SL - resor, kort - hur gor man?

hastflicka

Trådstartare
Hur reser man pa SL numera? Jag har ett kort med 300+ kronor som koptes av Maken i January. Han har bara rest pa det en gang och har ingen aninig om hur det fungerar. Kan jag aka pa det? Jag forsokte registrera kortet pa "Mitt SL" men fick ett felmeddelande. Help!

Sv: SL - resor, kort - hur gor man?

ja, SL är ett jäkla elände.

jag är några få gånger per år i huvudstaden och behöver då åka kollektivt för att ta mig till mitt sammanträde.

jag fick köpa ett plastkort och det ska jag ladda när det tar slut. Enkelt på närmaste pressbyrå antar jag.

Plastkortet är din biljett.

Det är jättebra att registrera det på Mitt SL, så försök fixa det. Då kan man både titta hur mkt pengar som finns kvar på kortet och förlustanmäla det om man tappar det.

Om du ska åka tunnelbana och pendeltåg så finns det sådana här automater utanför spärrarna där man kan titta hur mkt som finns kvar och fylla på sitt kort:
SL-Access-automat_frilagd.gif

Den här sidan (& undersidorna) hos SL förklarar rätt så bra hur det funkar:
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Sa-funkar-SL-Access/

Det som kan vara ett problem är att man registrerar en standardresa när man köper kortet, 2-4 kuponger beroende på zonerna. Så kolla upp vad det är och så måste du ändra det/säga till om du vill resa kortare/längre.

Nej, det är inte personligt och har man reskassa kan man även åka flera stycken på samma kort (om man går genom den manuella spärren).

Brilliant! Da maste jag bara fundera ut vad jag gjort for fel med registreringen. Jag forsokte registrera det i mitt namn och fick fram det har meddelandet varje gang

"Ett fel har uppstått med felbeskrivningen (No person was found). Vänligen försök igen senare"

Tack! Naturligtvis ar det problemet. Vore bra med lite tankeformaga sa har pa Sondags morgonen.:p

Jag tillhör dem som haft stora problem med kortet. Haken är att man måste välja en standardresa. Om man bara åker runt inom en zon är det inte ett problem, men vill man åka på olika sätt olika dagar blir det bekymmer. Kolla vad kortet är förhandsinställt på för standarsresa och om den inställningen passar dina behov.

Om man inte har kortet registrerat kan man kolla i automaterna i tunnelbanestationerna där man fyller på kortet hur mycket som är kvar på det. Mitt tips är att alltid be om kvitto om man ska åka utöver standarsinställningen på kortet eller om man gör byten inom åktiden så att man kan vara säker på att rätt summa dragits.

Det är det bästa med bussen, så enkelt att själv ändra om man ska åka utanför standardresan.

Tyvärr funkar inte det heller alla gånger. Både när jag själv tryckt på knappen och när chauffören gjort det har det trots allt blivit fel och bara dragits två, och sen när jag bytt om till t-banan har det dragits två till.

Tyvärr har jag inget positivt alls att säga om systemet.

Ojdå, ja så ska det ju inte funka. Systemet i sig är jättebra, men det måste ju funka också.

Jag tillhör dem som haft stora problem med kortet. Haken är att man måste välja en standardresa. Om man bara åker runt inom en zon är det inte ett problem, men vill man åka på olika sätt olika dagar blir det bekymmer. Kolla vad kortet är förhandsinställt på för standarsresa och om den inställningen passar dina behov.

Om man inte har kortet registrerat kan man kolla i automaterna i tunnelbanestationerna där man fyller på kortet hur mycket som är kvar på det. Mitt tips är att alltid be om kvitto om man ska åka utöver standarsinställningen på kortet eller om man gör byten inom åktiden så att man kan vara säker på att rätt summa dragits.

Kan man inte ha flera kort då? Ett gult där du skrivit med tusch, "en zon" och ett blått där du skriver "två zoner" tex? Jag har flera kort, men det är bara för att jag glömmer var de gamla är.

Finns bara blåa nu om man inte specialbeställer egen design (eller svarta om de är företagskort). Men man kan ju skriva i rutan på baksidan vad det är laddat på dom.

Jaha, jag har ett gult här bredvid mig, men det kanske är några månader.

Så länge jag har bott i Stockholm (snart 4 år) så har de bara varit blåa.

SL skriver på sin hemsida:
Flera färger på kortet

Skaffar du ett SL Access-kort nu så får du ett blått kort, men det finns äldre kort som är i andra färger. Du kan också designa ett eget SL Access-kort. Vilken färg du har på kortet har ingen betydelse för vilka biljetter som går att ladda på det. Alla kort fungerar att ladda om i ca 6 år från första laddningen.
Skaffa ett kort

Facebookgruppen "Vi som vill ha färger på SL Access kort" med beskrivning "Vi vill ha tillbaka det vackra färgerna som förut fanns på sl access korten!" startades i januari 2011.
Augusti 2010 verkar färgerna vara borttagna iaf enligt informationsbrev som gick ut (dvs samtidigt som jag flyttade hit).

Senast ändrad:

Nej det kan inte vara 4 år gammalt? O_o Herregud vad tiden går? Några månader om du hade frågat mig. :-)

Kan man inte ha flera kort då? Ett gult där du skrivit med tusch, "en zon" och ett blått där du skriver "två zoner" tex? Jag har flera kort, men det är bara för att jag glömmer var de gamla är.

Eftersom man får betala för dem anser jag att det är fel att tvinga folk till att ha flera kort.

Dessutom finns det ju fler brister än så i systemet, att man inte ser hur mycket pengar som är kvar på kortet och att man kan debiteras dubbelt vid byten.

Eftersom man får betala för dem anser jag att det är fel att tvinga folk till att ha flera kort.

Dessutom finns det ju fler brister än så i systemet, att man inte ser hur mycket pengar som är kvar på kortet och att man kan debiteras dubbelt vid byten.

Ja, missförstå mig inte vad gäller själva omtyckandet av korten. Jag hatar dem per definition, allt SL gör är krångligt och omöjligt. Det var mest ett tips från mig på hur man kan lösa problemet med olika kostnad i olika zoner. Det är ju ingen som tvingar någon, men om det är ett problem att det ofta blir betalt fel skulle det vara värt den där extra tjugan för att slippa större problem.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund For over ett ar sedan kom en liten pojke pa cyckel i full fart mot Mandy och mig medan han 'skrek' sa hogt han bara kunde. Mandy tyckte...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 118
Senast: moholmarabs
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar