skvallerträna häst?

Fannih

Trådstartare
Min 2 åring har varit ganska jobbig att leda innan, ibland har hon haft ögon för allt annat än mig (hästar som gnäggar och springer, träd, stenar)
Försökte ignorera henne med halvbra resultat.
Kom att tänka på skvallerträning, och började ge henne en morot då hästarna gnäggade eller om hon såg nåt extra.
Hon ändrade nästan meddetsamma, om en häst gnäggar nu vänder hon försiktigt på huvudet och tittar på mig istället.. visst kan hon nångång smågnägga, men blir aldrig tittig.

Är det nån annan som gjort så?
Är ju inte direkt skavllerträning men ditåt
kan det finnas nåt negativt med detta?

Sv: skvallerträna häst?

Tycker det låter intressant, har själv inte testat. Visst är det ett sätt man brukar använda på hundar, och som går ut på att få dem att fokusera på föraren i jobbiga situationer? Men jag kan tänka mig att det skulle kunna göra i alla fall mina små glupska ponnysar lite nafsiga :P

Sv: skvallerträna häst?

jo man brukar det på hundar. Hon har inte blivit nafsig, men kom att tänka på om hon kan börja "söka efter" saker så hon får godis, som hundarna gör?
hoppas hon är för dum ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 575
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar