Släpfråga

S

soso

Jag vet inte om frågan hör hemma här,
men jag o en tjej i stallet hade olika åsikter angående detta:
Får man köra släpet, med häst i, med översta luckan öppen?
 
Sv: Släpfråga

JA! Detta är ett vanligt missförstånd. Det finns ingen lag som hävdar detta.
 
Sv: Släpfråga

Är det? Hon hävdade att det var en "säkerhets-risk"
och att man kunde åka dit för vårdlöshet i trafik.. :confused:
 
Sv: Släpfråga

Min granne är trafikpolis. Han säger att det är tillåtet attt köra med luckan öppen. Med 30 år i yrket så borde han veta, särskilt som han själv är hästägare.

Att köra med luckan stängd en varm sommardag är djurplågeri.
 
Sv: Släpfråga

Den här frågan behandlades i ridsport för ett år sedan och då fanns det ingen lag om detta. Men jag har hört den motiveringen som din kompis har i ett tiotal år och då har det inte funnits någon lag om detta. Jag har inet koll på om det kommit någon lag om detta det senaste året. Men jag har svårt att tro det.
Anser personligen attdet är en större säkerhetsrisk att åka med den stängd i 20-30 plusgarder. Då kan hästen få panik i "bastun".
 
Sv: Släpfråga

jag har slagit på nätet och inte hittat någonstans där det står om förbud?
Så om det inte står att det är förbjudet någonstans, borde man ju utgå ifrån att man faktist får.. :smirk:
I söndags när vi skulle hem efter tävlingen, så var det nog 45 grader i bilen! Jag menade på att det är ju förbjudet att att stänga in hundar i varma bilar, varför skulle man få stänga in en häst i ett varmt släp!?
 
Sv: Släpfråga

soso skrev:
Jag vet inte om frågan hör hemma här,
men jag o en tjej i stallet hade olika åsikter angående detta:
Får man köra släpet, med häst i, med översta luckan öppen?

Man bör åka med luckan öppen, med undantagsfall om man har sto med föl, då ventilationen annars blir för dålig i transporten. Har man ett löst föl bör man skaffa ett galler så att man kan åka med luckan öppen.
 
Sv: Släpfråga

Tack!!
Man tycker ju att folk borde vara hårdare med att säga till när någon kör med luckan nere.. Hjälpte till att lasta av en häst i helgen, det rann om hästen o hela golvet var blött av hennes svett. :cry:
 
Sv: Släpfråga

Skulle aldrig falla mig in å åka med luckan öppen! Vill inte ha en panikslagen häst när det kommer en stor lastbil uppkörandes alldeles bakom transporten. Hellre en transport med taklucka eller bra ventilation, eller luckan bara lite öppen i första hacket. Eller om det är så varmt köra tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
 
Sv: Släpfråga

jag har fått höra att man inte ska ha luckan uppe det kan ge böter ganska mycket de va så jag fattade det...men jag skulle aldrig ha luckan uppe om jag hade en häst eller de spelar ju ingen roll vilket djur den ska vara stängd...
 
Sv: Släpfråga

Lillknoddas skrev:
Skulle aldrig falla mig in å åka med luckan öppen! Vill inte ha en panikslagen häst när det kommer en stor lastbil uppkörandes alldeles bakom transporten. Hellre en transport med taklucka eller bra ventilation, eller luckan bara lite öppen i första hacket. Eller om det är så varmt köra tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Det där är något som jag undrat över länge.... hästar som får skulle få panik när det dyker upp typ en lastbil bakom.
Är det nån som har varit med om det, eller är det en lika stor myt som själva "luckan-uppe-enligt-lag-myten"?

Den enda gången jag kör med luckan uppe är när jag transporterar ponnyerna lösa i transporten, aldrig annars. Och jag har snarare den efarenheten av att hästarna blir lugnare ju mer de ser, även de som är lättskrämda och stirriga i normala fall.

Men det kanske har hänt nån annan?
 
Sv: Släpfråga

Mli skrev:
Det där är något som jag undrat över länge.... hästar som får skulle få panik när det dyker upp typ en lastbil bakom.
Är det nån som har varit med om det, eller är det en lika stor myt som själva "luckan-uppe-enligt-lag-myten"?

Den enda gången jag kör med luckan uppe är när jag transporterar ponnyerna lösa i transporten, aldrig annars. Och jag har snarare den efarenheten av att hästarna blir lugnare ju mer de ser, även de som är lättskrämda och stirriga i normala fall.

Men det kanske har hänt nån annan?

Har precis fått hem en ny häst på prov. Enl. ägaren så är han enbart körd i transport med luckan uppfälld, men vi har i värmen kört honom med luckan nere.
Inga som helst problem med ömkörande bussar / lastbilar eller övrigt :)
 
Sv: Släpfråga

Min erfarenhet är den samma som din.... Lugna hästar som ser bakåt...

Dessutom upplever jag att bilister inte kryper upp lika nära släpet när de ser att det är en häst i släpet. Kan vara inbillning men nog tycker jag att de är bättre på att hålla avståndet när luckan är nere...
 
Sv: Släpfråga

Lillknoddas skrev:
Skulle aldrig falla mig in å åka med luckan öppen! Vill inte ha en panikslagen häst när det kommer en stor lastbil uppkörandes alldeles bakom transporten. Hellre en transport med taklucka eller bra ventilation, eller luckan bara lite öppen i första hacket. Eller om det är så varmt köra tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Citat från Djurskyddsmyndigheten som Lena B också lade in
"Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige.

Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen. I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.

I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen."
 
Sv: Släpfråga

syrran skrev:
Dessutom upplever jag att bilister inte kryper upp lika nära släpet när de ser att det är en häst i släpet. Kan vara inbillning men nog tycker jag att de är bättre på att hålla avståndet när luckan är nere...

Bilister kanske men inte lastbilschaufförer... Har varit med om en chaffis som körde i häcken på mig i flera kilometer (jag körde drygt 80) trots att jag visade bromsljusen i långa omgångar... Då tyckte tillslut inte hästen att det var kul längre...

Har aldrig varit med om en häst som fått panik för att luckan är öppen, dock vet jag att vissa hästar inte gillar att ha luckan nere, men det brukar märkas tydligt
 
Sv: Släpfråga

IrishDraft skrev:
Bilister kanske men inte lastbilschaufförer... Har varit med om en chaffis som körde i häcken på mig i flera kilometer (jag körde drygt 80) trots att jag visade bromsljusen i långa omgångar... Då tyckte tillslut inte hästen att det var kul längre...

Så för att du har erfarenhet från en lastbilschaffis som kört på det viset så menar du med ditt resonemang att alla lasbilschaufförer kör på samma sätt?

Jag har också haft lastbilar sniffandes i bakkanten på släpet. De gånger har jag faktiskt stannat till vid vägkanten och släppt om dem. Vi talar om två eller tre gånger under alla år så det är inte ofta. Men betydligt fler är de gånger då lastbilarna faktiskt håller avstånd.
 
Sv: Släpfråga

Det där är ju högst individuellt......
En av mina hästar får fullständigt tokspel och håller på att riva släpet om jag stänger lucken.
Kör jag med den nere är det dock helt lugnt i lådan.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Släpfråga

Det där är väl väldigt individuellt. Ingen av mina hästar har reagerat när luckan varit öppen, dom verkar snarare tycka att det är skönt. Men i söndags var jag med en kompis på hoppträning, och det var väldigt varmt. Hon satte då luckan i det yttre "låset" så att lite luft skulle komma in, men hästen fick fullständig panik direkt vi började åka. Stängde helt och hästen var cool.

Men med en sån häst bör man ju överväga att ha fönster eller bra ventialtion på annat sätt, då hon var väldigt varm när vi kom hem.

Ullis
 
Sv: Släpfråga

Kan förstå hästen i det fallet, oftast när man sätter luckan på lite öppet så skramlar den så man tror hela släpet ska falla i bitar.

Jag föredrar att ha helt öppet. Om hästen är orolig kör jag tussar i öronen. Få transporter är lagliga med luckan stängd p g a för dålig ventilation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Funderarn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
724
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 034
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp