Skvättskyddskrav i butiker (utbruten från Skvättskydd)

Jag har nog aldrig noterat att någon butik haft krav på skvättskydd utan det har antingen varit tillåtet med hund eller helt förbjudet.

Varför ska man ha med sin hund in i butiker?
Jag har ofta med mig hundarna (en åt gången) in i butiker där de inte skriver att hundar inte får komma in - d.v.s. t.ex. Granngården, Bauhaus, Byggmax, den lokala byggaffären och liknande.

Det är något jag började med som miljöträning för storpudeln eftersom hon har vissa rädsleproblem, och hon behövde träna på att vara i olika miljöer. Jag tycker också det är bra träning för hundarna att få bara vara med när jag fokuserar på annat än dem, så att de kan hantera att bara vara med och ta det lugnt och vänta. Båda mina är dock tikar, och jag har inte varit med om att någon av dem har kissat eller på annat sätt gjort något behov i en butik. Båda brukar sköta sig bra i butiker, och de tycker det är jätteroligt att få följa med (framförallt när de t.ex. fått ett tuggben av personalen i kassan ;), eller när någon annan kund stannat för att prata och klappa dem).

Det har hänt en gång, på Jem och Fix, att de kommenterat att jag kanske inte bör ha med hunden in och då har jag självklart aldrig haft med en hund in dit igen (direkt efter att den anställda sa det spenderade han dock 5 minuter med att gosa med min hund :p)

På Bauhaus är det också för min mentala hälsa - har jag en av hundarna med mig så blir jag inte lika frustrerad över att 15 minuters besöket tar en timme istället, och att det inte går att hitta varken det jag ska ha eller någon hjälp - eller att hjälpen inte hittar det jag ska ha, eller att de anställda inte kan hjälpa till med just det utan ber mig gå till en annan som har hand om det området... (nej, jag gillar inte Bauhaus :angel: )

• Gilla
Reactions: Sel
Om ni visste vad djurägare kan undvika att se när deras hanhundar kissar på saker i butiken. På en djurklinik är det dessutom inte möjligt att de inte tar in djuret. Har mer än en gång (på skämt) sagt att vi ska införa hanhundsförbud. Det kan ibland kissas högt upp på fodersäckar odyl.
Verkligen! Stod i kö på arken zoo häromveckan när hunden framför lyfter på benet och skvätter ner ett helt ställ med godis och leksaker. Ägaren såg det inte, så jag knackade på axeln och påpekade. "Jaha, ojdå", var hennes kommentar och sen vände hon sig om igen.

I övrigt: tror att alla arken zoo jag varit på i min stad (minst 4 st) har lappar om att hanar ska ha skydd.

Varför ska man ha med sin hund in i butiker?
Vad är det för konstigt med det? Min hund kan tyvärr inte vara själv och ens om hon kunde det hade jag inte velat lämna henne i bilen. Hon följer med in överallt där hon är välkommen (det vill säga, djurbutiker och butiker som är som utomhushallar, typ blomsterbutiker och byggvaruhus).

Verkligen! Stod i kö på arken zoo häromveckan när hunden framför lyfter på benet och skvätter ner ett helt ställ med godis och leksaker. Ägaren såg det inte, så jag knackade på axeln och påpekade. "Jaha, ojdå", var hennes kommentar och sen vände hon sig om igen.

I övrigt: tror att alla arken zoo jag varit på i min stad (minst 4 st) har lappar om att hanar ska ha skydd.
Nämen fy vad vidrigt! 😷 Kul att komma efter och plocka av de godisarna då...

Vad är det för konstigt med det? Min hund kan tyvärr inte vara själv och ens om hon kunde det hade jag inte velat lämna henne i bilen. Hon följer med in överallt där hon är välkommen (det vill säga, djurbutiker och butiker som är som utomhushallar, typ blomsterbutiker och byggvaruhus).

Det måste vara väldigt jobbigt att ha en hund osm inte kan vara sjläv medan man är iväg och handlar.

Jag tycker det verkar som om alla djuraffärer har kisskydd, så det är nog olika beroende på vilket område man är i. Vid mitt närmsta Arken Zoo har de en stor korg vid ingången och en lapp om att hanar ska ha skydd, samt text på golvet om att OM det händer en olycka inne i butiken så ska man säga till personalen. Gissar att det trots kisskydden händer en del, för texten på golvet kom nyligen och kisskydden har funnits där i minst några år.
Jag tycker såklart det är en självklarhet att städa upp efter sig om det sker en olycka!

Mina jyckar följer med överallt där de är välkomna, inklusive ned på puben för lunch eller in hos the chemist för en shampooflaska om jag råkar ha dem med och vägarna förbi. :) Jag tycker det är trevligt att de får följa med lite varstans och därför är jag givetvis jättenoga med att de varken stör eller förstör.

Här har jag aldrig sett en butik med kisskyddskrav, men däremot tillräckligt många 'olyckor' inne på de större djuraffärerna för att jag skulle förstå om de valde att införa det där.
När jag bodde i Sverige såg jag det aldrig heller, men det börjar ju vara ett tag sedan. Tror det blivit vanligare att man får ta med hunden sedan dess.

När jag jobbade i djuraffär slutade det med att vi satte upp skyltar om att hundägaren får ersätta för produkterna hunden kissar på. You break it, you buy it.

Ingen, verkligen ingen brydde sig om att försöka stoppa pissandet och de städade inte upp efter sig heller. Det blev väl något bättre efter vi satt upp skyltarna men folk försökte mest låtsas som att de inte märkt något.

Helt OT men när jag jobbade i ett byggvaruhus blev jag lika glad varje gång det kom in hundar i butiken. Under en riktigt varm sommar satte varuhuschefen upp en stor skylt i entrén: "Lämna inte din hund i bilen, ta gärna med den in!".
Kunder som kom in med hundar var betydligt roligare att hjälpa än dem utan 😅

Här har varenda butik det inkl kedjorna. Även på Hööks tror jag att jag sett det.
Här omkring i Gbg finns inget krav på skydd, inte i någon butik vare sig det är NK eller djuraffärer. Däremot på en del djuraffärer så har jag sätt att det står en skylt om att man ska tänka på att ha skydd på hanar som skvätter.

När jag jobbade i djuraffär slutade det med att vi satte upp skyltar om att hundägaren får ersätta för produkterna hunden kissar på. You break it, you buy it.

Ingen, verkligen ingen brydde sig om att försöka stoppa pissandet och de städade inte upp efter sig heller. Det blev väl något bättre efter vi satt upp skyltarna men folk försökte mest låtsas som att de inte märkt något.
Så märkliga människor, är ju likadant som att ifall man råkar förstöra något i en vanlig butik så ersätter man ev köper det.

Här omkring i Gbg finns inget krav på skydd, inte i någon butik vare sig det är NK eller djuraffärer. Däremot på en del djuraffärer så har jag sätt att det står en skylt om att man ska tänka på att ha skydd på hanar som skvätter.
Det var djurbutiker jag syftade på (räknar hööks till det). I övriga butiker typ klädbutiker, gallerior, NK etc har jag inte sett det heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka