skygglappar

Sv: skygglappar

Inte just nu, men på den nya finselen har det tillhörande huvudlaget skygglappar så när vi börjar köra med den så blir det väl att vi gör det, men inte till vardags :)

Nej, har aldrig haft anledning till att använda det.

Ja, väldigt piskkänslig häst, trots att man knappt använder den. Sen är det ju snyggare att ha huvudlaget som hör till selen.

Kör med skygglappar oftast, har häst som reagerar om man viftar det minsta med pisken. Sedan son Nora säger, snyggare, det hör lite till körningen.

Nää ser ingen anledning till att ha det på min pålle. Han gillar verklingen inte när han har det. Vill gärna kunna titta lite bakåt när det kommer bilar och så.

Nej, har inte haft det på min häst. Skullde dock vara intressant att testa för att se eventuella skillnader....!

har det ibland, för jag vill ha det på dressyrtävling. Vill inte ha det när jag kör gäster eller i trafik.

Jag använder ALLTID huvudlaget med skygglappar numera när jag kör.
Har fått en Pelle som håller sig fokuserad istället för att gå och titta på omgivningarna.

Anna-Carin

*kl*

När min ponny var hingst så gick han bäst med stängt huvudlag, han tappade lätt konsentrationen om jag körde utan, men nu när han är valack så blir han nästan lite ängslig när han har stängt, mendans han går mycket bättre på öppet. Tänk så de kan vända.

Hade en rätt tittig fjordhingst ett par år. Tänkte tillslut att det kanske skulle bli lugnare om han såg mindre o satte på skygglappar men det vart ännu tokigare:crazy: han ville se, han hade som en hästgubbe sa till mig en gång så stort kontrollbehov av sin omvivning så att han stressades av att inte se...

Hmmm... Kul att läsa era reflektioner. Har bara en erfarenhet tidigare av en mentalt stark valack som jag körde med skygglappar. Han var kanon i psyket, knappt rädd för nånting. Tyvärr är han inte i livet längre, utan jag ägnar mig åt min 3-åring som jag kommit till tömkörningsstadiet med. Hon är väldigt tittig, kikar snett på saker, hoppar till och så. Har dock inte dragit iväg (ännu...) Kan givetvis testa med skygglappar men det bär mig lite emot att sätta skygglappar på en sån ung häst.

Vad tycker ni? Är det att föredra att testa skygglappar tidigt, eller ska man vänta med det?

Hmmm... Kul att läsa era reflektioner. Har bara en erfarenhet tidigare av en mentalt stark valack som jag körde med skygglappar. Han var kanon i psyket, knappt rädd för nånting. Tyvärr är han inte i livet längre, utan jag ägnar mig åt min 3-åring som jag kommit till tömkörningsstadiet med. Hon är väldigt tittig, kikar snett på saker, hoppar till och så. Har dock inte dragit iväg (ännu...) Kan givetvis testa med skygglappar men det bär mig lite emot att sätta skygglappar på en sån ung häst.

Vad tycker ni? Är det att föredra att testa skygglappar tidigt, eller ska man vänta med det?

Prova skadar inte men alla hästar gillar inte skygglappar så några garantier för att han hoppar mindre finns ju inte...tyvärr...

Ingen av mina tidigare hästar har jag använt skygglappar på, MEN nu har jag gett upp med 6 åringen.
Mycket tittig och totalt omöjlig att få trafiksäker på bilar som kommit framifrån, bakifrån reagerar han inte på. Men för ett tag sedan provade jag köra med skygglappar och sen dess har han inte kastat sig åt höger längre för nån enda bil. I övrigt en mycket trevlig häst men alla mötande bilar när dom varit jämsides i en viss vinkel så har han alltså kastat sig åt höger.
Körd sedan flera år tillbaka, men alltsa med den lilla egenheten.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18