilja dom åt och ta ut en ur hagen om det skulle bli större bråk eller andra problem. Inga skor skulle jag föreslå eftersom det då finns risk att dom sparkar mot varandra, och om dom då har skor och träffar bli skadorna oftas mer allvarliga med skor än utan skor. Om det är nödvändigt med skor så ska man iaf inte ha broddar i skorna även om gräset är halt av eventuelt regn, eftersom broddar kan riva upp stora sår om dom sparkar varandra. När du släppt ihop dom så gå ch titta till dom då och då. Att dom småbråkar och gör upp rangordning i början måste man räkna med, men om bråket fortsätter och dom inte slutar efter ett tag så ska du sära på dom eftersom dom då inte kommer bra överens.

Tycker som ankans... Låt dom först stå i boxarna bredvid varandra och sen i två hagar bredvid varann. Och till slut så ska det nog inte vara några problem att släppa ihop dom.

Vi har alltid grimmor på dem, om det skulle vara något problem så är det mycket lättare att få tag på dem.

det är ju tyvärr problemet att jag inte har stallet fixat än.. tror vi helt enkelt får släppa ihop dom direkt. och utan grimmor tror jag nog. är rädd dom fastnar...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 451
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka