F

Fjunet

Är det någon här som kört släde någon gång? Hur var det? Vad för släde har ni (om ni nu har någon)? Bild? Hur mycket snö måste det vara för att köra släde? Är jättenyfiken!

Sv: Släde

Fjunet skrev:
Är det någon här som kört släde någon gång? Hur var det? Vad för släde har ni (om ni nu har någon)? Bild? Hur mycket snö måste det vara för att köra släde? Är jättenyfiken!
Har kört släde på landsvägen, vi har en korg släde. Gillade det inte då den gled i sidled. Det bör väl vara så mycket snö så det inte skär igenom. Kan inte köra släde nu pga. att hästen är för stor till släden.

Har en korgsläde och en skrinda. Det funkar bäst på ¨trampad¨ väg. På plogad väg blir det lätt att det glider i sidled. Jag brukar köra på isen och göra en väg med hästarna där.

Vi kör släde varje vinter, både risslor och korgsläde. Men även timmerdoning med flak, den blir lite stabilare och funkar bra att köra i skogen med.

Vi kör upp en del spår med skoter och kör en del efter väg.
När det är plogat glider släden i sidled lite, men man lär sig snabbt att parera det.

Snö har vi inget större problem med eftersom vi får ganska mycket snö.
Är det packat underlag behöver det inte vara mycket snö, djupsnö brukar vi inte köra så mycket i om vi inte har doningen eftersom släden lätt kan välta om en med skär ner i snön.

Jag har kört det en gång. En vit släde från sekelskiftet, en sån där stor som det får plats många i. (Kan inte ett jotta om slädar :D )
Vi kopplade på stångkopplet och selade på gamlingarna som fick racea ute på åkern. Det gick fort i backarna ska jag säga. Skitkul! Men väldigt låg sitthöjd, lite läbbigt.

Slädar och snöplogar är livet :banana: :rofl: :bump: :D
Har en rissla, men sedan vi fick ordning på en "dyngsläde" och satte brädsidor på den (kallas då brädskrinda) har vi mest använt den. Timmerdoningarna är gamla och trötta, så där borde det moderniseras. Brädskrindan är utrustad med bilbatteridriven belysning för att både se och synas i mörkret på vinterkvällarna. Sladdrigt på landsväg, men man lär sig ju att parera och placera hästen, tar gärna stöd av snövallen.

Några jag känner svettsade styrjärn på slädens medar, för att slippa vinglet. Men med en riktigt låg släde kan man köra med rallyuppställ, om omständigheterna tilllåter det, å hästen tål det. Precis som att köra rallybil! :devil: :D

jodå jag har en släde till shettisen, tyvärr är skaklarna lite för långa så vi har stooor svängradie.
tyvärr blev det ingen slädtur i fjol, men ska verkligen se till att det blir av i år - det är jättemysigt!
Det var tänkt att vi skulle låta jultomten åka förra året men snöbristen satte stopp för det.
jag lägger ut bild senare när jag hittat kortet.

har tyvärr aldrig åkt/kört släde men de e min dröm verkar så underbart...

ska du köra shettisen i vinter med släde? ska du köpa en loksele då lr använda bröstan? går det att använda en brösta?(låter inte bra)

Vi har en korgsläde som vi inte har hunnit använda så ofta samt en timmerkälke med flak? som vi använder så fort snön täcker vägarna.
olivia10_stor.jpg

och jaaaaa vi har baksele i vanliga fall....... ;)

Liknande trådar

Småbarn Hej, dottern brukar ha lite ponnyridning på marknader och så när andan faller på (hon har i år för första gången skattat för de pengar...
Svar
7
· Visningar
655
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rikligt med snö och senvintersol gav en fin start på årets forkörning med hästar och slädar! Och längs rutten står förväntansfulla...
Svar
2
· Visningar
453
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka