skydda hästen från idioter?

diabla

Trådstartare
vad gör ni som har eget stall och hagar för att skydda era hästar från hemska personer som vill dom illa? jag tänker på alla de händelserna där hästar blivit skurna, fulla kids som tycker det är kul att prov rida hästar mitt i natten. ungar som ritar graffitti och bryter sig in, barnfamiljer som matar hästar med gud vet vad.

jag ska flytta min häst till ett ställe som är alldesles för nära ett bostadsområde där det bor mycket arbetslösa bidragsmottagande idioter.
utan att ha flyttat hästarna dit har vi redan haft inbrott i våran kontainer och det har ritats graffiti.

vi är 10 personer som kommer ha 10 hästar där, självklart kommer vi försöka göra så att någon alltid är där på dagarna, men det är nätterna jag oroar mig för...

hästarna kommer stå i rast hagar med utebox, men uteboxarna har bara 3 väggar så de är öppna.

vi ska sätta upp ett ordentligt staket, men det är ju lätt för folk att klättra över.

Vi ska också ha sån där lampor som går på när någon rör sig, de ska vi sätta vid grinden och vid öppningen till kontainern där vi har foder, sadlar etc.

är det någon som har nån sorts larm?

eller övervakningskamera?

vad kan ni rekomendera?

:nailbiting:
 
Sv: skydda hästen från idioter?

det bästa är nog övervakningskamera som blickar ut från stallet så mans er box fronterna (inte bara vid grinden dvs, den är lätt att undvika). grind och ordentligt lås på containern, ha hela området inhägnat om ngn häst kommer lös under natten osv.

inte säkert att det håller oinbjudna borta men försöka går ju.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Övervakningskameror är ju inte fel och stora skyltar som varnar för att stället är kamera övervakat. Bara skyltarna har mycket avskräckande effekt på många ställen.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Ordenlig ström i staketen och inte traditionella grindar som syns för att komma in?
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Jag har sett en som haft "vanligt" staketet och ca en halvmeter ifrån ett fårstaket (sånt med rutor) båda med el. Fårstaketet är lite svårare att krypa igenom än ett vanligt.. Och så blev det svårare att komma åt och klappa hästarna osv.
för att komma in i hagen behövdes elen stängas av.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

ngn fiffig lösning för grindarna är ju inte heller fel som Kethets sa, t ex bara elrep direkt till en metall krok utan handtag. tar man i den en gång så gör man inte det igen :devil:, man får dock stänga av och på elen hela tiden men det får det väl vara värt?
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Eltrådar TÄTT!!! Dvs så pass att det inte går att krypa emellan utan att få en stöt:devil:
Rejäl kräm i staketen!
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Övervakningskameror och stora skyltar att det är det, plus belysning som går igång när någon kommer tror jag räcker för många att avstå faktiskt. Mycket mera kan man egentligen inte göra om man inte är där och vaktar själv.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Jag hade helt enkelt aldrig flyttat mina hästar till den miljön de beskriver. Kan du inte hitta en annan stallplats???
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Jag hade aldrig flyttat min häst till ett ställe där folk beter sig sådär. Hellre då att jag pendlat längre om det inneburit att hästen varit säkrare. Hade jag haft hästen på ett sånt ställe hade jag legat sömnlös på nätterna och oroat ihjäl mig. Dessutom, även om de möjligen inte skulle ge sig på hästarna, hade jag ändå inte orkat stå i ett stall där folk bryter sig in och snor saker. De har redan brutit sig in i era containrar, och ni har inte ens flyttat dit än...

Hade jag varit du hade jag sett mig om efter ett annat stall.

För att komma med tips i övrigt så håller jag med vad andra skrivit, ilskna gäss, gärna så stora som möjligt, inga handtag på grindarna, övervakningskameror (inkl skyltar, tydliga), ordentliga staket med många trådar (även staket runt själva anläggningen) och larm på byggnaderna, så om en dörr öppnas någonstans går larmet. För hästarnas skull behöver det väl inte vara ett ljudlarm men kanske blinkande varningslampor i anslutning till varje dörr som uppmärksammar inkräktarna att de blivit upptäkta. Samt såklart lampor som går igång på rörelse utomhus. Det bästa tjuvar vet i allmänhet är när anläggningar ligger i mörker, då kan de pula ostört. Om det är ljust är de inte lika intresserade.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Vet inte vad som gäller i Australien men det stället lät ju verkligen inte kul. Är det mycket kriminellt just i det området?

Kolla upp vad reglarna säger om övervakning och hur andra gör i samma område. Ett stall borde ju ha ett bostadshus intill -vem bor där? Uteboxar verkar vara det lättaste för förövare att ta sig in i tyvärr. Annars är ju uteboxar perfekt i många andra avseenden.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Vi bor vid ett område där vissa har fått hästarna skadadde. Där min medryttarhäst står har dock satt upp ett övervakningkamara vid en vägg där man kan se lösdriften. (Dom står där hela sommaren). Där kan man både se vad hästarna gör och om det kommer någon. De finns inbyggt i stallets ägare telefon som hon typ använder 24/7. Ganska smart! :)
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Nu står det ju visserligen att du bor i Australien men jag tänkte bara flagga för att det i Sverige iaf inte är tillåtet att sätta upp övervakningskameror hur som helst, man måste ha tillstånd, även om det är på sin egen tomt/mark.
 
Sv: skydda hästen från idioter?

Räknas verkligen rasthagar till allemansrätten? Jag tänker mig typ liten grusad ruta när jag hör ts beskrivning. Australien har väl ingen allemansrätt, men om vi låtsas att det handar om Sverige.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 567
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 170
Hästmänniskan Nu har vi en galning i farten i trakten där jag bor. I veckan dog en häst i sin box då den förblödde pga. att någon gått in och skurit...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 465
Senast: Chine
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp