Skydda öronen och nacken mot kli i boxen?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron.

Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva ha flughuva (dvs nät för ögonen) inne. Dock måste jag på något vis skydda öronen och högst upp på nacken vilka han annars kliar. Men hur/med vad?

Provade med ett Rambo sweet itch hoody (sytt så det går upp över öronen, hål för öronen) med en vanlig "ridluva" under. Men det är ju en smal sak att slinka ut den/klia ur öronen ur hålen.

Har kikar lite på sådana "hoods" i lycra men är del tveksam hur de blir på en häst som kliar, om det åker snett och riskerar komma över ett öga? Samt hur bra eg lycra + salva blir.

Jag borde inte vara ensam om problemet, så hur gör ni andra? Flughuva inne eller någon annan lösning? Tips emottages tacksamt.

Borde det inte vara mer effektivt att hitta något som gör så att kliandet dämpas? Det kliar ju lika mycket på hästen vare sig han har huva eller ej, bara att med huvan kan han inte klia och blir bara frustrerad? :/

Tänker på någon salva, schampo osv

Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva ha flughuva (dvs nät för ögonen) inne. Dock måste jag på något vis skydda öronen och högst upp på nacken vilka han annars kliar. Men hur/med vad?

Provade med ett Rambo sweet itch hoody (sytt så det går upp över öronen, hål för öronen) med en vanlig "ridluva" under. Men det är ju en smal sak att slinka ut den/klia ur öronen ur hålen.

Har kikar lite på sådana "hoods" i lycra men är del tveksam hur de blir på en häst som kliar, om det åker snett och riskerar komma över ett öga? Samt hur bra eg lycra + salva blir.

Jag borde inte vara ensam om problemet, så hur gör ni andra? Flughuva inne eller någon annan lösning? Tips emottages tacksamt.

Kan du inte ha en vanlig sådan luva som man har vid ridning, med en grimma över? Eller tar hästen av sig det, kanske?

Borde det inte vara mer effektivt att hitta något som gör så att kliandet dämpas? Det kliar ju lika mycket på hästen vare sig han har huva eller ej, bara att med huvan kan han inte klia och blir bara frustrerad? :/

Tänker på någon salva, schampo osv

Fast det går att klia med en huva med, men huden/pälsen skonas - varför skulle det inte gå att klia med en huva menar du?

Men naturligtvis behandlas han också, och jag ser honom aldrig klia. Dvs det är inte så att han kommer in i boxen och hysteriskt kliar (han kan klia ute med). Men någon gång under natten kliar han. Då är det (anser jag) humanaste att skydda området mot effekterna. Jag skulle kunna montera ner krubban - men DET anser jag skulle vara taskigt.

Men när eksemhästarna börjar gnussa så startar de gärna en klicirkel. Som när vi kliar ett insektsbett. Att klia på bettet som kliar lite gör att vi kliar än mer.

Att i det här läget "bara" behandla gör att cirkeln aldrig bryts. Så skydd när han kliar är en del av flera i behandlingen - och minskar på sikt klådan

Kan du inte ha en vanlig sådan luva som man har vid ridning, med en grimma över? Eller tar hästen av sig det, kanske?

Vill inte ha grimma inne. Tror dock inte den skulle hjälpa ändå, grimman. "Problemet" med luva så är att det räcker att klia lite mot frambenet så dras luvan upp och av öronen.

Vill inte ha grimma inne. Tror dock inte den skulle hjälpa ändå, grimman. "Problemet" med luva så är att det räcker att klia lite mot frambenet så dras luvan upp och av öronen.

Nej, förstår att du inte vill ha grimma inne - det vill man ju inte. Men jag tänkte att det kanske kunde funka temporärt för att få bukt med kliandet.

Ryckhuva för travhäst kanske?

Tittar du aldrig på Trav?

Jag köpte en till min men det tyckte han att jag kunde glömma, jag tror inte ens jag fick på den.:D

Nä =)

Men kollat nu. Tror det blir samma problem som med de andra lösningarna jag kommit på, att det är lätt att klia ur öronen? Man får ju tänka på huvudet neråt (då sitter allt lösare runt käken/halsen) och så kli mot benet. Känns som den går att slinka ur då, även om det är svårt att se på bilder. Sen är ju nacken kvar att skydda..

Har du ingen gammal flughuva eller köp en billig och klipp bort nätet framför ögonen? Så har du samma skydd som ute.

Har du ingen gammal flughuva eller köp en billig och klipp bort nätet framför ögonen? Så har du samma skydd som ute.

Satta också och tänkte i dem banorna fast jag ttänker en gamal eksemluva eller köp typ en eksemluva på hööks för några hundringar och klipp bort nätdelen :)

Attans, jag tänkte att du skulle ha kommit på en optimal lösning! :angel:

Nää... Har tagit halsen från ett Rambo sweet itch hoody och sytt på en tävlingsluva under. Täcker fint. Men öronen slinker ut under natten.

Men verkar brutit klicirkeln iaf, pälsen börjar komma tillbaka

Nää... Har tagit halsen från ett Rambo sweet itch hoody och sytt på en tävlingsluva under. Täcker fint. Men öronen slinker ut under natten.

Men verkar brutit klicirkeln iaf, pälsen börjar komma tillbaka

Min går ju på bete fortfarande, men har hittat nån buske eller nåt att klia i. Med resultat typ 1 m långa revor i sidan på täcket. :(
Annars brukar hon inte klia förrän man stallar in, och då brukar det räcka med att ha gallret stängt så att hon inte kan klia mot det.

Om du har en likadan flughuva inne men klipper bort nätet?

Min går ju på bete fortfarande, men har hittat nån buske eller nåt att klia i. Med resultat typ 1 m långa revor i sidan på täcket. :(
Annars brukar hon inte klia förrän man stallar in, och då brukar det räcka med att ha gallret stängt så att hon inte kan klia mot det.

Mmm samma här ang galler, när jag skaffade galler över dörren blev det mycket bättre. Men då var det ju igång och han kliade mot krubban, benen osv. Eller med bakhovarna. Ffa krubban ställde till det.
Men nu verkar cirkeln brutits och han kan klia mot frambenet men verkar inte vara mycket mer än så.

Provade igår ha utan täcke 40 min och under den tiden kliade han inte alls. Så kan man bara hindra cirkeln från att börja om så. Men räcker iom att nacken är kal med en natt så är allt igång... Och värsta insektsperioden är ju framför oss

Han kan klia i hagen, finns skog. Men ser honom sällan klia, däremot kan jag se på täcket att han kliat (märken, inga revor). Syntes förr på täcket inne att han dragit mot väggarna med (även om jag aldrig såg det), satt små små träflisor i tyget)

Liknande trådar

Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar