Praefatio
Trådstartare
Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en vessla, hittar något och slukar det fiskmåsstajl: gulp gulp borta bara, innan man knappt hinner reagera. Inomhus har vi lärt oss att förekomma honom, inte lämna saker framme. Men i stan ligger det otroligt mycket gamla matrester och skräp i buskarna och det händer även att han äter icke-livsmedel som han hittar. Man får liksom bara hoppas att det inte är giftigt/förgiftat. Det går inte precis att hindra honom från att nosa heller, vad är det för hundliv liksom. Ohållbar situation. Och inte nog med att det suger med en 30+ kg-hund med sprutdiarré om nätterna, hans mage mår ju skräp nästan jämt eftersom den aldrig får återhämta sig ordentligt. Fiberhusk och ProKolin hjälper jättemycket, men vi behöver hitta ett sätt att hindra honom från att äta saker han hittar.
Nu är jag inne på att, åtminstone tillfälligt, ha skyddsmunkorg på honom när vi är ute i närområdet. I skogen äter han bara hästbajs så där kan han gå utan, men på rastningarna behöver han något som hindrar att småskräp slinker ner.
Jag har tittat på en från Trixie men deras grejer brukar inte vara toppen och jag tycker den ser klen ut, som att en enda bra vift med framtassen kommer ha sönder den. Är det någon som kan tipsa om rejälare doningar? Helst såna man ändå kan peta in belöningar i. Måste vara bekväm såklart, gå att andas bra i osv. Balder är som en kraftigare golden retriever-hane i ansiktsformen.
Nu är jag inne på att, åtminstone tillfälligt, ha skyddsmunkorg på honom när vi är ute i närområdet. I skogen äter han bara hästbajs så där kan han gå utan, men på rastningarna behöver han något som hindrar att småskräp slinker ner.
Jag har tittat på en från Trixie men deras grejer brukar inte vara toppen och jag tycker den ser klen ut, som att en enda bra vift med framtassen kommer ha sönder den. Är det någon som kan tipsa om rejälare doningar? Helst såna man ändå kan peta in belöningar i. Måste vara bekväm såklart, gå att andas bra i osv. Balder är som en kraftigare golden retriever-hane i ansiktsformen.