Släpar bakbenen och går sakta

M

Mowglii

Ett av mina marsvin har började släpa bakbenen idag.Han är 3 år fyller 4...Han får lagomt med askorbinsyra i vattnet,frukt,grönsaker,hö och foder varje dag, han dricker och äter som vanligt.Det beror väl på C-Vitamin brist att han gör så eller har jag fel?

:bump: //Mowglii

det kan ha med det att göra om han inte fått i sig tillräckligt så kan han dö ta honom till enveterinär eller ge honom åtminstånde c-vitamin det funkar bra med sådant vi dricker i flaskan!

Det låter som c-vitaminbrist ja. Det kan vara lite lurigt med att ge i vatten har jag hört, vitaminet kan försvinna ganska fort. Ring till veterinären!

Ger man c-vitamin i vattenflaskan måste flaskan täckas så ingen ljus kommer in...c-vitamin bryts ner av ljuset så efter några timmar i vattenflaskan gör det iallafall ingen nytta. Bästa sättet att tillföra marsvin c-vitamin är genom grönsaker och nu på sommaren maskrosblad och gräs. Grönsaker och frukt som innehåller mycket c-vitamin är vitkål, röd paprika, persilja, apelsin, broccoli...
Gurka och sallad innehåller så gott som bara vatten och ska ges endast som godis. Morötter innehåller väldigt lite c-vitamin...

Var det en hane? Kan det vara metastatisk förkalkning? Börjar som en styvhet i lederna så att de får svårt att röra sig de brukar magra också. Tror att det är kalciumkulor som bildas i kroppen, ex i lungorna, magen och kroppspulsådern. Beror på obalans mellan kalcium/fosfor. ÅKT TILL VETERINÄR!
Lycka Till med din lilla gris!
//Malin

Marsvin kan få något som vardagligt kallas marsvinsförlamning. Då blir just bakdelen förlamad.
Hoppas det inte är det! Säger som de andra, ring vet.!
För att få i ett marsvin c-vitamin fort (mitt förra marsvin fick c-vit. brist en gång) så kan man lägga askorbinsyra på tex. en bit vindruva eller nåt annat smaskigt.
I de flesta fall visar sig c-vitaminbrist med att marsvinen lägger sig på sidan.

det låter som bakbensförlaming. OM det är det så går det inte att göra någonting åt. åk till vet för att få reda på vad det är.

Precis som Ofeus med lite tillägg :)
Askobinsyra är dumt då det är svårt att väga upp och lätt för att doser rätt.
Överdoserar du och råkar sedan få en mindre mängd än tidigare kan marsvinet få sk falsk sjörbjugg.
Kroppen har vant sig vid den höga nivån c-vitamin och kräver därför större mängd än normalt.
Det kräver en långsam nedgång för att marsvinet inte skall bli sjuk och dö även om man bara går ner till den nivån marsvinet skall ha.
Det är därför uppfödare oftast envisas med att ge vitkål och morötter som bas i grösaker och låter vitkål bytas ut mot någon annan c-vitamin grönsak som marsvinen äter.
Mina marsvin skulle nog kunna äta ihjäl sig på gurka och huvudsallad (isbergssallad bör man inte ge dom) om dom fick men här används det som godis istället för dessa gnagarstänger man kan köpa i affärer då det näringsmässigt inte ger speciellt mycket till marsvinen.
Askobin i vatten har du redan fått svar på varför det inte är bra.
Den enda gång är när marsvinet har akut behov av extra c-vitaminer så är det bättre att blanda det i lite vatten som man ger marsvinet med genom en plastspruta med en gång.

Det gick över på bara några timmar :) Tack och lov! :D *PUUH!* Släppte ut honom med hans lilla bebis polare, nån timme sedan fick han gå in och äta lite vitamin rika grönsaker :idea: Funka perfekt :rofl:

:bump: //Mowglii

ps.Tack för alla svar!

Sv: Re: Släpar bakbenen och går sakta

rattalskare skrev:
det kan ha med det att göra om han inte fått i sig tillräckligt så kan han dö ta honom till enveterinär eller ge honom åtminstånde c-vitamin det funkar bra med sådant vi dricker i flaskan!
Är det riktigt ? att de kan dö av C-vitaminbrist , hur kommer det sig??

Sv: Släpar bakbenen och går sakta

Det är så enkelt som att de behöver c-vitamin och kan inte tillverka det själva, och behöver alltså få det genom maten/tillskott.

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 975
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar