slänger av allt och alla

S

sippsa

Vi har en liten B-ponny (116cm) på 21 år. Han är väldigt söt och go och ha och göra med problemet är bara att alla som rider honom åker av. Har haft medryttare på honom som har ridit i fyra år men som har slutat för att de blir rädda för honom. Jag har syskon som älskar hästar och tjatar jämt om att få rida men jag vågar knappt släppa upp dem då de är väldigt ovana och har ganska dålig balans.
Är det någon som har någon ide om vad det kan vara för fel? Vad kan man göra från marken? Hur stora ryttare kan man sätta upp utan att skada honom, har en person i tankarna men är inte säker på vad en Bponny klarar? Vore mycket tacksam för svar då han inte kan gå och "skräpa" i hagen längre.

Sv: slänger av allt och alla

Som vanligt;
Har den ont i ryggen eller någon annanstans? Kolla upp hästen, all delar helst.

Vi har en liten B-ponny (116cm) på 21 år. Han är väldigt söt och go och ha och göra med problemet är bara att alla som rider honom åker av. Har haft medryttare på honom som har ridit i fyra år men som har slutat för att de blir rädda för honom. Jag har syskon som älskar hästar och tjatar jämt om att få rida men jag vågar knappt släppa upp dem då de är väldigt ovana och har ganska dålig balans.
Är det någon som har någon ide om vad det kan vara för fel? Vad kan man göra från marken? Hur stora ryttare kan man sätta upp utan att skada honom, har en person i tankarna men är inte säker på vad en Bponny klarar? Vore mycket tacksam för svar då han inte kan gå och "skräpa" i hagen längre.

Att en medryttare ridit i fyra ar sager inte mycket om kunskapsnivan.. Problemet med de sma hastarna ar ofta just att man later barn rida, de har ingen skolning och lagger sig till med "olater" for att slippa undan. Det ar ofta forstaeligt ocksa, det ar inte speciellt bekvamt for en hast att ha en ryttare i obalans pa ryggen, aven om det ar en liten och latt ryttare.. Ok, jag sager inte att det ar fallet med din hast, men det ar ratt ofta sa.

Jag skulle ta hasten i tommar och tomkora medans personen (jag antar att det ar mestadels barn?) sitter pa ryggen. Lat personen "aka med" medans du eller nagon kunnig tomkor och jobbar hasten.

har hästen blivit kollad av vet? ryggont? dåligt passad sadel? tänderna, är dom kollade? kolla igenom hästen från topp till tå innan du gör något annat för att vara på den säkra sidan.

sen måste jag faktiskt hålla med om att problemet med små ponnyer är oftast små ryttare som inte kan tillräckligt. det är svårt att hitta någon i lämplig storlek och kunskap.

Om du är säker på att ponnyn inte har ont, så prova "gräsätartyglar" finns på Hööks så hästen inte ska kunna få ner huvudet. Inte så lätt att bocka om det blir stopp neråt

Hur kollar man ryggen på bästa sätt. Jag tror själv att problemet skulle kunna ligga där. Hans sadel är ganska gammal och hans rygg kan ju ha ändrats sedan den prövades in, vi har faktiskt alldrig kollat uppdet. Men samtidigt så beter han sig likadant när någon rider barbacka.

Hu rmenar ni med tömkörningen? Kan ni utveckla det lite mer. Hästen är ju gammal men kan det vara lönt att försöka köra honom?

Det senaste har han varit ute själv, skulle hans beteende kunna bero på att han inte vill vara själv?

Hur stor ryttare kan man sätta upp? Jag har några kompisar som är väldigt duktiga men de är ganska långa, men det kanske inte är så farligt eller?

Alltså, det går säkert bra att sätta upp en större ryttare någon enstaka gång för att kolla av och "få ordning" litegrann, men det ska ju bara vara just någon enstaka gång då och inte regelbundet. Inte heller ett hårt pass då utan mer för lydnaden.
Men då tycker jag ni ska kolla upp ryggen först så det säkert inte är det som spökar.

Hur ofta blir han riden?
Om han bockar av överskottsenergi kand et kanske vara så enkelt som att han behöver ridas mer eller mer varierat!
6 dagar i veckan, både dressyr, hoppning och uteritter tex.

Senast ändrad:

Har han varit svårriden för dig tidigare? Min gamla connemaraherre röjde med alla från fem års ålder till förra året (är nu 29 år). Ju mer man red desto bättre blev han dock, men testade alla i början. Mycket arbete från marken och att han får värma upp ordentligt innan någon rider honom kanske skulle funka. Han är ju lite till åren (även om han inte är gammal för att vara ponny) och alla hästar blir lite stelare och behöver lite mer uppvärmning för varje år. Någon stans har jag hört att man ska värma upp lika många minuter som hästen är år. Något som låter logiskt tycker jag.

Rids han alltid med sadel, kan det vara så att den inte passar längre? Någon kanske kan rida barbacka i lina och se om han beter sig lika dant då? Det är ju inte så långt ner till marken om man skulle åka av.:rofl:

Hur kollar man ryggen på bästa sätt. Jag tror själv att problemet skulle kunna ligga där. Hans sadel är ganska gammal och hans rygg kan ju ha ändrats sedan den prövades in, vi har faktiskt alldrig kollat uppdet. Men samtidigt så beter han sig likadant när någon rider barbacka.

Hu rmenar ni med tömkörningen? Kan ni utveckla det lite mer. Hästen är ju gammal men kan det vara lönt att försöka köra honom?

Det senaste har han varit ute själv, skulle hans beteende kunna bero på att han inte vill vara själv?

Hur stor ryttare kan man sätta upp? Jag har några kompisar som är väldigt duktiga men de är ganska långa, men det kanske inte är så farligt eller?

Med tomkora menar jag att istallet for att ryttaren har kommandot fran ryggen pa hasten sa haller du i tommarna, skrittar, travar, galopperar, gor allt som man kan gora fran ryggen.

Jag har en kansla av att det ar mest barn som rider ponnyn? Det ar ju lika viktigt att halla skolning pa en liten ponny som pa en stor hast, speciellt ur sakerhetssynpunkt, men da barn ofta inte har den erfarenhet och skolning som kravs for att klara av en hast sjalv, speciellt om det ar en med lite vilja, sa kan det vara en bra ide att nagon vuxen, mer erfaren, haller i tommarna tills barnet har mer skolning och tills man vet att kommunikation mellan hast och ryttare fungerar.

Om ponnyn inte ar van vid tommar far man forstas vara forsiktig i borjan, vanja honom vid att ha tommar slangandes omkring sig utan att ha nagon pa ryggen till att borja med. Men tar man det lugnt sa brukar de forsta ratt snabbt, och att han ar 21 ar har ingen som helst betydelse for det.

Storleken pa ryttaren spelar egentligen inte sa stor roll, om han/hon inte ar valdigt stor eller overviktig. Vad som ar viktigare ar om ryttaren sitter i balans och har en sits som inte stor hasten, men ar det erfarna ryttare sa borde det inte vara nan fara. Beror forstas ocksa pa ponnyn. Sa lange han kan bara ryttaren i balans sa ar det ok.

om ponnyn redan har ont i ryggen och någon sätter sig barabacka så får den ju inte mindre ont.

börja med att ta ut en veterinär som får kolla igenom hästen. speciellt ryggen! är det inget fel där så kolla sadeln hos någon som kan. när det är gjort så kan ni börja med att tukta hästen om det var där problemet låg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka