Skydda sår på tass

Majjijann

Trådstartare
En av mina katter har fått ett skärsår, en knapp cm långt och några mm djupt, på ena framtassen, precis bredvid trampdynan. Hur skyddar man detta så att det får läka i fred?

Katten är ute i stort sett hela dagarna och inne på nätterna. När han är ute samlas massa skräp i såret. Vi tvättar bort det när han kommer in men det känns som att såret inte får ro att börja läka. Katten är inte det minsta bekymrad över såret. Vi kan givetvis hålla katten inne tills det läker. Men det blir varken vi eller katten särskilt glada av. Katten blir galen om han inte får gå ut.

Är enda sättet att hålla honom inne eller finns det några knep?

Jag hade hållit katten inne, hade det varit sommar och torrt så hade den kunnat gå ute men nu är det ju lagom äckligt väder för ett sår att läka.
Så håll katten inne, gör rent och låt vara så att det kan bli en ruva. Om katten slickar på det så hade jag tagit anti bit på tassen.
Har en hund som slickar upp ett sår på benet så fort han är uttråkad, bandage gnager han av men med ordentligt med anti bit så låter han det vara :p. Det jag har är egentligen till hästar som krubb biter, men fungerar finfint ^_^. Finns nog ngt för hund och katt också. Eller så kanske man kan ta sånt för att få folk att sluta bita på fingrarna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark