Skyndar hem!

hanoirocks

Trådstartare
Jag har en d-ponny som är pigg ute i skogen! När man rider "iväg" bort från stallet så går det jättebra. Hon är pigg men lyssnar och är lydig. När vi vänder hemåt så kommer problemet (inte varje gång!?). Hon blir jättestressad och vill bara springa hela vägen hem!! Inte så att hon bara sticker men börjar takta och stressa upp sig själv. Jag håller mig alltid lugn och så fort hon börjar springa så tar jag in henne på en liten volt tills hon saktat av och så släpper jag fram henne igen. Så kan vi få hålla på hela vägen hem. Ibland ger och upp och går med henne hem, då är hon hur lugn som helst. Någon som har något BRA tips?:confused:

Sv: Skyndar hem!

Har samma problem med min sköthäst men jag brukar inte rida volt(det går inte alltid pga skogs stigar mm) jag gör ordentliga förhållningar hela tiden och då lugnar hon ner sig men det tar en stund. Ge inte upp, och försök sitta kvar. Ett till tips är att inte rida till stallet direkt utan rid förbi flera ggr.

Jag har nästan samma problem, bortvägen går det långsamt och trögt. känns som om det är tuggummi under fötterna.
PÅ hem vägen skrittar hästen på vill trava brukar då sitta och göra halt flera gånger, bara för att göra motsattsen. tillslut brukar hon lugna ner sig.
Det gäller att vara envis.

OX_Arab skrev:
Har samma problem med min sköthäst men jag brukar inte rida volt(det går inte alltid pga skogs stigar mm) jag gör ordentliga förhållningar hela tiden och då lugnar hon ner sig men det tar en stund. Ge inte upp, och försök sitta kvar. Ett till tips är att inte rida till stallet direkt utan rid förbi flera ggr.
Håller med, gör det lite tråkigt att komma tillbaka efter ridtur.Tex bind upp låt stå ett tag (du kan ju ha fika med dig o passa på :p Medans hästen står o tråkar) Ge aldrig mat el godis direkt, släpp inte ut i hagen på en gång osv....

Låt hästen verkligen gå på tygeln och jobba, använd den sprudlande engeri, eller som vi kallar det, beforväxeln, till samling.

Prova rida olika vägar hem till stallet om det går så hon inte känner igen sig..fast det brukar funka ett tag tills dom känner igen den vägen oxå ;) Rid olika vägar från stallet o hem, byt varv på din ridväg. Du brukar ta in henne på volt tills hon varvar ner o sen fortsätta, det är bra..sätt henne i jobb o låt henne uppleva att det blir jobbigt så fort hon börjar bete sig "fel"...sånt här kan vara jobbigt o ta lång tid att arbeta bort..men ge dig inte.

Byt ridvägar. Rid förbi stallet ... det är alltid lika roligt. Hästen tror inte att man är riktigt klok!!! Nyttig övning...

Så kan det ofta bli när man rider på en väg och vänder hemåt. Det bästa är om du kan rida så att du slipper vända. Försök hitta lite nya vägar så att det blir en runda så ska du se att hästen slutar konstra.

Så gör min c-ponny tintin med. På vägen ifrån stallet försöker han hela tiden hitta små saker , låtsas bli rädd och då kaaaanske får vända hemåt. men nej då :p Han märker också direkt när man är på väg hemåt. Spelar ingen roll om det är en "rund" runda där man slipper vända :smirk:

Det hjälper inte med "förhållningar" hon blir bara ännu mer stressad. Det är inga problem att sitta kvar men det är irriterande.

Som sagt så hjälper inte förhållningar och om jag gör halt så blir hon också bara mer stressad och när hon får gå frammåt igen så går det bara ännu snabbare!

hanoirocks skrev:
Vi rider aldrig samma väg tillbaka men hästar känner vilket håll som är hemmåt så...

Svårt problem...men du är nog knappast ensam om det, vet en hel del som har det problemet...sen brukar det ta lång tid att få bort invanda ovanor om dom fått göra det ett tag tyvärr :mad:

För mig har det funkat att kräva arbete av hästen. Om hon blir irriterad av förhållningar, testa sidorörelser (skänkelvikning fram o tillbaka, framdelsvändning osv). Brukar göra en framdelsvändning, sen skrittar man åt andra hållet igen en bit. Sen gör man halt, ny framdelsvändning, hemåt, efter ett tag en ny framdelsvändning osv.

sån var min häst jämt.. hetsa upp sig enormt och gick inte få lugn. efter hon små travat lite gick de inte göra ett dugg me. utan då ville hon gallopera hela tiden, annars takta hon. vi hade hemma en nh kille och när han arbeta från marken sa han att hon var gör dominant. tog 1timme om inte mer att få henne o samarbete. Till sist orka vi inte me längre så sålde henne som avels/sällskapshäst.

Kanske inte hör till tråden, förlåt. Men kom o tänka på det..

Min häst känner inte av vilket håll som är hem, tror jag :p . Om vi kommer till en T-korsning, och hem är åt vänster, så vill han såklart gå till höger, dvs bortåt, och kan "ponny-tjura" om han inte får sin vilja igenom :angel: . Fjanthäst.
(Ibland har jag funderat över vad som skulle hända om jag flög av hästen i skogen någonstans...
Skulle han då verkligen hitta hem, eller skulle jag få hämta honom någonstans utanför Köpenhamn :cool: . )

Nåväl - det var en parantes - jag har alltså inte riktigt samma problem som dig, men min häst börjar ibland takta och stöka i alla fall, oavsett vilket håll vi rider.
Problemlösaren för oss i det fallet är att helt enkelt göra andra saker än att bara traska. T ex jobba en smula, lite skänkelvikningar och serpentiner, tempoväxlingar, halter och gångartsbyten, ställa/böja osv. På så vis börjar han tänka på annat.
När han är på det humöret är det viktigt (för mig) att låta bli skänkeln från knät och neråt, och bara rida med säte och lår. En häl i sidan och han tror det betyder "spring jättefort".
Är han "normal" kan jag använda hela benet, men är han trippig så använder jag som sagt lår och säte istället.

Hoppas att det löser sig för er.

Du kan vända tillbaka bort från stallet och gå en bit.
I sommras hade jag en häst som var ungefär likadan, förutom att hon bet tag i betet och sprang hem och sedan runt, runt, runt och runt tills jag trillat av!:D (jätte kul! gjorde alldrig ont... Fast sen trillade jag av och fick hjärnsakning...:smirk: )Då gick jag fram och tillbaka, och till slut funkade det faktist.:banana:
Lycka till

Min häst är tvärtom ;)
Jag skulle hålla ett mjukt stöd och låta bli att släppa och ta i tyglarna hela tiden jag tror hon hetsar upp sig mer då. Håll i tyglarna ,mjukt stöd hela vägen hem.

Det funkar säkert,låter ganska bra. men jag har inte ridit på så många hästar som varit pigga på det sättet.. Den galna hästen från sommras var fjording, och inte alls pigg bara när hon var själv och när hon gick runt..
Du borde fråga min syster, hon älskar såna hästar, men tyvärr har hon hon ingen sida här..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama