Slagsmål med allvarliga följder..

Sv: Slagsmål med allvarliga följder..

Jag tycker att för det första är man inte hundvakt åt en hund när inte hundarna går ihop.

Sen lämnar man inte över ansvaret på två ungdomar och åker till sommarstugan, de kunde ha tagit med en av hundarna.

Dåligt ansvar av hund nr 1 ägare att inte åka till vet. Hade sårets sytts eller något liknande så hade kanske hunden överlevt. Det kan man väl kosta på sitt djur. Skador kan uppkomma med eller utan försäkring.

Man kan inte säga vad som hände. Så tiden får utvissa om hund nr 2 är hundilsken eller inte. Det är vad jag tycker efter det du har skrivit.

Ingen rolig sak iaf. Lycka till med hundarna......

hmm, strikt ägaransvar från bådas sidor säger jag bara...

Har precis kommit hem från vet då mina 2 närmaste vänners hundar (dock hanar) rök ihop här hemma på gårdsplanen, den ena fick ett rätt så illa sår och jag insåg snabbt att han måste sys med drän (jag har ju haft jakthundar hela livet och vet skillnaden på ett sysår och en skråma). Ringer en vet. som säger att hon inte har tid, men han måste iaf ha antibiotika...
Ringer nästa vet (tog de närmaste, va ju ändå bara ett par stygn och ett drän...), som säger att "de syr aldrig hundbett, men han måste ha antibiotika". Dock vill ingen skriva ut antiboitika och ingen har tid.
Ringer distriktaren som inte svarar.

Till slut ringde jag halvt uupgiven till Lokas vet (som bor 5 mil iväg) och ber henne om råd. Vi får komma dit och det är självklart drän och sy ihop hela alltet som gäller, det var ju nämligen en stor sårficka som jag hade upplyst alla vet. om... 975 spänn och tack och hej.

Hundens ägare är en väldigt nonchalant typ och bor i Australien, så min ena stalltjej har då honom, men ägaren får snällt betala. Dock har andra ägaren erbjudit sig att betala halva, vilket jag tycker är rätt då båda hade ett ansvar och ett val när de släppte ihop dessa hundar som inte är sådär överförtjusta i andra hundar.

Spin off som vanligt, men vad jag vill komma till är att jag aldrig hade nöjt mig med en vets åsikt, bristande ansvar. För det andra så hade jag velat utreda grundligt varför det blev såhär, ingen hund ska avlivas i onödan , men är det i vredesmod så ett skott i pannan.

Så det är helt och hållet ägarens ansvar, som vanligt, enligt mig. Skulle ALDRIG lämna ut min hund så...

//E

Tiken har inga problem med andra hundar, men säger ifrån när andra hundar inte visar "respekt" om man säger så.. så att hon helt kallblodigt skulle hoppat mot strupen är för mig rätt osanolikt...

Den andra tiken har tydligen haft lite problem och slagits i omgångar med hundarna på gården.. Det var en hund som gärna kunde gå på styva ben och visa sig stor... i mina ögon en hund som har svårt att förstå när det är slut bråkat, då hon har bråkat med hundarna på gårn, hamnat i underläge men fortfarande inte gett sig utan legat och visat tänder och huggit ifrån, kastat sig efter hunden som vann när den tyckt det var klart osv..

Det är som sagt svårt att säga eftersom händelsen berättats på olika sätt, och jag misstänker att den skulle ändras igen om någon frågade...

Visst var det på ett sett dumt av ägaren att lämna hundarna där från första början, dom är tydligen goda vänner och har aldrig tidigare varit problem... Fast denna hunden som avled kom in i familjen som 1 åring och bara bott hos dom ca 6 mån, svårt att veta vad man har fått då... Äsch finnns ju hur många varianter på den här händelsen som helst...

Så himla trist!!

Hundägare nr 1 är en ansvarslös idiot som borde polisanmälas för att ha utsatt sin hund för onödigt lidande och inte få ha hund öht! :devil:

helt seriöst,

felet ligger hos dottern hundvakten som brast i hantering av tikarna då dom uppenbarligen kom åt varandra. sen ligger felet hos föräldern som tydligen helt litat på att dottern skulle klara av denna uppgift.
en 14 åring kan inte förstå allvaret när 2 tikar ryker ihop. dom tror att det är lite smågruff.

ingen av hundarna skall avlivas pga detta utan det är nog ägaren till den döda hunden som tydligen verkar må bättre av detta om så skulle ske. en hund är en hund och kommunicerar inte med verbala dialoger utan dom har inget samvete och går inte att deala med utan ser de en situation så agerar dom instinktivt.

att sen inte en hund är försäkrad är ju inte heller bra och skulle den vara det så skulle ju ägaren helt klart åkt in med hunden.

slutsvar

din tik är starkare vilket den bevisade och dottern tog inte reglerna på allvar. man kan bara hoppas på att det inte sker igen.

vad var det för raser på hundarna
*nyfiken i en strut*

den som dog var en var Blandning Jack russell och tysk jakt terrier, Den andra var jack russell...

Trodde inte så små hundar kunde göra sån stor skada :S

Tysk jaktterriers är faktiskt kända som en av världens skarpaste hundraser, så man ska vara jäkligt tacksam för att de inte är större...

Träffar väldigt många tyskar inom jakten, större mod för man leta efter. Det är inte ovanligt att det "slår slint" tyvärr, sen kan man ju diskutera hur stimulerande liv de har när det inte är jaktsäsong, men jag är inte ett dugg förvånad över vilken skada detta gjorde...

Dock en underbar hundras när den tränas och tas hans om som den förtjänar och ska.

// E - som snart också har en tysk i huset

Enligt ägaren så var tysken/jrt inte aaaalllls Skarp, men jag har ju själv sett att den inte gärna gett sig och gärna sprungit runt och gruffat i onödan... Det var nog bara slumpen som gjorde att hon tog mest stryk... Den enda stimulans hon fick var att springa runt på gårn, som alla andra hundar... Där ibland just nu två vuxna Jrt och en dobermann på snart året..

En JRT och PRT är oxå skarp, men jag har oxå hört av jägare att tysken är bra vassare ändå... Men som med alla hundar, rätt träning och en bra uppfostran så...

Som sagt så är jag ju jägare och har träffat många tyskar och de flesta som får sin stimulans är underbara, kloka och trevliga hundar. MEN det är också bara tyskar (i stort sett) som utan att blinka flyger rätt på en skadaskjuten gris och ska rista om den (en gris väger alltså uppemot 130 kilo, ibland mer).

Därför kan jag bara tänka mig att köpa en tysk från en uppfödare vars hundar har genomgått de tyska testen, som visar hur tålmodig hunden är och vilket psyke den ar helt enkelt.

Jag har en hund som är halvt tysk och hon är väluppfostrad och socialt fostrad, men inte fasiken backar hon för gruff... Det är skarpa hundar, och är de inte det så uppfyller de inte rasstandarden.

//E

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka