Slagg produkter av för hög giva foder

jemeni

Trådstartare
Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga. Nu under julen fick jag en känsla att hon inte återhämtar sig efter träning, pratade med veterinären som tyckte jag skulle se över foderstaten pga att förmycket kolhydrater kan de slaggprodukter i muskleran.
Vad säger ni om denna foderstaten
Hösilager torrsubstand 86%, smb råprotein 54g/kg, energi 9,2mj/kg (fosfor kalcium kan jag inte i huvudet men var helt normalt)
Kraftfoder smb råprotein 110g/kg, energi 11,4mj/kg fosfor 8% kalcium 16%
Får: 10-12kg av hösilaget och 0,9kg kraft /dag
enligt programet jag har och räknar i får hon för mycket protein/energi och enda sättet att komma på rätt plats är att ge 8kg hö och 0,5 av kraften +0,5havre och det känns ju verkligen fel.

Väger ca 550kg, lite bukig (men har haft en lugn höst), tävlar dressyr Msv nivå rids 5dagar/vecka promenad 1dag, ganska trött i ridningen.

Tacksam för hjälp!

Hej!

Jag hade tagit bort kraften och bara gett hö och mineraler. Med det höet borde hon klara sig på bara hö.

/Lavinia, som inte gett någon typ av kraft till sin häst evigheter - det är alltid proteinet som är för lite och då får hon lusern.

Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga. Nu under julen fick jag en känsla att hon inte återhämtar sig efter träning, pratade med veterinären som tyckte jag skulle se över foderstaten pga att förmycket kolhydrater kan de slaggprodukter i muskleran.
Vad säger ni om denna foderstaten
Hösilager torrsubstand 86%, smb råprotein 54g/kg, energi 9,2mj/kg (fosfor kalcium kan jag inte i huvudet men var helt normalt)
Kraftfoder smb råprotein 110g/kg, energi 11,4mj/kg fosfor 8% kalcium 16%
Får: 10-12kg av hösilaget och 0,9kg kraft /dag
enligt programet jag har och räknar i får hon för mycket protein/energi och enda sättet att komma på rätt plats är att ge 8kg hö och 0,5 av kraften +0,5havre och det känns ju verkligen fel.

Väger ca 550kg, lite bukig (men har haft en lugn höst), tävlar dressyr Msv nivå rids 5dagar/vecka promenad 1dag, ganska trött i ridningen.

Tacksam för hjälp!

Jag förstår inte vilken typ av slaggprodukter du menar? Jag förstår inte heller varför du ska ge henne mindre energi om hon håller lagom hull nu? Din häst kanske inte är någon tabellhäst utan behöver mer energi för att hålla lagom hull.

Kraftfoder behöver du inte ge alls. Det är bättre att ge mer hö och komplettera med de mineralerna som saknas.

Om hästen känns trött så hade jag kollat upp det veterinärt med blodprov. Får hon i dagsläget så mycket energi att hon håller hull är det nog inte fodret som är problemet.

Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga.

Inflammation i leder kan bero på många olika saker. Överansträngning under lång tid (förslitning) är en vanlig orsak. Felaktigt verkade och/eller skodda hästar en annan. En dressyrhäst måste värmas upp ordentligt före ett hårt dressyrpass men detta vet du förmodligen.

En hög järnhalt i foderstaten kan leda till “iron overload” och inflammation i lederna. Har du någon koll på hur mycket järn din häst får i sig? Omega-3 fettsyror och antioxidanter hjälper mot inflammation.

Nu under julen fick jag en känsla att hon inte återhämtar sig efter träning, pratade med veterinären som tyckte jag skulle se över foderstaten pga att förmycket kolhydrater kan de slaggprodukter i muskleran.

För mycket kolhydrater i foderstaten orsakar inte inflammation i leder. Det finns en gammal föreställning att det bildas mjölksyra i musklerna av kolhydrater och att denna mjölksyra är en “slaggprodukt” som “tröttar ut” musklerna. Detta är en helt felaktig teori. Det bildas för det första ingen mjölksyra i musklerna. Däremot bildas det laktat vid anaerobt arbete (hårt arbete). Laktat är dock ingen “slaggprodukt” som tröttar ut musklerna. Laktat är snarast en positiv biprodukt eftersom det kan omvandlas till glukos i levern som sedan kan användas som energi till mer anaerobt arbete. Det som tröttar ut musklerna är den försurning som uppkommer vid energiomvandligen då vätejoner bildas.

Kolhydrater är ett vidsträckt begrepp som omfattar ca. 80% av innehållet i ett grovfoder. Övriga 20% består av protein, fett och aska. Aska är mineraler och innehåller ingen energi alls. Återstår då fett och protein. Protein innehåller visserligen lika mycket energi som kolhydrater men mycket av energin går förlorad när proteinet ska förvandlas till en energiform som hästen kan utnyttja. Fett är snarast ett gift för hästen. Man brukar t.ex. ge fett/olja till försökshästar för att framkalla fång.

De enda kolhydrater som kan användas som energi vid anaerobt arbete är socker och stärkelse. Ett grovfoder innehåller i princip ingen stärkelse, eller i alla fall mycket lite. Av sockret är det endast glukos som kan användas som energikälla vid anaerobt arbete och glukos är ca. 50% av den totala sockerhalten i ett grovfoder. Ger man endast grovfoder till en häst som ska arbeta hårt (anaerobt) och om sockerhalten i grovfodret är lågt kommer hästen inte att kunna arbeta hårt under någon längre period. Glukos lagras som glykogen i levern och i musklerna och när glykogenförrådet tar slut måste hästen sakta ner och övergå till att arbeta aerobt, dvs. med låg arbetsintensitet.

Om det tar lång tid för din häst att återhämta sig efter ett träningspass skulle jag råda dig att ge ett glukosrikt foder omedelbart efter träningen (inom 1 tim.). Havre är ett utmärkt foder att ge efter träning. Det fyller på glykogenförråden och innehåller dessutom en hög halt leucin. Leucin är en viktig aminosyra för hårt arbetande hästar.

Ger du din häst rikligt med E-vitamin? Det bildas s.k. fria radikaler vid energiomvandlingen och dessa kan förstöra bl.a. muskelceller. Motmedlet är antioxidanter. E-vitamin är den viktigaste antioxidanten (tillsammans med A-vitamin och selen). Den E-vitamin som finns i gräs förstörs i stor utsträckning vid torkning till hö. Man måste därför alltid tillsätta extra E-vitamin när hästen inte har tillgång till bete. Behovet av E-vitamin är dessutom större för hästar som arbetar hårt.

En annan vanlig orsak till muskelproblem är uttorkning som uppkommer vid brist på elektrolyter. Ge hästen rikligt med salt i fodret. En saltsten räcker inte till en häst som arbetar.

enligt programet jag har och räknar i får hon för mycket protein/energi

Har du en svensk analys av ditt grovfoder kan du vara säker på att energivärdet är på tok för högt. Säger analysen att omsättbar energi är 9,2 MJ/kg så skulle jag räkna med 7,5 MJ/kg istället. Se om beräkningen stämmer bättre med din hästs behov med detta värde. Beträffande ett överskott av protein så gör överskottet ingen skada. Vattenbehovet ökar något eftersom överskottet måste pinkas ut men så länge som hästen alltid har tillgång till vatten och får sitt saltbehov täckt är det inga problem.

Hej!

Jag hade tagit bort kraften och bara gett hö och mineraler. Med det höet borde hon klara sig på bara hö.

/Lavinia, som inte gett någon typ av kraft till sin häst evigheter - det är alltid proteinet som är för lite och då får hon lusern.

Hon fungerar väldigt bra på bara hö under vila men när hon är igång så är det helt omöjligt framåtbjudningen är = 0

Inflammation i leder kan bero på många olika saker. Överansträngning under lång tid (förslitning) är en vanlig orsak. Felaktigt verkade och/eller skodda hästar en annan. En dressyrhäst måste värmas upp ordentligt före ett hårt dressyrpass men detta vet du förmodligen.

En hög järnhalt i foderstaten kan leda till “iron overload” och inflammation i lederna. Har du någon koll på hur mycket järn din häst får i sig? Omega-3 fettsyror och antioxidanter hjälper mot inflammation.

För mycket kolhydrater i foderstaten orsakar inte inflammation i leder. Det finns en gammal föreställning att det bildas mjölksyra i musklerna av kolhydrater och att denna mjölksyra är en “slaggprodukt” som “tröttar ut” musklerna. Detta är en helt felaktig teori. Det bildas för det första ingen mjölksyra i musklerna. Däremot bildas det laktat vid anaerobt arbete (hårt arbete). Laktat är dock ingen “slaggprodukt” som tröttar ut musklerna. Laktat är snarast en positiv biprodukt eftersom det kan omvandlas till glukos i levern som sedan kan användas som energi till mer anaerobt arbete. Det som tröttar ut musklerna är den försurning som uppkommer vid energiomvandligen då vätejoner bildas.

Kolhydrater är ett vidsträckt begrepp som omfattar ca. 80% av innehållet i ett grovfoder. Övriga 20% består av protein, fett och aska. Aska är mineraler och innehåller ingen energi alls. Återstår då fett och protein. Protein innehåller visserligen lika mycket energi som kolhydrater men mycket av energin går förlorad när proteinet ska förvandlas till en energiform som hästen kan utnyttja. Fett är snarast ett gift för hästen. Man brukar t.ex. ge fett/olja till försökshästar för att framkalla fång.

De enda kolhydrater som kan användas som energi vid anaerobt arbete är socker och stärkelse. Ett grovfoder innehåller i princip ingen stärkelse, eller i alla fall mycket lite. Av sockret är det endast glukos som kan användas som energikälla vid anaerobt arbete och glukos är ca. 50% av den totala sockerhalten i ett grovfoder. Ger man endast grovfoder till en häst som ska arbeta hårt (anaerobt) och om sockerhalten i grovfodret är lågt kommer hästen inte att kunna arbeta hårt under någon längre period. Glukos lagras som glykogen i levern och i musklerna och när glykogenförrådet tar slut måste hästen sakta ner och övergå till att arbeta aerobt, dvs. med låg arbetsintensitet.

Om det tar lång tid för din häst att återhämta sig efter ett träningspass skulle jag råda dig att ge ett glukosrikt foder omedelbart efter träningen (inom 1 tim.). Havre är ett utmärkt foder att ge efter träning. Det fyller på glykogenförråden och innehåller dessutom en hög halt leucin. Leucin är en viktig aminosyra för hårt arbetande hästar.

Ger du din häst rikligt med E-vitamin? Det bildas s.k. fria radikaler vid energiomvandlingen och dessa kan förstöra bl.a. muskelceller. Motmedlet är antioxidanter. E-vitamin är den viktigaste antioxidanten (tillsammans med A-vitamin och selen). Den E-vitamin som finns i gräs förstörs i stor utsträckning vid torkning till hö. Man måste därför alltid tillsätta extra E-vitamin när hästen inte har tillgång till bete. Behovet av E-vitamin är dessutom större för hästar som arbetar hårt.

En annan vanlig orsak till muskelproblem är uttorkning som uppkommer vid brist på elektrolyter. Ge hästen rikligt med salt i fodret. En saltsten räcker inte till en häst som arbetar.

Har du en svensk analys av ditt grovfoder kan du vara säker på att energivärdet är på tok för högt. Säger analysen att omsättbar energi är 9,2 MJ/kg så skulle jag räkna med 7,5 MJ/kg istället. Se om beräkningen stämmer bättre med din hästs behov med detta värde. Beträffande ett överskott av protein så gör överskottet ingen skada. Vattenbehovet ökar något eftersom överskottet måste pinkas ut men så länge som hästen alltid har tillgång till vatten och får sitt saltbehov täckt är det inga problem.

Tack för att du orkade göra detta jätte inlägget.
Får via kraftfodret 160mg järn och 950mg E-vit. + tokosel
Med din uträkning på 7,5mj i stället så stämmer den bättre (lite mycket protein men inte mycket)

Salt har hon inte fått senaste året pga av en magkolaps av metacam får nog våga att börja ge igen.

Tyvärr tror jag att det är en gamal senskada som spökar och gör att hon felbelastar men innerst inne hoppas jag att det inte är det och nappade på veterinärens råd att se över maten.

Drog på med lite havre i går + better blood om det är höstens lynfangit som spökar
Normalt är hon som en bomb att sitta på såhär års men har bytt kraftfoder i år (ungefär samma hö värden som tidigare år) så kanske bara är förlite "raketbränsle"

Hon har under hela livet varit en "otursfågen" och haft skador minst 1 gång om året egentligen aldrig samma sak förrän nu de sista 2 gångerna har det varit samma knä.
Många av gångerna har det absolut inte vartit någons fel utan ren otur tex under hösten fick vi ringorm i stallet o självklart åkte min på det.. av ringormen får hon lynfangit och kan knappt röra ena benet. Något år sedan trampar hon av en sko och dra på sig en muskelbristning i bogen.
Så vi gör det ordentligt när vi ändå gör det...

Vill inte riktigt ännu ge upp hoppet om henne.

Salt har hon inte fått senaste året pga av en magkolaps av metacam får nog våga att börja ge igen.

Om du läser engelsk text utan problem så hittar du en utmärkt artikel om foder och muskelproblem här:

https://uckeleequine.wordpress.com/

Bläddra ner till artikeln “Basic Muscle Nutrition”.

“About 70% of a muscle’s volume is water but water is important for more than bulk. Dehydrated individuals suffer more muscle damage and higher muscle enzyme release after a competition. Exercise causes more oxidative stress when there is dehydration. Dehydration during endurance exercise increases lactate levels and accelerates the depletion of glycogen, the most critical energy source for exercise. It also takes 7 grams of water to replace just 1 gram of glycogen after exercise.

It doesn’t take an obviously dehydrated horse to have these effects. Even mild dehydration has negative consequences in muscle. For maximum performance, recovery and gains from training make sure the horse is optimally hydrated by feeding 30 grams of plain salt every day and carefully replacing salt lost with sweating. The body needs adequate sodium intake to maintain hydration. Allow the horse to drink as much as they want after exercise and during prolonged exercise.”

Det är inte "bara" att du behöver hjälp att rakrikta hästen mera? Ursäkta totalt trådkap, min häst har just varit på första träningen sedan senaste skadan o det är fasen magiskt att få honom genomriden o sitta upp sedan :love: Trodde aldrig för mitt liv att det skulle kunna ge så mycket att hitta rätt tränare som rider hästen. Helt klart det som räddade livet på honom när hans högra framknä bara blev dåligt igen o igen.

Det är inte "bara" att du behöver hjälp att rakrikta hästen mera? Ursäkta totalt trådkap, min häst har just varit på första träningen sedan senaste skadan o det är fasen magiskt att få honom genomriden o sitta upp sedan :love: Trodde aldrig för mitt liv att det skulle kunna ge så mycket att hitta rätt tränare som rider hästen. Helt klart det som räddade livet på honom när hans högra framknä bara blev dåligt igen o igen.

Tyvärr nog inte så enkelt!
Med hälta i vänster bak startade hon 3 tävlingar i höstas på msvc nivå placerad i alla 3
Så trotts hälta i ett ben syns det inte det ända jag känner är att hon blir lite ovillig att jobb och framtung samt får lite muskelspänningar.
Veterinär bokad till nästa vecka så nu ska det letas är det bara upprepade inflamationer i en led eller kommer det från något annat ställe. Är helt klart berädd att ställa av ett halvår om bara det hjälper.

Tyvärr nog inte så enkelt!
Med hälta i vänster bak startade hon 3 tävlingar i höstas på msvc nivå placerad i alla 3
Så trotts hälta i ett ben syns det inte det ända jag känner är att hon blir lite ovillig att jobb och framtung samt får lite muskelspänningar.
Veterinär bokad till nästa vecka så nu ska det letas är det bara upprepade inflamationer i en led eller kommer det från något annat ställe. Är helt klart berädd att ställa av ett halvår om bara det hjälper.

Fler som har sådana hopplösa hästar som jag alltså :rofl: Ingen hittills utom min vet (som bor typ 17 mil från mig) ser när mitt odjur är halt. Han blir bara svår o ovillig för mig att rida. O då har jag ändå 2 tränare jag tycker är väldigt insatta varav den ena rider honom. Det är så jäkla jobbigt att inte bara kunna svänga förbi någon samma vecka o få "svart på vitt" om hästen är ofräsch eller inte.

Fler som har sådana hopplösa hästar som jag alltså :rofl: Ingen hittills utom min vet (som bor typ 17 mil från mig) ser när mitt odjur är halt. Han blir bara svår o ovillig för mig att rida. O då har jag ändå 2 tränare jag tycker är väldigt insatta varav den ena rider honom. Det är så jäkla jobbigt att inte bara kunna svänga förbi någon samma vecka o få "svart på vitt" om hästen är ofräsch eller inte.

Visst är det härligt med samarbetsvilliga hästar som gör allt för matte men ibland önskar jag att hon hade hoppat på 3 ben för minst småsak åtminstonne när hon har ont.

Pollen är ohalt :banana:
Däremot har hon fortfarande varit "hängig" trotts better blood så matte tänkte till precis innan jul började jag ge slemlösande örter (snorig sedan en dålig höbal i sommras) slutade med dem och vips var hon mycket piggare. (har inte ridit men drog inte runt henne på promenaden igår åtminnstone)

Någon som har varit med om att slemlösande örter har denna efekten?

Däremot har hon fortfarande varit "hängig" trotts better blood

Har din veterinär tagit blodprov och konstaterat låg RBC eller varför ger du din häst Betterblood?

Biofarmabs Betterblood innehåller B-vitaminerna B12 och folsyra. Dessa B-vitaminer behövs visserligen vid produktion av röda blodkroppar men det är knappast troligt att det skulle råda brist på dessa B-vitaminer om din häst får tillräckligt med bra (grönt) grovfoder. Finns det tillräckligt med B12 och folsyra i foderstaten har Betterblood ingen som helst funktion. Protein, järn, koppar, zink och kobolt behövs också. Järnbrist kan man utesluta men däremot inte brist på koppar och zink som det i princip alltid är brist på i svenskt grovfoder. Ger man inte tillskott av koppar och zink eller om foderstaten innehåller höga halter järn som hämmar upptaget av koppar och zink är det mer troligt att en låg RBC beror på koppar och/eller zinkbrist.

@jemeni jag har bara skummat igenom din tråd, så om jag missat ngt får du rätta mig .
Men jag undrar om du tagit in din häst för blodprov för koll av värden och även en allmänstatus ?
Det blir obegripligt för mig att mixtra med kraftfoder, örter, tillskott osv av anledning att hästen känns trött/seg och teorier om slagg pga kraftfoder osv, om inga prover tagits på hästen .

Vad är det tex för "slemlösande örter" som skulle förklara din hästs arbete /känsla i arbetet om den inte har ngn sjukdom/infektion som en veterinär konstaterat ? :confused: Och varför ge slemlösande örter som "lösning" för en häst som varit snorig sen i somras ? Och varför skulle den snorigheten vara pga en dålig höbal i somras ? :confused: Är det ngn veterinär som rått dig ang detta eller jag fattar inte /har säkert missat ngt ?

Senast ändrad:
Veterinären har varit inblandad hela tiden!

Då hästen under hästen har haft lynfangit (av ringorm) tyckte vet att vi skulle gå på med better blood utan att ta ett blodprov då där finns misstankar att detta fortfarande spökade.

Slemet är uppstod av en dålig höbal som vi var tvugna att ge ett par dagar av innan vi fick hem nytt.
halsen kollad av vet. samt har ätit 3 burkar slemlösande utskrivna av vet. men detta har inte hjälp så vi provade örter i stället.

Även vet. som tyckte jag skulle se över foderstaten så hon inte skapade slaggprodukter av foderstaten då hon har svårt för återhämtning och återkommande hälta samt uppenbart drar på sig allt skit som bara går denna hösten och vintern.

(konstaterade att jag helt klart har varit för ofta hos veterinären när veterinären skickar julkort)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar