Slänger sig ur transporten....

Tuvalisan

Trådstartare
:confused: :confused: Min häst har alltid funkat bra att lasta, han har varit mkt tävlad och därför mkt van att åka transport! Nu till vårt problem, sist jag lastade så fick han mer el mindre panik när vi skulle stänga lämmen, och slängde sig ut med buller och bång. Sedan gick han på igen och samma visa 2-3 ggr till innan jag fick fatt på en hink havre som jag mutade honom med i stundens hetta. Då gick det, fast han var mkt orolig och sparkade och gnäggade! Hur ska jag tackla detta? tacksam för svar!

Sv: Slänger sig ur transporten....

Ingen som har ngt förslag :cry: ?

Ingenting angående lastningen har ändrats, paniken kommer då lämmen ska stängas!

Sv: Slänger sig ur transporten....

Vet inte vad det kan bero på, men när vi ska transportera mitt 4 åriga sto så brukar vi alltid binda fast henne innan vi stänger lämmen. Hon hatar också ljudet av lastrampen när man fäller upp den. När hon är bunden han hon inte kasta sig bakåt allt för långt och vi brukar också ha en hink havre med i transporten om det skulle hända något. Mitt tips är att träna hästen att bli lastad även när ni inte ska iväg och tävla. Lasta hästen och sätt för bommen och låt honom stå där en stund medan du står vid hans huvud och berömmer honom när han inte försöker kasta sig. Lasta av honom och gör om samma sak igen. Lasta, stäng bommen, berömm, lasta av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 153
Senast: exotic
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 130
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar