Skumpig häst!

F

Fiix

Jag har en travare som tar väldigt korta steg och det gör att hon bli skompig :crazy: Kan knappt sitta ner i traven och det hjälper inte om jag får henne i form, eller jo, lite kanske... Försöker sitta djupt och följa rörelserna, men det går inte :(

Hjälp? :bow:
 
Sv: Skumpig häst!

Det är PRECIS samma sak för mig. Men det är nog som alla säger, rida rida rida.. Jag brukar rida kanske 15 minuter utan stigbyglar o då känns det bättre.. Idag kunde jag rida ett helt varv på volten uttan att lyfta från sadlen! (okej, skumpa det gjorde jag men ja lyfte inte ;))

Sen är nog longering och barbacka väldigt bra..

Tips ja med?
 
Sv: Skumpig häst!

Jag hade/har svårt med det på min travare men det handlar nog bara om att han inte orkar sammla sig riktigt än på ett "riktigt" sätt lr nåt :p
 
Sv: Skumpig häst!

försök rida henne mer lång och låg och vila på steget så att det blir långa lugna steg. Det blir mindre stötigt då. Inte lättsuttet men man känner sig inte körd i en mixer i alla fall. Passar sadeln? Varför tar hästen inte ut stegen. Lång och låg hals brukar hjälpa o sedan rida fram bakdelen till handen och inte bromsa med tygel. Rida mkt utan stigbyglar är annars en bra idé. Trava bara så många steg som du klarar av, bryt av när du kännr att du inte orkar/tappar balansen och skritta tills ni bägge är avslappnade och balanserade, trava igen så långt ni orkar utan att börja spänna er och bli studsiga och obalanserade.
Min travare är inte lätt att sitta på heller, men han tar stora böljande steg med mycket rygg, känns som att rida stort dressyrhalvblod...
 
Sv: Skumpig häst!

Som Polly_Mulle föreslår så ska du nog ta och rida din travare mer. Lär den att ta ut stegen och vila mer på dom. En häst med korta steg hjälps inte om en ryttare sitter och skumpar uppepå. Min travare har väldigt rörlig rygg och det är en hel konst att lära sig att sitta ner på honom. Jag har tränat honom i tre år nu och det är inte förrän nu det har börjat fungerat med hans styrka att bära mig rätt med bra steg.
 
Sv: Skumpig häst!

Som sagt "- Hon går i bra form och tempo" Sadeln passar enligt en "Utprovare" ... Hur får man hästen att vila på steget? :bow:
 
Sv: Skumpig häst!

Hur noga och länge värmer du upp?
HUR värmer du upp? Är hästen tillräckligt lösgjord?
 
Sv: Skumpig häst!

Jag måste rida genom en skog och det tar en halvtimma då skrittar jag bara ... Sen när jag väl är i paddocken och ska verkligen "rida" så skrittar jag på lång tygel travar, tempo vexlingar o.s.v ... När jag rider ut skrittar jag MINST en kvart ...
 
Sv: Skumpig häst!

Om hästarna är skumpiga beror det oftast på att de spänner sig i ryggen (vilket många hästar gör fast man inte tänker på det). Anledningen till att du ska rida hästen lång och låg är för att du då stretchar ut ryggen på hästen och har större chans att den inte spänner ryggen. Om du rider halvhalter och volter i det läget med lugn kropp själv är det ganska lätt att få hästen vila mer och mer i steget. När bäckenet vinklas och ryggen är avslappnad kommer hästen bli mindre skumpig. Det kan också vara bra att "ta kontroll" över hästens höfter genom att rida sluta eftersom travare gärna vrider höfterna när de travar och då blir de extra jobbiga att sitta på.

De två travare jag haft har varit väldigt jobbiga att sitta på innan man fått avslappning. Den ena tog långa stolpiga steg och var ändå hyfsad, men när jag ridit i min bomlösa har han haft alldeles för stort steg så det varit hopplöst att sitta :p Den andra kortade ihop ryggen för mycket och tog för korta/snabba steg så den blev jobbig på så vis.
Den första kusen blev helt underbar att sitta på när man tränade att få honom rejält framåt/nedåt i själva travövergångarna och bara driva till trav med sitsen, dock förlorade han det när han började tappa balansen så man fick passa på honom. Tränade mycket travövergångar och det blev bättre och bättre.
Den andra fick man träna mycket mentalt (avdramatisera traven) och verkligen lära från grunden att gå mer rakriktat och avslappnat i överlinjen. Den vred sig annars gärna fel i kroppen och då fick den sämre balans dessutom. Den blev helt underbar att trava med, faktiskt en av de mest lättsuttna hästar jag ridit på. Men på den hästen tog jag "skumpigheten" som ett tecken på att han hade tappat sin avslappning och rakriktning och då var det bara att börja om igen.

Det gäller mest att hitta vad som fattas just din häst. Det är ju i grunden samma saker som kan fela, men man behöver ändå bli uppmärksam på vad man ska rätta till för att det ska bli bra. Jag skulle satsa på lång och låg iaf till en början, även om hästen går "i form" kan man behöva gå tillbaka till grunderna ibland och jobba mycket i unghästform för att få bort eventuella spänningar.
 
Sv: Skumpig häst!

Ah just det, jag kom på en ganska "viktig" sak att tänka på:
Försök att inte bromsa så mycket med tyglarna, måste du bromsa så försök göra så korta, snabba förhållningar som möjligt. För ju mindre du blockerar hästen med handen (vilket man gör i princip så fort man tar i tyglarna) desto mindre är risken att hästen får spänningar i ryggen på grund av dig. Så det kombinerat med lösgörande framåt/nedåt ridning och avslappning i din egen kropp kan göra en hel del.
 
Sv: Skumpig häst!

Tack för alla tips :love: Har nu börjat med att rida utan stigbyglar till hon börjar jobba lite mer :idea: så nu går det rätt bra :D
 
Sv: Skumpig häst!

Det är inget självändamål att sitta ner på en skumpig travare. Den blir inte hjälpt av det på något vis.
Det tar väldigt många år av seriös skolridning innan den är stark nog att kunna bära en ryttare som sitter ner i traven.
 
Sv: Skumpig häst!

Håller med i sak, men det är såklart ett mål att hästen ska gå så avslappnat att den går att sitta på.

Som den andra travaren i mina exempel hade blivit riden mycket men inte dressyrriden mer än väldigt basics saker (den kunde inte söka sig framåt/nedåt, den gick konstant i övertempo).
Jag red väldigt mycket barbacka på den hästen (med en padd att sitta på) så då blev det ju att man måste sitta ner om man ville trava. Jag tränade bara övergångar och då blev det automatiskt att man saktade av så snart hästen blev stötig eller skumpig vilket gav en hel del för träningen, man siktade mer på att den verkligen skulle vara avslappnad i överlinjen i alla lägen.
Dom få gånger jag red med sadel red jag alltid lätt, men behövde man rida lätt betydde det ju att hästen inte gick bra.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp