Slaktkycklingen Agda

D

Dimmans_Elaine

Förra veckan hittade min kompis pappa en liten höna mitt på 108. Hon bara satt/låg där helt apatisk :(. Min kompis pappa tog hem henne och satte henne i en kartong. Hon är bara en ung höna då hon har massor med dun kvar som hon håller på att släppa. Dessutom är hon såå liten.

Nu bor hönan i ett hönshus för sig själv. Stallägarna har höns som vi ska släppa ihop henne med sedan. Jag och en till tjej undersökte första dagen om hon var svårt skadad. För skadad var hon, hon försökte inte ens resa sig. Hon hade blåmärken på ena vingen och höften, som var rejält svullen också var ena benet tjockt. Men hönan bajsade, åt och drack normalt. Så vi avvaktade två dagar.

Benets svullnad hade gått ner, vingen hade ett litet sår men var sval och fin annars. Ena höftbenet har fått sig en rejäl smäll och hon vill helt inte gå eller stå upp.

Igår satte vi ut henne i gräset. Och då såg hon såå lycklig ut :). Hon pratade och pep en massa, tittade sig omkring och skakade på fjädrarna. Sen började hon picka i marken och då gick vi och letade mask till henne, det tog ett tag för att få henne att förstå att den gick att äta :D. Sen när hon skulle in i buren igen ville hon inte in, hon försökte stappla iväg. Så nog blir hon bra igen alltid :).

Troligtvis har hon trillat av en transport, full med höns som var påväg till, ja..ett visst ställe. Också har hon haft "turen" att trilla av. Också har hon haft turen att bli hittade av min kompis pappa. Har hon turen att överleva detta så har hon turen att få leva ett underbart hönsliv. :love:

Hoppas hon blir bra igen! :)

Men borde inte såna transporter vara ganska rymningssäkra egentligen? :confused: Har sett ett par såna lastbilar, och de har inte den minsta lilla öppning... :crazy: Kanske nån som ville göra sig av med en höna "bara"? Hemskt iaf, men tur att någon vänlig själ hittade henne!

Jovisst borde dem vara det. Men man vet ju aldrig. Lilla Agda såg inte särskilt välskött ut när vi hittade henne heller. Knappt några fjädrar på bröstet, infekterade klor, smutsig och ganska mager.

Tyvärr finns det gott om folk som missköter sina djur. :( De allra flesta verkar inte veta om den grundläggande skötseln och utfodringen för sina djur ens, utan sköter dem som de "har hört" att de ska skötas. :smirk: Istället för att helt enkelt läsa på och höra med folk som verkligen kan. Så svårt är det ju ändå inte att lära sig nåt...

För några år sedan va en bonde ute å körde bil, 2,5 mil till en annan gård, när han stanna bilen hoppade tre sotiga hönor ut under bilen, dom hade på nåt sätt lyckats hålla sig fast under bilen i 2,5 mil å hoppade fram oskadda...

Himmel vilken änglavakt hon verkade ha! Håller tummar och tår för att det fortsätter i samma anda!
:)

Hej alla!
Idag är jag så glad. Hönan blir bara bättre och bättre. Idag gick hon ut, själv! Också flaxade hon med vingarna. Sen pillade hon en massa med näbben på en. :love:

Och hon ska byta namn. Från Agda till Gurli. Lilla Gurli. :D

Men sen undrar jag ifall någon har erfarenhet av slakthönsrasen. Ni vet sånna som blir feta och muskliga vars ben och leder inte orkar bära kroppen efter en tid. Hon är nämligen av den rasen, som jag inte minns vad den heter. Finns det något speciellt foder man kan ge Gurli så att hon inte blir så maffig?

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 435
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar