Slänger sig ut vid avlastning...

M

Move_Over

Nån som kan ge någe bra tips på vad man kan göra om hästen slänger sig ut vid avlastningen....
Jag är inte stark nog att hålla emot..
Hästen har gjort detta många ggr..

Hälsningar Malin

Sv: Slänger sig ut vid avlastning...

Testa att backa upp transporten så nära stallväggen du kan komma (och ändå få ner luckan...). Har hört att d kan hjälpa när hästarna vill slänga sig ur transporten. Stallväggen funkar som broms. Lycka till!

Är ni enda ägare på hästen eller har någon haft den före er? iså fall vet man kanske inte hur de har tränat...

Träna att lasta/lasta ur på gåden...utan att stänga bommen till att börja med. Man måste förekomma hästen dvs. be den backa ut innan hästen själv har kastat sig. :smirk:
Stå stilla i tansporten och bjud på något gott så att den tycker det är trevligt. Och glöm inte att ha öppet dörren fram när ni tränar, så att den inte känner sig så instängd.

Om ni far med hästen på tävling eller så...låt den stå inne i transporten i lugn och ro en stund innan ni lastar ut, kanske bjuda på nått gott och att den har hö/gräs att mumsa på.
Om man alltid slänger ned luckan så fort man har stannat av så kommer hästen att vara beredd på att kasta sig.

Om det skulle vara så att ni kanske är lite nervösa själv inför tävling osv. så känner hästen av det och kan kasta sig eftersom kroppen då varnar för fara...kom ihåg att andas lugnt.

Jag hade en häst som kastade sig ur transporten pga. att han var så stor att han hade slagit i huvudet i taket vid urlastning hos den förra ägaren...han ville inte heller in för den delen. jag tränade som ovan + att jag gav honom hästgodis i en hink som jag höll lågt, när vi backade ut. Då sänkte han huvudet och knatade snällt ur transporten och allt var frid och fröjd :D Lycka till!

Vår gammelmärr tyckte de va "skitäckligt" att gå ut backandes å därför kasta sej ut och var även svår att få in pga detta men när vi började låna transport med framurlastning så hon fick gå ut framåt försvann "alla problem".

En annan häst vi köpte vägrade gå in så vi tänkte likadant me han, men han "rusade" formligen bara igenom släpet, så när han lastades ut var vi "tvugna" att ta han bakvägen, men hans problem var iofs bara att han vägrade gå in, han hade aldrig problem med "ut"biten...

Ha longerlina på den och så fort den har kastat sig ut så går du ut efter den och backar hästen!!
Backa backa backa!
När hästen vill sluta backa så backar du den lite mer!

Du kan "slå" med longerlinan på frambenen för att få den att backa om den är ihärdig.
Det ska vara arbetssamt att backa!

Varje gång den slänger sig bakåt så ska du backa den ännu mer!

Så har jag fått lära mig. Att hålla fast hästen kan ge panikkänsla hos hästen.

Att backa upp släpet mot en vägg som någon skrev tycker jag låter rent ut sagt livsfarligt om man har en stor häst i alla fall. Särskilt om den slänger sig för att den är rädd.

Sedan kan du träna hästen hemma på att gå fram och tillbaka över pressening till exempel. Även rygga över den.
Spika ihop en liten "bro", sådana dom använder i western och gå över den också. Gå typ halvvägs upp på den och rygga tillbaka.
Träna träna träna.

Även rygga i både upp- och nedförsbacke.

Nu menar jag inte att man ska ta ett helt ridpass och bara rida bakåt, det är också jobbigt för hästen att rygga om en ryttare sitter på.
Men man kan träna lite varje dag.

Övningarna går ju också att göra från marken. Lycka till! :)

Tack för alla tips!! :)

Jag äger inte hästen utan har den på foder... När ägarna lastar så gör de precis som jag....hon är jättesnäll att lasta....men problemet va ju som sagt utvägen...

Hon är inte rädd för preseningar utan kan gå över dem.....så hon är inte harig på det visset....

Sen är det ju så att jag tyvärr inte har någon bom till den transporten jag lånar....vi har funderat på att göra en egen men vet inte riktigt hur vi ska gå till väga...

Det konstiga är att hon började med det där att slänga sig ur transporten nått år efter att jag fått hem henne...men hos oss har hon aldrig fått känna något obehag med transportering.....det har fått ta sin tid att lasta henne och vi har alltid berömmt henne när hon gjort rätt...

Hon kan inte stå med mellanvägg pga en olycka hon va med om för flera år sedan......men jag tror inte att det är olycka som har gjort aå att hon slänger sig ut...

Hälsningar Malin

Skaffa en transport med dörrar i bak. Han kommer att slänga sig ut endast en gång sen är han mycket försiktig vid urlastning. Detta vet jag av egen erfarenhet.

När min märr ska ut pressar hon några gånger mot bommen, sen står hon jättesnällt och väntar tills bommen är borta. DÅ kastar hon sig likförbannat..... hon är inte svår att lasta så förra helgen gjorde jag ett försök. Efter 1½ timme kastade hon sig fortfarande ut, oavsett hur 17 jag gjorde, och gick in lugnt och fint som en filbunke.... ;)

Det där känner jag igen.... Min häst pressar också mot bommennär man öppnar luckan, står sedan alldeles stilla när man öppnar bommen. Sedan, när man ber honom backa ut, då slänger han sig. Dessutom är han svår att lasta, men det går bättre och bättre!

Är det ett problem, egentligen?
Se till att ingen står direkt bakom, och se till att hästen får hoppa ut, utan att ni bromsar den.

Jo det är ett problem......
Hon slänger sig så pass snabbt så att jag har tappat henne 2ggr....engång i ett samhälle det va inte kul.. :(
Och en gång på en tävlingsplats....
Visst kan man låta henne slänga sig....men tänk om det händer något...min pappa kanske inte har hunnit undan när han öppnar lämmen...tänk om hästen skadar sig....tänk om transporten går sönder (eftersom den inte är vår) så det är verkligen ett problem...

Hälsningar Malin

det blir ju ett problem när dom inte har varken mellanvägg eller bommar....livsfarligt för den som fäller ner lämmen...

till trådskaparen....det beror ju lite på VARFÖR hästen slänger sig, är den rädd o får panik eller är det bara en fix ide? om det är det senare så skulle åtm jag försöka se till att få häste att stanna upp och tänka sig för....i om att det böir en så farlig situation vid urlstning så skulle jag leta upp ett lämpligt ställe, tex vid en strandkant, fälla ner lämmen och hästen slänger sig ut...i vattnet....det kommer garanterat att få hästen att kolla vart den hamnar nästa gång och förhoppningsvis se sig för och inte bara handlöst slänga sig....
Är den rädd o får panik får man vidta andra åtgärder, antingen ha ett släp där man kan flytta mellanväggen så den får större plats och h därmed ha tillgång till bom bak, eller helt enkelt skaffa fronturlastning....ett liv är mera kostsamt än ett fronturlastat släp.

Senast ändrad:

när du lastar ur så ta en longerlina, då får du lite extra "tid" att samla in hästen än med ett vanligt grimskaft.

jo men det känns lite lskigt med longerlina....tänk om man skulle råka tappa linan och hästen trasslar in sig på ett eller annat vis.... :confused:

Men jag kan ju test....tack för alla förslag...

Hälsningar Malin

du håller ju linan sträckt hela tiden och låter den glida i handen på dig så den inte snuddar marken och hästen trasslar in sig. När du sedan går närmare hästen så vevar du in den.
Använd handskar så du inte får brännskador i händerna om du använder en sån lina.

Risken är nog minimal att du tappar hästen om du inte är extremt klantig eller hästen extremt stressad och springer runt EFTER att den har backat ur.
Och om hästen drar x antal longerlinameter ur händerna på dig så är det ett helt annat problem. Då har den ingen respekt för dig eller för grimma och lina.

Men det tror jag inte

Hm...jag får testa det där med longerlina nästa gång....se om det blir bättre... men hon är ju väldigt stressad av sig..
Respekt har hon nog....hon är alltid snäll o trevlig att handskas med.. o hon vet när hon gör fel...så jag hoppas att det inte är respekten sóm fattas....

H. Malin

Låna hem det där släpet en dag när du inte ska iväg. Testa gärna "Seabaz" tips med att backa, och var till 100% konsekvent. Jag kör alltid den metoden (ungefär i alla fall), och det funkar super.
Mvh. Matten

Hej! Har haft samma porblem med mitt sto, men de problemen är brta nu. Prova med en transport som har fronturlastning att gå igenom några gånger. Det får hästen att tänka framåt och är inte alls lika van vid det. Det bästa är ju om du har en egen transport med fronturlastning för det är allra skonsammast för hästen. Framförallt unga hästar är ryggningen ut ur transporten ett slitage. Inte särskilt stort men ger mytcket trevligare intryck för hästen om man kan gå igenom.
Good Luck

Om du använder en longerlina istället för grimskaft har du lite längd att "spela" på. Jag har en som slänger sig ut, han slår i huvudet i takkanten längst bak, sliter sönder grimmor mm. Vi har tränat, tränat, tränat. Jag började med att koppla fast longerlinan och snurra den ett varv runt frambommen (så jag orkar hålla) och sedan koppla loss transportgrimskaften, sen öppnar vi bakrampen (då försöker han att backa men då tar det stopp mot bakbommen, (annars får medhjälparen använda spöt) jag berömmer med godis när han står stilla. Sen så får min medhjälpare försöka öppna bakbommen medan jag matar med godis (morot att gnaga på). Vi har tränat miljoner gånger och nu håller grimman varje gång och han har bråttom ut men kastar sig inte. Eftersom att när man använder ett grimskaft så är det så kort att när hästen ska börja backa så måste även du gå mot hästen vilket får hästen att flytta undan för dig (som den ska) men du vill inte att det ska gå så fort. När min häst börjar backa så står jag stilla kvar i transporten.
Jag vet en ponny som hade problem också. När ponnyn skulle lastas
av så höll hon i grimskaftet och böjde sig ner för att krypa under bommen, då kastade ponnyn sig bakåt. Hon "pressade" ut ponnyn omedvetet ut transporten. Hon använder nu en longerlina så att hon kan stå stilla i transporten tills ponnyn är nere på fast mark.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka