Skydd mot fästingar i Skåne när på semester?

B

Bonetta

Hej,

har lite funderingar gällande val av skydd mot fästingar på min hund. Här finns de inte än så länge, men ska ju ner till Skåne en dryg vecka på semester i mitten på juli och hunden ska med. Kom ju på att jag då måste se till att skydda snyggingen mot de otäcka små djuren! :devil:
Vad kan ni rekommendera? Med tanke på att det bara är en kort period (jag bor i norrlands inland och här ska de inte finnas än) - funkar medel eller halsband bäst? Hur fungerar halsbanden med tanke på pälsen, det är en Grosser Schweizer Sennen med "lång" korthårig päls samt underhull... :smirk: Svårt att förklara, men betydligt tjockare päls än en vorsteh, men tunnare päls än en schäfer.

Tacksam för svar då detta verkar vara en djungel, som jag aldrig har behövt bry mig i..

//Therese

Sv: Skydd mot fästingar i Skåne när på semester?

Är det ingen som har några tips? :confused:

//Therese

jag bor i Skåne och använder Frontline Spotonlösning på min hund. Det funkar ganska bra. Satte på det förra veckan och än så länge har jag inte behövt ta nån fästing, dock har de krupit runt i pälsen men inte bitit sig fast.
Sen var det väl någon som pratade om att man kunde ge b-vitamin till sin hund och att det var någorlunda effektivt. Annars kan du bara söka här för det har funnits en hel del trådar om ämnet innan.

Jag använder mig av ShyFeeder, b-vitamin till häst, ca 1 tsk per dag. (Liten hund). Detta luktar i pälsen, och det gillar inte fästingarna. Däremot så älskar hundarna det! :d
Som komplement använder jag också ett myggmedel för människor, MosqiGuard, strycker ett streck på ryggen. Har haft 1 fästing som suttit, några som krupit, men hoppat av. Detta funkar toppen på en dvärpinscher som har kort slät päls. ;)

Min veterinär rekommenderar antingen halsbandet (Scalibor?) eller ex-spot on. Jag använder det sistnämnda och hade inte en fästing på någon av mina 3 hundar under behandlingen, men märkte direkt när det avtog i verkan (ca 4 v) så fick de fästingar igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka