Skyggar för allt han ser!

L

linneaforss

Hej jag har ett problem med mitt russ....Han är 6 år i år och han tävlar ponnytrav, men jämt när jag är ute och kör så skyggar han för typ allt han ser.....brevlådor, snöhögar, brunnar osv....Det började med att han bara skyggade....men nu när han blivit äldre så¨har han även börjat slänga runt!
Det går jätte bra när han har sällskap då är han jätte trygg! men inte själv!
Mycket är bara fjant! men ja vet ju inte om ja ska bestraffa honom...han kanske är rädd. :confused:
Hjälp mej!!!

Sv: Skyggar för allt han ser!

marijaa skrev:
Har du kollat upp hans syn?

neeej.....men han blir inte rädd för ljud! inte alls....utan de är ju speciella saker..som snöhögar, å sånt.... skulle inte tro att de är fel på synen...

marijaa skrev:
Har du kollat upp hans syn?

Neeej... eller jo när vi köpte honom då han var 3 ...men han är ju inte rädd för ljud...så ja tror inte att de är det som är felet...men skulle kanske ta å kolla upp det.

om han inte har problem med något fysiskt så skulle jag jobba mer med ledarskapet.
Känner han sig trygg tillsammans med andra hästar och han skyggar för att han känner sig otrygg utan dem handlar det ju om att han inte litar på sin ledare riktigt.

Okej...ja förstår hur du tänker.....men ja tror att det till mästa del är att han tror att han gör som han vill! han är så tuff i humöret! hingstig och jävlig! haha

att han gör som han vill är ju också ett ledarskapsproblem...:angel:

marijaa skrev:
att han gör som han vill är ju också ett ledarskapsproblem...:angel:

Jooo ja vet :P måste nog jobba på det! men ja vet ju inte riktigt om han är rädd....för i bland fjantar han bara ...men man vet ju inte

han måste få fullt förtroende för dig på marken .. han är som min medryttarhäst hon är "lugn" med andra hästar men blir lätt stirrig när ja rider själv hoppar bakåt upp en bit i luften det enda är att man ska bygga upp en relation han är ju trots allt din egna häst börja bygga om upp en lugn och trygg relation läs mkt nh böcker kasnke ta hem en tränare till pållen?

linneaforss skrev:
Jooo ja vet :P måste nog jobba på det! men ja vet ju inte riktigt om han är rädd....för i bland fjantar han bara ...men man vet ju inte
hur gammal var han 6 ? trotsåldern ? vissa hästar är osäkra och testar ryttaren , kusken för dig isf .. bara vara bestämd du ska inte bli arg bara bestämmd vi ska vara fram du kolla inte åt de han blir rädd åt va avslappnad tänk "åh ja är så trött sömning " helt relaxad känsla tänk L-U-G-N de funkar .. visst en hel del är fjoll men ta gå ut och gå så får killen se världen som har fylld av "faror " Läääskiigggaaa snökullar , grenar o buskar, han ska va lugn från marken gå ut och promenara gå fram till snökullar vänta in honom om han vill inte vill komma .. allt tar sin tid men en lugn och sansad relation mellan häst och ryttare är så mkt mer

hej, mycket e nog trams, arg behöver du inte bli på honom för då slutar han lita på dig men håller han på å fjantar sig så måste du iaf ryta till lite å säga åt honom att han e fjantig vill han fortfarande inte gå förrbi det läskiga så prova att bara lägga spöt på rumpan, inte slå.. han måste lita på dig men du måste säga ifrån lite oxå annars kommer han strunta i dig tillslut.. hoppas det löser sig..;) ;)

att ryta löser sällan några problem! Hästarna förstår inte alls vad vi säger :angel:

Nej, lös problemet innan de uppstår, dvs med mycket ledarskapstänk och genom att vara en god ledare.

marijaa skrev:
att ryta löser sällan några problem! Hästarna förstår inte alls vad vi säger :angel:

Nej, lös problemet innan de uppstår, dvs med mycket ledarskapstänk och genom att vara en god ledare.
:bow:

(tio ord)

hästsko skrev:
hur gammal var han 6 ? trotsåldern ? vissa hästar är osäkra och testar ryttaren , kusken för dig isf .. bara vara bestämd du ska inte bli arg bara bestämmd vi ska vara fram du kolla inte åt de han blir rädd åt va avslappnad tänk "åh ja är så trött sömning " helt relaxad känsla tänk L-U-G-N de funkar .. visst en hel del är fjoll men ta gå ut och gå så får killen se världen som har fylld av "faror " Läääskiigggaaa snökullar , grenar o buskar, han ska va lugn från marken gå ut och promenara gå fram till snökullar vänta in honom om han vill inte vill komma .. allt tar sin tid men en lugn och sansad relation mellan häst och ryttare är så mkt mer

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska försöka med det! Jag tror de handlar om bristande förtroende...eftersom han är ganska bråkig i de flesta situationer....som skoningen...får vi plegga honom massor...annars går det inte. Han är väldigt tuff i humöret! Tror också att det är en period han har nu! han va supersnäll som 3 åring...jävlig som 4 åring, snäll som 5 åring...och nu kommer nog sista fasen! Det är också nu han börjat få upp tävlingskonditionen, han har fått mer temperament när han vuxit till sig! vilket är bra på banan ....Men jag tror jag har missat att följa med honom i utvecklingen! Tror ju fortfarande att han är den där lilla gosiga bäbisen! Men NEJ! det är han inte längre :rofl: .

Min häst blir sån här när han får för mycket mat eller har stått några dagar. Kanske ska kolla foderstaten. Kan vara en sån enkel grej.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 945
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar