Sv: Slädar

Hehe...men då borde den ju passa! För du spänner ju fast skacklarna ungefär vid manken! Man kan nog rymmas två fast det kan nog bli trångt! En tror jag att man sitter jätteskönt, typ halvligger :D Själva släden är nog ungefär lika lång som skacklarna...lite längre så 1,5 meter kanske? Vet du nån som ska åka från umeå till skåne kan du ju ta ner den kanske? den är ju liten och bra och ryms i bagageluckan;)

Hmm... Sniglis kanske ska hem till jul? :idea:

Nora skrev:
Hehe...men då borde den ju passa! För du spänner ju fast skacklarna ungefär vid manken! Man kan nog rymmas två fast det kan nog bli trångt! En tror jag att man sitter jätteskönt, typ halvligger :D Själva släden är nog ungefär lika lång som skacklarna...lite längre så 1,5 meter kanske? Vet du nån som ska åka från umeå till skåne kan du ju ta ner den kanske? den är ju liten och bra och ryms i bagageluckan;)

_L_ skrev:
Skulle vilja köpa en kappsläde men har inte hittat nån!
Kappsläde

Mvh Lisa

Finns en på Blocket på för 3000:- nu ...

Fanns en jätte läcker förra helgen men den gick bara någon timme efter att dom satt in annonsen, testade att ringa samma kväll, men den hade gått snabbt!

Men vart tog alla bilder på slädar vägen:confused:
trodde detta var en bildtråd på massor med slädar...
kom igen nu;)

3000 låter lite mycket, jag köper hellre en som är billig och lite dålig, är händig på att fixa till den själv! :)

_L_ skrev:
3000 låter lite mycket, jag köper hellre en som är billig och lite dålig, är händig på att fixa till den själv! :)
Ja jag håller med, fast det vete katten, det verkar så svårt att få tag på så man får kanske vara glad de få gånger en sån uppenbarar sig på annons.

När vi ändå pratar om slädar: jag har varit och tittat på två olika typer av slädar. Vilka av dessa två är att föredra (bortsett från att den ena är nymålad)? vad tycker ni?

slade.jpg

slade2.jpg

Spontant tycker jag att den undre ser stabilare ut. Fast du kanske inte är ute och kör på allt för dåliga ställen. Var själv ute och åkte igår med en släde som är i samma modell som den undre och det är ruskigt skönt att lute sig tillbaka och halvligga med en filt över benen :)

Själv har jag gamla timmerkälkar att köra med. Har så att jag kan koppla två efter varandra om jag vill. Det är dock inte lika bekvämt som en släde.

Det är ju lite saker som man ska tänka på.
Själv vet jag hur svårt det är att få tag på skaklar som passar en släde så därför är det bra om släden har passande skaklar med!!
Har varit med om att jag fått skaklar som inte passar släden! :(
Skaklarna ska vara hela och gärna utan "mindre" skador i träet.
Järndetaljer ska kollas upp, inget får vara sönderrostat!
Sen kan en nymålad luras lite, hur ser träet ut under då?
Dom ska ha förvarats torrt och haft medarna på träbrädor alt trägolv. Annars är medarna troligtvis mkt dåliga!

Oj hehe du kanske bara var ute efter tycke o smak?
Den undre får det väl bara plats två pers i, väldigt trångt annars! :D
Jag skulle nog valt den övre, ser en aning otymplig ut med den där "sittsen" på den andra släden!

Fast om du har en kolung häst och är ute på långturer i skogen så ska du välja den undre ju! Då behöver du ju inte vara på vakt ifall hästen hittar på tok, du kan då halvligga ;) samt ta med fikakorg (och givetvis hötapp till hästen :D) och ställa fikat på "brädan" framför! :idea: :banana:

/Lisa

Fast det borde ju gå att få någon att svetsa skaklar åt en. Jag fick inte med skaklar till min timmerkälke och fick då jaga rätt på ett par. Det slutade med att jag köpte ett par av grannen som är svetsade i järnrör. Funkar alldeles utmärkt och jag behöver inte oroa mig över murket trä.

_L_ skrev:
Fast om du har en kolung häst och är ute på långturer i skogen så ska du välja den undre ju! Då behöver du ju inte vara på vakt ifall hästen hittar på tok, du kan då halvligga ;) samt ta med fikakorg (och givetvis hötapp till hästen :D) och ställa fikat på "brädan" framför! :idea: :banana:

/Lisa

Ha ha, nä någon kolugn häst bor det inte här! Bara en femårig finnhäst som är full av bus :D. Jag funderar på att köpa den övre då det får plats fler människor och så var den bara hälften så dyr :d

Druvan skrev:
Ha ha, nä någon kolugn häst bor det inte här! Bara en femårig finnhäst som är full av bus :D. Jag funderar på att köpa den övre då det får plats fler människor och så var den bara hälften så dyr :d

Aha... vill ha vill ha :love: eftersom jag har en kollugn häst får jag väl satsa på den undre jag då ;)

Vilken av dem köpte du förresten??

Jag vill ha en bra släde med skaklar till mitt kallblod, helt med skaklarna lite högre upp om det går...

~Ingrid

Lyckas aldrig få själva bilden att synas, men här kommer ett par bilder från idag, först en på min släde:
index.php

Och en på hela ekipaget.

index.php

Inte så stiligt, själv håller jag på att ordna tömmarna, men det blev en bild i alla fall!

Härligt att åka genom byn i rask trav (ofta med bredställ :angel: ) till bjällrornas pinglande! Det blev en kortare tur idag, det är inte före på skogsvägarna än. Byvägen var plogad men ganska isig, det fungerade bra. Den lagårdsbacken där vi vände var inte tillkörd innan det töade sist, så där var det bara grus under lösa snön, tur att hon inte är så kinkig för lite gnissel ;)

Lotta

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar