Skydd på ryttaren och hästen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dimmans_Elaine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 854
D

Dimmans_Elaine

Hur kommer det sig att en viss sorts ryttare rider utan hjälm men aldrig skulle tänka sig att rida utan skydd på hästen. Och en annan sorts ryttare aldrig skulle tänka sig att rida utan hjälm och aldrig med skydd på hästen. :crazy:

För visst är det så? Förstår ni vilka sorters ryttare jag menar?

Sv: Skydd på ryttaren och hästen

för att vissa är mer rädda om sina hästar än sig själv, och vv.... :smirk:

/Centaur, som om hon var tvungen att välja skulle skydda hästen... :o

Jar tror det är vanligare att ryttaren inte skyddar sig själv ordentligt. Och då inte bara genom att bära hjälm utan annat säkerhetsuppförande. Kanske för att dom känner att dom inte kan kontrollera hästens rörelser tillräckligt, man kan kontrollera sig själva. Själv sätter jag ju inte alls ofta skydd på hästen och när jag väl gör det vet jag inte om han verkligen behöver det, fast han blir ju så snygg! :D men jag tycker ändå inte jag är oförsiktig med hästen... Jag intressant att fundera kring!!

Jag använder alltid hjälm, däremot är min användning av säkerhetsvästen beroende på hur mycket värk jag har...mycket värk = ingen väst...

Hästen har jag alltid lindad eller andra benskydd på....efter att ha sett en vänninas häst slå en brall och landa på 3 ben efteråt....den lyckades sparka sej själv och sparka av ett litet ben i ena frambenet...:(

Centaur skrev:
för att vissa är mer rädda om sina hästar än sig själv, och vv.... :smirk:

Eller så är det för att man anser att skydd är onödigt kraffs uppfunnet enbart för att mjölka hästägare på pengar... Kanske är det så att man har en häst som är hållbar och vet vart den sätter benen?

Tillhör nog den ena kategorin nu
Har alltid både hjälm och väst på mig vid ridtur o inget på hästen ben men eftersom hon aldrig skadat sig så varför skydda... hon vet troligtvis exakt var alla benen sitter

sen kan ju jag tyckar att 4 lindade ben på en dressyrträning är snyggt...

Har alltid hjälm men kan ej rida i säkerhets väst...fy vad hemskt det är..

Skyddar endast hästen om det behövs...
Som skydd vid hoppträning, stöd lindor eller skydd vid krävande dressyr.
Men rider i skog och mark i timmar utan skydd...
En paradox?!

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Elo
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
357
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 132
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka