Slaktkarens på butta?

CK

Trådstartare
Hur lång slaktkarens är det på butta egentligen? Har inbillat mig att det är livstid, men nu läste jag på ett buttapaket att veterinären skrivit 21 dagar?
Är det ändrat? Och varför?

Sv: Slaktkarens på butta?

CK skrev:
Hur lång slaktkarens är det på butta egentligen? Har inbillat mig att det är livstid, men nu läste jag på ett buttapaket att veterinären skrivit 21 dagar?
Är det ändrat? Och varför?

FOrtfarande livstid enligt Fass.vet på nätet

"Karenstider
Slakt: Ej till livsmedelsproducerande djur. För häst; se Statens Jordbruksverks föreskrifter 1999: 118."

När min häst fick Butta blev det inskrivet i Passet..

Fladde skrev:
När min häst fick Butta blev det inskrivet i Passet..

Trevligt att höra!

Det SKA skrivas in i passet alt om hästen inte har pass utfärdas ett behandlingsbevis.

Det görs nästan aldrig tyvärr =/ Ens på stora kliniker.

Ja, jag tittade i fass, men orkade inte kolla vad jordbruksverket föreskrev.
Skulle inte förvåna mig om denna veterinär skrivit fel, jag har aldrig hört ett gott ord om denna, och skulle INTE ringa henne sjäv! :devil:

det är väl så att man inte får använda djuret till föda om den fått butta, men det där med passen funkar ju ändå inte....det finns inte en själ som skriver nåt i dom iallafall....

CK skrev:
Ja, jag tittade i fass, men orkade inte kolla vad jordbruksverket föreskrev.
Skulle inte förvåna mig om denna veterinär skrivit fel, jag har aldrig hört ett gott ord om denna, och skulle INTE ringa henne sjäv! :devil:

Det jordbruksverket skriver är det där med den livslånga karensen ;)

Var och hämtade min buttakartong utskriven i oktober. Där har vet skrivit slaktkarens: Livslång

På kartongen har tillverkaren också tryckt: Ej till livsmedelsproducerande djur.

Nu är det ju på gång att det där ska göras om så det inte är livstidskarens längre, men såvitt jag vet är det inte bestämt om det än. Så jag undrar var den där veterinären varit senaste åren? :Angel:

Alexandra_W skrev:
Trevligt att höra!

Det SKA skrivas in i passet alt om hästen inte har pass utfärdas ett behandlingsbevis.

Jag frågade om nått skulle stå i passet då sa Vet ja en sak ska jag skriva in..

Men hade jag inte frågat hade det nnog inte blivit så :crazy:

När en kompis häst skulle tas bort så sa de på slakteriet att det inte var så noga med karensen, att buttan gick bort snabbt, så de var redo att ta emot henne som "mat", fastän ägaren berättade att hon ätit butta.

Ägaren kollade då med veterinären som sa att det inte alls stämde, att det tog lång tid innan det lämnade kroppen. Jag tycker att det är lite läskigt att slakterierna är villiga att ta mot sådant kött! Vet ni om det är vanligt?

/ Maris

martha skrev:
det är väl så att man inte får använda djuret till föda om den fått butta, men det där med passen funkar ju ändå inte....det finns inte en själ som skriver nåt i dom iallafall....

Det är bara att säga till veterinären att skriva i passet så gör han/hon det. Svårare än så är det inte.

Så det med pass skulle fungera alldeles utmärkt om hästägarna vågade ta lite ansvar också...

Alexandra_W skrev:
Trevligt att höra!

Min häst har blivit behandlad med butta sex gånger och jag har inte fått något "bevis" utskrivet på detta. Dessutom är det skrämmande att se hur lätt det är att få veterinärer att skriva ut butta.

Sweet skrev:
Det är bara att säga till veterinären att skriva i passet så gör han/hon det. Svårare än så är det inte.

Så det med pass skulle fungera alldeles utmärkt om hästägarna vågade ta lite ansvar också...

Förutom att det INTE ÄR hästägarnas ansvar, det SKA göra av veterinären utan anmodan.
Och hästägarna kniper nog käft, de vinner inte på att få varken behandlingsbevis eller not i passer.

Hur man än vänder på det så fungerar det där urkasst. behandlingsbevis utfärdas inte, det görs inga noteringar i passen och slakterierna frågar inte efter varesig behandlingsbevis eller pass. Så totalt fiasko med tanke på varför lagen kom till och hur den ska fungera.

Maris - ja det är vanligt att slakterierna skiter i att kolla. Sen, grejen är att INGEN VET hur lång tid det tar innan alla butta är ur kroppen, det är just därför det är livstidskarens. Det finns inget MRL (maximum residue limit)-värde på butta och därför det är som det är med att ge det till livsmedelsproducerande djur.

INNAN nya reglerna kom var slaktkarensen två - tre veckor, så större delen av ditt liv har du ätit kött som kommer från djur som buttabehandlats inte såå långt innan slakt ;)

Livstid och kommer efter hand att skrivas in i alla hästars pass.

Vars lagras det i kroppen (antar köttet iofs) och vad är det för ämne som (tros) bli kvar?

/Jenny

Man vet inte hur länge butta lagras i kroppen, det är anledningen till att en behandling medför livstidskarens. Med största sannolikhet vore alltså en slaktkarens på 21 dagar alldeles tillräcklig, men eftersom några studier avseende MRL-värde inte är gjorda har SJV och Livsmedelsverket inte något annat val. Och det ska naturligtvis inte enskilda veterinärer ha heller..! Veterinärskan ifråga skrev väl fel av gammal vana.

(MRL = maximalt tillåtna restvärde)

lånar knapp...
har samma bekymmer; hästen behandlades med butta hos fodervärden och hon fick inga papper på att behandlingen skett, så jag har i stort sett bara fodervärdens ord på det. Har nu skaffat pass till hästen, men undrar om jag vet vilken veterinär /från vilken veterinärstation som veterinären är som skrev ut butta, kan jag då kontakta denne och få ett behandlingsbevis eller få det inskrivet i passet i efterskott?? Arkiveras gårdsjournaler?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 377
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka