Slakt - skänka till djurpark?

dreampower

Trådstartare
Min häst måste avlivas. Hon får inte gå till slakt förrän om en månad pga penicillin och då hon har tandfrakturer vill jag såklart ta bort henne snarast. Däremot är jag kanske lite "krass" - för hur mycket jag än älskar min häst - eller kanske just därför? - så känns det onödigt att bara elda upp ngt som kan komma till användning. Har försökt få tag på en djurpark i närheten som tidigare tog emot hästkött till mat - men har hört att det är nya regler? Någon som vet om man kan göra så fortfarande?
 
Jag tror de flesta djurparker har slutat att ta emot hästar. Det blev för många och ev att det kom någon regel om vad som får gå till djurfoder.
Karensen för penicillinet är ju inte bra för andra heller.
 
Ring och fråga djurparken. Känns vettigt att köttet inte går till spillo och de kan nog avgöra om de tycker det är ok att hon nyligen ätit antibiotika. :)
 
Jag tror de flesta djurparker har slutat att ta emot hästar. Det blev för många och ev att det kom någon regel om vad som får gå till djurfoder.
Karensen för penicillinet är ju inte bra för andra heller.
Ibland är det bättre att inte svara om man helt enkelt inte vet .

Det finns regler ang ffa arbetsmiljö ang slakt osv som delvis var anledning till att en känd djurpark fick strypa mottagningen pga brister arbetsmiljömässigt.

Att ta emot antibiotika behandlade djur eller oavsett vilka medel har Aldrig någonsin varit en variabel . Tvärtom är det ju just pga noll restriktioner som många valt alternativet .
Det finns inga restriktioner ang läkemedel vilket är fullständigt uppenbart och logiskt eftersom de konsumerande rovdjuren inte heller de ska tjäna som foder åt någon över huvud taget ;)
 
Ibland är det bättre att inte svara om man helt enkelt inte vet .

Det finns regler ang ffa arbetsmiljö ang slakt osv som delvis var anledning till att en känd djurpark fick strypa mottagningen pga brister arbetsmiljömässigt.

Att ta emot antibiotika behandlade djur eller oavsett vilka medel har Aldrig någonsin varit en variabel . Tvärtom är det ju just pga noll restriktioner som många valt alternativet .
Det finns inga restriktioner ang läkemedel vilket är fullständigt uppenbart och logiskt eftersom de konsumerande rovdjuren inte heller de ska tjäna som foder åt någon över huvud taget ;)
Fast helt ärligt valde dom flesta alternativet för att slippa betala avlivning och bortforsling inte för att hästen inte fick gå till livsmedel. Det var plånboken som styrde när det blev känt att vissa djurparker tog emot hästar.
 
Fast helt ärligt valde dom flesta alternativet för att slippa betala avlivning och bortforsling inte för att hästen inte fick gå till livsmedel. Det var plånboken som styrde när det blev känt att vissa djurparker tog emot hästar.

Spelar det någon roll då menar du?
 
Jag tycker att det är ett bra alternativ, att låta djuret användas som mat till rovdjur på djurpark.
Man får kolla runt bland djurparkerna och fråga vilja som tar emot. Den jag har varit i kontakt med tar betalt för att ta emot hästar. De villeveta orsak till avlivning och vilka mediciner hästen fått nyligen. Och de hade åtminstone då flera månaders kö...
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 101
Senast: Korven
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 513
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 954
Senast: Lotus
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 774
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp