Slå på "tappsko" själv?

T

Tilly Tam

Idag slet min häst loss halva skon, så spikarna åkte ut och halva är lös, men inte så mycket på andra sidan. Min hovslagare verkar just nu omöjlig att få tag på:mad: och jag undrar hur svårt det kan va att spika fast den lite själv.... Hovslagaren säger ofta att jag borde lära mig slå på såna skor själv och att det inte är särskillt svårt. Jag vet ju att det kan gå fruktansvärt fel, men hur stor är risken? Erfarenheter, evetuella tips?

Sv: Slå på "tappsko" själv?

Vet man absolut inte hur man gör så ska man INTE slå på själv. Finns det ingen annan hovis som kan?

Jag skulle då aldrig ge mig på det om jag inte hade slagit på en sko förrut dvs hade tappsko kompetens... har du lärt dig det är det ju en annan sak.

Du bör inte slå på skon själv om du inte har fått instruktioner under en praktisk lektion.

Det har jag, det hade vi på en av våra teoriveckor tillsammans med en hel del annat skoj.

Då fick vi först kolla och lyssna på en massa sedan fick vi prova på ett par gånger medans han stog i tittade på elelr hjälpte till vid behov.

Jag slår på tappskor själv om de inte är böjda för det är ett helsike att rikta en sko. Det gäller ju att veta vilket håll sömmarna ska slås i så att de inte går in i hoven. Är hoven inte trasig brukar jag följa de sömhål som hovlsagaren har gjort. Är hoven trasig väntar jag på hovslagaren. Jag sparar även skor från föregående skoning så om man får en tappsko som är sned så kan man använda dem. Känner du dig saker på din sak kan du göra det annars hade jag väntat på hovslagaren.

Nej jag har ju inte gjort det förut och inte fått konkreta beskrivelser. Men jag har ju betraktat ganska noga hur man gör.... Om man slår in den väldigt snett så borde det ju funka... Men typ bara en söm så länge. Men jag vet inte... Det är nog dumt. Nej jag har inte varit i kontakt med någon annan hovslagare som jag kan tänka mig, tyvvär... Vill inte att han ska springa runt i hagen i flera dagar utan en framsko. :crazy:

Tilly Tam skrev:
Idag slet min häst loss halva skon, så spikarna åkte ut och halva är lös, men inte så mycket på andra sidan. Min hovslagare verkar just nu omöjlig att få tag på:mad: och jag undrar hur svårt det kan va att spika fast den lite själv.... Hovslagaren säger ofta att jag borde lära mig slå på såna skor själv och att det inte är särskillt svårt. Jag vet ju att det kan gå fruktansvärt fel, men hur stor är risken? Erfarenheter, evetuella tips?
Det du verkar ha råkat ut för är att din häst har böjt ena skoarmen. Rätt eller??
Då måste skon plockas bort och rätas ut så den blir plan igen. Går den med en böjd sko så får du ett ganska högt tryck framåt till, där skon börjar ligga an mot hoven igen. Med skador i hoven som följd.
Är du osäker ska du inte fixa det själv.

MVH// Pinge

Tilly Tam skrev:
Nej jag har ju inte gjort det förut och inte fått konkreta beskrivelser. Men jag har ju betraktat ganska noga hur man gör.... Om man slår in den väldigt snett så borde det ju funka... Men typ bara en söm så länge. Men jag vet inte... Det är nog dumt. Nej jag har inte varit i kontakt med någon annan hovslagare som jag kan tänka mig, tyvvär... Vill inte att han ska springa runt i hagen i flera dagar utan en framsko. :crazy:
Du ska ABSOLUT inte slå in sömmen snett, den är fasad så att den ska gå åt ett visst håll när man slår i den rakt. Har du otur så går sömmen rakt in i hoven.
Låt hästen gå barfota till du får tag på nån kunnig och nästa gång du har hovis ute kan du väll be honom lära dig slå på en sko!
Det är jättebra att kunna och jag slår alltid på dom själv om dom INTE är böjda för en dåligt riktad sko kan göra betydligt mera skada än nytta!

Nja man måste ju veta åt vilket håll man ska sätta i sömen, den är svagt vinklad. Sedan måste man ha koll på vart den får sitta och hur långt den inte får gå ut, å så måste man ha rätt verktyg å kunna använda allt rätt. Skon ska ju sitta kvar efteråt så man behöver en hel del verktyg och man bör även veta om varför man använder dessa verktyg.

Min bror slår på tappskor och hovis har visat honom ett par ggr och hjälpt honom för att få det rätt just för att slippa komma ut för sådana skor...

Gå en tappsko-kurs, jag har många ggr haft användning för det eftersom min valack drar av sig skor här och där.

Såhär enkelt är det:
Kan du inte så GÖR DET INTE!

OM skon sitter så löst att den vrider sig, bör du försöka få av skon så att hästen ej skadar sig.

Vi slår alltid fast tappskor själva. Eller jag ger order, pappa riktar & stallägaren spikar:rofl:
Vi har alla verktyg som behövs och vi ser alltid till att skon är formad som före löstrampet och spikar alltid i samma hål, så det kan inte gå fel:) Och hovis har aldrig klagat på våra "lagningar";)

Jag skulle inte ge mig på att göra det själv. Jag vet inte hur svårt det "egentligen" är, men jag skulle inte våga med tanke på hur mycket som kan gå fel... :crazy:

Däremot skulle jag, om du inte får tag i någon som kan slå på den, ta av skon helt. Jag har haft en häst som skadade sig rejält när han sprang med lös sko, det vill man inte behöva uppleva igen.. Det värsta är väl om hästen är riktigt öm och har dålig hovkvalité, då får man väl överväga om den ska vara inne, annars hade jag låtit den gå i hagen ett par dagar utan framsko. Det dör den inte av :D

Ullis

Klarar hästen sig ett par dagar utan skor?
Om den gör det så hade jag dafinitivt plockat bort båda skorna (båda fram eller båda bak) och låtit hästen gå utan till hovis kan komma. Då kan man rida på mjukare underlag, typ snö/gräs och i ridhus. Dvs om hästen inte ömmar.

Går den inte att rida utan skor men skon sitter så löst att den kan vrida sig och skada hoven så hade jag plockat bort båda skorna och enbart låtit hästen gå i hagen, har hästen väldigt dålig hovkvalite så får den boxvila.

Kan bara säga som så att jag har tappskokompetens, men jag skulle ändå dra mig för att slå på en tappsko själv om det inte var en häst som stod blickstilla, det är väldigt lätt att göra fel och det kan få stora konsekvenser.. Avvakta hovslagaren om du inte har utbildning!

Klister skrev:
Klarar hästen sig ett par dagar utan skor?
Om den gör det så hade jag dafinitivt plockat bort båda skorna (båda fram eller båda bak) och låtit hästen gå utan till hovis kan komma. Då kan man rida på mjukare underlag, typ snö/gräs och i ridhus. Dvs om hästen inte ömmar.

Det här är inget kul svar att ge..
Just för tillfället när det är snöigt och så kanske det fungerar, men varför??
Tänk om alla får för sig att plocka av motstående sko nar det är barmark och hästen kanske har spröda hovar..
Då måste man plötsligt laga upp och om möjligt försöka slå dit TVÅ "tappskor"!! Dessutom blir ju hästar oftast sulömma av tappskor. VArför "plåga" två hovar? Det är nog skönast för hästen om den kan stödja lite extra på den andra skon om det ömmar i den skolösa hoven.
Min stilla undran är: om du får punka på bilen, går du ut och sticker hål på det andra däcket med??;) ;)
Skämt å sido,, plocka INTE bort den andra skon. Det kan vara nog så besvärligt ändå.

Senast ändrad av en moderator:

På mkt hovömma hästar med tappsko brukar jag klippa till en "sula" av ngt material, som tex en skummgummi padd (som man har under benlindor) eller liknande och sen gör man ett silvertejp bandage runt. det gör inte att ömheten försvinner men det isolerar MKT bättre för en öm hov än att gå direkt på backen utan sko.
Silvertejp paketet brukar hålla sig minst ett par dar om man lindar på ordentligt. Noga bara att aldrig linda över själva hovbenet, får inte snöra åt över kronranden för då hämmar man cirkulationen.

livet utan silvertejp vore komplicerat enligt mig - allt som man kan använda den till i häst sammanhang :love:

Tips/från Mackan

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 043
Senast: Marvin
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama