Slaghack som betesputs?

Asa_S

Trådstartare
Jaha, ytterligare markskötselfråga: jag vill använda min åkermark till att varje år först ta hö och sedan efterbeta med häst. Efter betesperioden behöver jag ju fixa till marken inför nästa års höslagning och vi har kollat runt lite och ser att många gamla slaghackor säljs billigt som betesputsar. Min fråga är då hur bra detta fungerar? Det vi behöver komma åt är det gräs som växer upp i hästarnas toalettområden samt det sly som hinner växa upp varje år (just nu kan det troligtvis vara sly som är från förra säsongen). Jag var inställd på att köpa en betesputs men eftersom vi äger bara 1,5 ha känns det lite trevligare att betala 2500 för en slaghack än 20' för en betesputs om slaghacken fungerar tillräckligt bra. Dessutom inbillar jag mig att man får bättre spridning av det putsade materialet med slaghackens "sprutarrör". Vad säger ni med lite erfarenhet?
 
Sv: Slaghack som betesputs?

En begåvad slaghack i samma bredd som en betesputs kräver högre effekt.
Men annars har du rätt. Ställ bara upp rätt höjd på hacken..
 
Sv: Slaghack som betesputs?

Vi har ju en slåttermaskin men efter årets upplevelse med "gammförna" i höet vill jag verkligen ha det slaget i småbitar och möjligheten att sprida det slagna till större områden (det blir väl inte så jättestort med slaghacken men lite mer än bara rakt ner) annars kommer bara toalettbitarna att bli gödslade med både hästskit och gräsresterna.

Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Anläggning Har sökt i äldre trådar utan att finna svaret på det jag undrar över. Jag har en vinterhage på ca 1,5 hektar, och en sommarhage på ca 2...
Svar
4
· Visningar
3 964
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp