Skyddshundsfoton

D

Dean

Nu har jag äntligen hittat en sida där man kan lägga upp foton som visas direkt i tråden och blev lite sugen på en bildtråd som jag tror inte varit uppe tidigare.

Bilder på hundar i skyddsarbete.

Jag lägger upp några med förklarande text till.

Angrepp med expanderlina.
Theflyingdog2.jpg

Frigg i försvar
Frigg3.jpg

Bozze i bevakning, här står jag till höger om honom för att styra in honom i position. Han hade en tendens att dansa ut till vänster.
Bosseinaction1.jpg

Anskällning av den lite extremare varianten
Hund3.jpg

Kira i modprov
utanfr016.jpg

Sv: Skyddshundsfoton

Ajaj, skulle inte vilja hamna mellan deras tänder.

Man kan snärta till med piskan i luften eller på figgens skyddsdräkt för att på så sätt trigga hunden.

du har inte en "uppställd" bild på översta hunden? eller någon bild på den vovven där man ser lite mer hur den ser ut! jag tycker det ser ut som att vovven 'är helt :love: :love: :love:

Något jag inte riktigt ser meningen med är att hundarna ska gå in så högt. Jämför man med äldre skyddshundar så går de hundarna in mycket lägre och får, enligt min mening, ett bättre fasthållande med mer allvar i. Visst ser det snyggt ut när hunden flyger 1,5 meter upp i luften och hugger, men jag vette sjutton om det är mer effektivt.

På bilderna kör vi inte IPO eller svenskskydd utan tjänsteskydd.

En hund som går naturligt mot ansiktet har ett annat allvar än den siktar mot magen, visst allvarliga är de i båda två, men mot halsen/ansiktet så är det av den anledningen att likvidera. Det gäller att figuranten kan läsa av hunden i detta läge och parera.
Men visst har du en allvarlig individ med press på att han/hon måste ha en läggande eller sättande bevakning (vilket de hundar som vi tränar har, men i denna bild har hunden blivit sänd från avstånd och siktade därav mot ansiktet) så blir angreppet kraftfullare eftersom hunden samlar på sig frustration.

Han är jätte fin. Inte för att jag är så mkt för långhåriga Schäfrar med han är väldigt fin, en mkt trevlig hund.

Det är inte vår hund, utan en som går i vår tjänstegrupp och jag har inga fler bilder att lägga ut på honom här, tyvärr.

Nej de är inte mina allihop, Frigg och Bozze är våra. Kira är vår förra tik som gått iväg som VIP hund.

Nu syftade jag inte på hunden väljer att lägga bettet utan hur den går in när den gör det. Äldre tyska filmer visar hundar som förvisso siktar mot ansiktet, men de kommer in underifrån och får på så vis bättre stabilitet och ett kraftigare tag. De blir smidigare och inte lika sårbara för sparkar och slag i själva angreppet.

En hund i luften blir inte lika kraftfull som en på marken som kan ta spjärn mot backen och hänga ned sig och bli riktigt tung. Risken för att komma fel måste också vara större när de flyger in.

Det har du helt rätt i, visst blir de mer sårbara i luften.
Men att de skall komma in fel i bettet, där handlar det om figurantens kunskap.

Hur menar du underifrån?
Fram till figuranten och slicka magen, alltså avstampet 2 cm från?
Detta grundar sig ofta i en osäkerhet hos hunden än den som kastar sig in och tar bettet.

Fast vilken kunskap har busen, som hunden har skickats på?
När det gäller tävlingshundar spelar det ingen roll, men tjänstehunden får ju gå på alla de möjliga nötter.

När jag säger underifrån så menar jag att de stampar av så att de kommer från backen och upp på figuranten istället för vågrätt in mot ansiktet. De plockar heller inte med sig hela kroppen upp utan håller bakdelen nära marken för att inte mista stabilitet när de landar. Ju längre fall de har mot backen när de bitit, ju mer vingel kan det bli.

Kul att se bilderna, men förlåt en skyddsokunnig, varför expanderlina på första hunden?

//E

Då måste jag ju lägga upp en bild på min jycke!:) Fast jag tror att du har (är?) en bättre fotograf... Eller har en bättre kamera. Dina kort var verkligen skarpa och fina i färgerna! Det är svårt att ta bra "action-bilder" tycker jag!

File0058.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka