Släppa ihop sto och föl med andra hästar

R

Rutsie

Har ett ranglågt sto med månadsgammalt föl. Har släppt in ett annat sto (högt i rang) till dem som beter sig som en häst borde. Avvaktar, håller sig lite undan, låter fölis bli nyfiken, accepterar att mamman sjasar bort fölis osv. Skulle utöka flocken med en valack idag. Han går med det höga stoet i vanliga fall. Valacken satte igång att jaga fölis och mamma alldeles hejdlöst och försökte ge sig på fölis och splittade mamma och föl. Mammastoet försökte inte försvara sig på annat sätt än att fly. Slutade med att jag fick ta ut valacken av rädsla för olycka. Sen var det lugn och ro i hagen igen. Det var som om han inte hade nån känska för naturens ordning.
Gjorde jag rätt eller fel? Råd om hur jag får dem till en enda flock?

Sv: Släppa ihop sto och föl med andra hästar

Det finns valacker som har "hingstbeteendet" kvar och därmed inte gillar "andras" föl... Sen finns de de som "bara" ska hälsa (väldigt påfluget) ...

I mitt fall om jag va i din sits skulle jag inte släppa in valacken.

Sv: Släppa ihop sto och föl med andra hästar

Ja, valacken är lite oborstad i sitt uppförande för det mesta. Fräck och "oborstad". Förr eller senare måste de antagligen ihop. Någon ålder som är bättre eller sämre med föl och hopsläpp? Över sommaren går det att ha dem delade.

Liknande trådar

Hästhantering Har sto med föl (5 månader nu) hos min kompis, dom har gått där hela hösten. Nu behöver jag ta hem dom och har här en flock med 4...
Svar
11
· Visningar
3 764
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 213
Senast: limona
·
Avel Har ett dräktigt sto med beräknad nedkomst 5 maj. Hon går i dag tillsammans med våra 3 vallacker och är väldigt bundis med den mest...
2
Svar
39
· Visningar
7 613
Hästhantering Har en 8 årig Islandsvalack som är väldigt ranglåg, går alltid undan när det är bråk eller tjafs i flocken, han blir lätt stressad och...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 969
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar