Skygglappar?

J

Jennifer80

Undrar om man ska ha dem eller inte!

Fick hem mitt nya shettissele idag och där finns det skygglappar.

Sv: Skygglappar?

min hovis tyckte inte man skulle ha dom om hästen var ganska ny på körning...men jag vet inte.

Jag kör inte med skygglappar till min Shettis - har nog mkt att göra med vilken sorts psyke din häst har. på vår stora dam så har vi skygglappar, upplever att hon blir mer koncentrerad och mindre stirrig då.

Som sagt beror helt på häst. I södra delarna av vårat hörn i världen så kör man alltid med skygglappar man har det redan vid inkörningen.

Men här i svergie är det ganska olika. Jag själv måste ha skygglappar när jag kör dressyr då han blir mer fokuserad på mej istället för allt annat som är mycket roligare än att gå i form. Medans jag i maratonen inte kan ha skygglappar för då blir han för bakot och svänger inte.

Efter min erfarenhet kan unga hästar vara bättre att köra in utan och sen sätta på dom när dom är färdiga. Det finns många fördelar med lapparna så fungerar de på din häst tycker jag du ska använda dom. Börja med att leda, rida eller tömköra med dom om du är osäker.

Jag fick skygglappar först för ett par månader sedan, och det funkar kanon på pållen! Då var han ju inkörd och allt och träningen blev väldigt mycket lättare med skygglappar. Också ute i skogen har man varit lite ororlig då han kan få för sig att skygga lite här å var (inte för att han är rädd, hans sätt att göra av med energi) och det går faktiskt bättre med skygglappar för då kan han inte hitta saker på siderna som han kanske skulle kunna tänka sig skygga för ;)

Stot går bäst med skygglappar. Hingsten blir stirrig med skygglappar och det höll på att sluta med olycka för ett tag sedan.
Tror det är väldigt individuellt och man måste prova sig fram med just sin egen häst..

Hur mkt är hästen körd?
Det är alltid bäst att börja köra utan skygglappar så att hästen vänjer sig vid att den har en vagn efter sig mm.
Med skygglappar får du oftast en liten mer koncentrerad häst men det är bra om den vet hur lång vagnen faktiskt är.
Att ha skygglappar är nog en väldigt inviduell sak från häst till häst.
Jag har börjar köra lite med skygglappar nu och det går hur bra som helst men ibland kör vi även utan.

Några jag kände körde in sin shettis mer eller mindre seriöst. Dom använde alltid skygglappar och jag tror inte shettisen fattade att den drog något efter sig, för en dag backade den in i skackeln (som dom tydligen inte hade vant henne vid, trots att dom körde mycket) iaf så blev shettisen livrädd och gjorde brasved av rockarden :crazy:

Smaksak och beroende på hästen!
Är det en oerfaren häst, kan den gott få ha "ögonen" kvar ett tag till den blir säkrare.
Men man måste vänja dom sakta men säkert iaf:)

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
783
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 661
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är inte bara OS som drar igång de närmaste dagarna. Det är även flera Europamästerskap som ska avgöras. Här finns allt du behöver...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka