Släppa hästen i skogen..

Humelibumlan

Trådstartare
Min sambo ställde en ganska intressant fråga igår och jag hade inget bra svar... :eek: :angel:

Vad skulle ske om man tog en häst, ställde den i transporten och körde bort den från hemtrakten och släppte den lös i skogen för att sedan lämna den där?
Vad tror ni hästen skulle göra? Hur länge skulle den klara sig?

Rent hypotetiskt såklart (även om tanken slagit mig :devil: ) men säg att det är en häst som är van vid uppstallning, kompisar, regelbundna måltider och som trivs med människor, runt 10 år...
Eftersom jag kan tänka mig att det är ganska individullet, så vi tänker i samma banor om samma häst

Sv: Släppa hästen i skogen..

jag tror på 2 olika grejer..

1
hästen går efter bilen längs bilvägen, äter lite här och var men vandrar efter tills någon ser den gå på vägen..

2
hästen börjar äta.. efter ett tag letar hästen vatten, äter mera osv.. mot kvällningen går hästen mot där det luktar människor/rök/maskiner lr whatever..

I Härjedalen (tror jag det var) så försvann ju en islänning för inte så länge sedan. Han levde själv i skogen/på fjället i mååånga månader.

Jag tror att så länge hästen hittar mat i skogen så stannar den där. Om du släpper ut hästen på sommaren hinner den bli rätt "vild" tills maten tar slut och blir nog svår att få tag på. Är det mitt i vintern kommer nog hästen fram och letar reda på ett hem.

Jenny

Kan bara svara vad mina skulle gjort..

De hade gått omkring och letat mat och vartten tills någon människa dykt upp (till fots, eller cykel), då hade de följt efter denna person tills de kom fram till bebyggelse sas.

om jag ser till mina två så hade nog resultatet blivit detta:
Gammelhästen har ett otroligt lokalsinne och överlevnadsinstinkt så han hade jag hittat i hagen/stallet följande morgon... :smirk:
Lillhästen däremot...Vet jag inte... Han hade förmodligen ställt sig och gnäggat hjälplöst och väntat på att någon skulle hitta honom... (bortsämd, ja)

Men snälla försök inte i verkligheten!

Min hade "hakat på" första tant med en kasse som prasslar, i hopp om att få sig en godis...

för släppte man ju hästarna "på skogen" ...dom fick gå där i flera månader och det var ju bara så...iofs tror jag inte att man körde bort dom utan att dom gick i närheten av gården, men koll på vart dom var tror jag inte man hade på det viset....jag har en bekant som tar sina kossor en gång om året och flyttar ut till "sätern" hon släpper dom lösa på skogen och dom kommer hem och vill bli mjölkade...sen sitter hon där ute i oävla i flera månader och ystar ost o har sig :D

Mina hade nog sökt upp likasinnade, dvs andra hästar. Den ene med inget annat som mål, den tredje i långsamt mak mellan tuggorna och den tredje mitt i mellan.

Mina hade först och främst försökt att hitta hem.
Om inte det hade gått, så hade de försökt att hitta något annat stall att bo i.
Hade de inte hittat något sådant, så hade de letat upp någon människa som skulle kunna hjälpa dem att hitta hem.

De bor iofs inte inne i stall.
Men de vill ha en hage där det serveras vatten och mat, så de hade nog letat rätt på en hage att ställa sig i.

När lokatten skrämde ut dem hemifrån hagen, så gick de in i en hage med kvigor i och anslöt till dem.
Där fanns det nämligen både mat och vatten och djur som bevisligen mådde bra.

Jag tror jag vet vad min ena skulle göra. Lalla runt och äta, för att sen tycka 'hallå, var är min människa?' och irra runt lite. Stötte han inte på någon skulle han nog ställa sig och vänta ett tag, och gnägga lite´. Sen vet jag inte vad hans kulle göra, beror nog på om han möter någon människa eller ej. Skulle han det skulle han följa med den, oavsett vad människan tyckte ;) Om inte skulle han om det var inom rimligt avstånd söka sig till bebyggelse eller helst andra hästar. Annars skulle han nog klara sig fint på skogen tills vintern kom..

Unghästen har jag ingen aning om, mer än att hon såfort hon fick syn på en människa skulle bli ett klister. Hon är rätt cool dock så frågan är HUR lång tid det skulle ta innan hon försökte söka upp människa/annan häst.

Kan svara vad mina fyra senaste skulle ha gjort...

Islänning nr.2 skulle ha klarat sig länge, han hade blivit helt förvildad och levt så utan kontakt till andra hästar och folk. Hade han träffat på ekipage eller folk/fä så hade han flytt direkt ännu djupare in i skogen. Kanske han hade slagit följe med en älg eller ett rådjur. Hade han inte självdött efter några år så hade man fått skjuta honom med bedövningspil eller gevär för att fånga in han.

Den avlidne "haffen" skulle ha klarat sig utan problem, troligen i flera år, p.g.a. av sin påhittighet och personlighet, han behövde absolut inte människan mer än att snacka lite med. Mat och dryck kunde han fixa själv om det behövdes. Hade han träffat på ett hästekipage eller annat folk och fä hade han sagt "tjena, läget" och vandrat vidare.

F.d. nordisen hade inte klarat lång tid, han hade troligen svultid ihjäl ganska snart, han kunde inte ens hitta vatten och mat i hagen om det låg på "fel plats" och han begrep inte att leta. Fullt fungerande ögon, skulle ett annat hästekipage eller älg råkat stöta på honom hade de fått fly för livet. När det gäller folk så vet i katten om han hade följt med, han hade nog tyckt det var tryggare att stå kvar och svälta ihjäl.

Korsningsungen jag har nu, hade klarat sig över sommaren, men troligen frysit ihjäl vintertid. Hade ett annat hästekipage eller folk och fä kommit så hade han följt med dem hem och in i stall/farstun och inte gett sig försen de tog sig an honom, hade hade stannat kvar som en övergiven kattunge.

Senast ändrad:

Vi hade två varmblodsmärrar hos oss ett tag, när ägaren sen skulle
släppa dom på bete så skulle vi ta hästarna och möta upp honom där. Vi möttes på en skogsbilväg och lastade ur hästarna & släppte dom mitt ute i ingenstans :)
Det var en hög med andra hästar som också "gick på skogen" och ägaren sa att det inte dröjer länge förrens hans hästar letat upp flocken och anslutit till dom.
När det sen var dags att ta hem dom så var jag nyfiken och följde med för att se hur dom såg ut. Ruskigt fina och välmående, något småsår förståss men inget allvarligt!
Lika keliga och lättlastade som då vi släppte ut dom på skogen. :)

Drömmen är väl att kunna göra så, men jag har nog för taskiga nerver för sånt! Dessutom så verkar det ha blivit aningens för många björnar för min smak i dom trakterna.

det är ju drömmen att kunna göra så, men minus alla björnar vargar rävar kärr de kan gå ner sig i, farliga växter, och allt som kan skada dem.
Såg på tv att några åkte båt med hästar ut till en liten ö som de släppte dem på och där fick de gå på sommar bete. det är ju också bra.

Hästar är flockdjur så inte hade den valt att leva vidare där den var inte. Den skulle, tror jag, förmodligen dras till något som den kände trygghet inför. Lukt/ljud/syn av människor, hästar, kanske hundar, hus, vägar, bilar etc. De saker som den förknippar med tryggheten den har hemma, skulle den antagligen söka och följa.

Kan bara komma på vad mina egna hade gjort.

Nordisen hade nog först blivit förtvivlad och upprörd, och undrat vart tusan tog hemmet och kompisarna vägen?! :eek: :confused:
Travaren hade nog sökt sig till närmaste människa i hopp om lite fjäsk och ett stall att stå i när det regnar.
Han tycker det är lika trevligt över allt bara det finns människor och mat.

Sen om de inte hade lyckats hitta hem, hade de gått tills de såg ett stall där det fanns andra hästar, gnäggat lyckligt vid åsynen, kutat dit som jehu för att hälsa och sedan ställt sig att beta utanför deras hage :p

Kan riktigt tänka mig dem ute på vift, vilken syn :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV