Skydda öronen och nacken mot kli i boxen?

Om nu inget sitter kvar pga kliande, skulle det vara ett alternativ att behandla med något klådstillande? Jag har använt en salva som heter Viatop och nu senast en liten sprayflaska med något som man använder vid vattkoppor. Nu har jag visserligen inte behandlat hela hästen men en av mina kliar upp små sår av knottbett så för att förhindra vidare kli brukar jag spraya eller smörja med klådstillande så kommer inte den onda cirkeln igång.

Om nu inget sitter kvar pga kliande, skulle det vara ett alternativ att behandla med något klådstillande? Jag har använt en salva som heter Viatop och nu senast en liten sprayflaska med något som man använder vid vattkoppor. Nu har jag visserligen inte behandlat hela hästen men en av mina kliar upp små sår av knottbett så för att förhindra vidare kli brukar jag spraya eller smörja med klådstillande så kommer inte den onda cirkeln igång.

Han har klådstillande. Och nu verkar som sagt cirkeln vara bruten :)
Men kanske/nog en utopi att de inte ska klia huvudet något mot benen alls under natten - är ju tyvärr allt som krävs för den ska åka av. Men det verkar inte spela ngn roll längre - huden ser fortsatt fin ut och pälsen kommer tillbaka.

Som eksemmänniska kan jag meddela att det här med att hitta något klådstillande som funkar är skitsvårt . Dessutom blir det en vana att klia... Det kan behövas något emellan, så man inte kommer åt att riva direkt på huden.
Båda mina hästar har eksem, den ena håller jag i schack med täcke och Horsol. Den andra har klåda över precis hela kroppen och svarar dåligt på just Horsol. Det funkar hjälpligt, men ger inte alls samma effekt. Där har jag använt en mild kortison på de värsta ställena.

Jag har luvor med hel hals till båda, en del har nät framför ögonen , andra som ett flugpannband. Inte hittat något bra sätta få dem att stanna på plats. De kasar gärna iväg, så ett litet område bakom öronen blir exponerat..

Som eksemmänniska kan jag meddela att det här med att hitta något klådstillande som funkar är skitsvårt . Dessutom blir det en vana att klia... Det kan behövas något emellan, så man inte kommer åt att riva direkt på huden.
Båda mina hästar har eksem, den ena håller jag i schack med täcke och Horsol. Den andra har klåda över precis hela kroppen och svarar dåligt på just Horsol. Det funkar hjälpligt, men ger inte alls samma effekt. Där har jag använt en mild kortison på de värsta ställena.

Jag har luvor med hel hals till båda, en del har nät framför ögonen , andra som ett flugpannband. Inte hittat något bra sätta få dem att stanna på plats. De kasar gärna iväg, så ett litet område bakom öronen blir exponerat..

Jag förstår det men jag fick uppfattningen att det inte var jätteallvarligt kli just det här handlade om. Om det är mer risk för kliande så kanske den där sprayen från apoteket kan fungera för någon? Det har fungerat bra på min häst att göra så men då är det ingen exemhäst som så.

Jag önskar såklart jag vore den enda, men ändå lite "skönt" att höra någon mer med samma problem.
Jag har haft eksemhäst förr. Men han behövde inte ens luva, och med täcke på så var han i princip både besvärs och symptomfri.

Den här kämpar jag ständigt med. Så fort jag får ett ställe fint börjar det på något annat ställe. Och minsta lilla jag inte är minutiös så... Som i helgen. Jobbat 12 h pass och resa på det. Hud, päls och kli suveränt innan. Omöjligt gissa har eksem om man inte ser där pälsen är påväg växa ut.

Använde kortison (är normalt sparsam med det men iom skulle behöva gå ute lite längre) utvärtes och kollade huden noga. Såg finfin ut. Så jag körde inte stora smörja och dutta osv. Såg fint ut på lördag kväll med. Det gjorde det inte på söndag kväll... Suck.

Och kortison är det mest potenta klådstillande som finns. Han har haft täcle plus huva och mängder av insektsmedel ute. Har haft täcke inne. Ändå drog det igång igen (inte i nacken, men öronen och för första gången pannan), bringan, långt ner på baklåret osv.

Så nu är vi tillbaka till flagor, tvätt, kräm och suck..

Linfröolja i magen varje dag ger motståndskraft innifrån och bygger upp immunförsvaret. Det tar ca 6 V att få upp det men sen lindrar det. Min känsliga isis gick från mjällig/skorvig och kliig till full päls och en strålande glans på 2 mån. Inom islandshästvärlden (om det inte är där du är) är det många som tycker oljan fungerar mkt bra.

Linfröolja i magen varje dag ger motståndskraft innifrån och bygger upp immunförsvaret. Det tar ca 6 V att få upp det men sen lindrar det. Min känsliga isis gick från mjällig/skorvig och kliig till full päls och en strålande glans på 2 mån. Inom islandshästvärlden (om det inte är där du är) är det många som tycker oljan fungerar mkt bra.

Han har ätit linfröolja sen i juni. Han är tyvärr inte en av de som får någon hjälp alls av deb. Sen behöver inte ett allergiskt immunförsvar byggas upp, utan responsen behöver dämpas iofs...

Men linfrö har en antiinflammatorisk effekt som eksemhästar kan vara hjälpt av. På den förr märktes tydlig skillnad. Men för den här gör det ingen skillnad.

Liknande trådar

Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka