Skummar mer på ena sidan munnen?

L

LuckyLuke

Ja, som rubriken säger så skummar min häst mer på ena sidan munnen när jag rider, alltså när han tuggar på bettet.
Han får alltid mer "skum" på vänster sida och mindre på höger...

Vad kan detta bero på?

Ojämna tänder? Oliksidig häst? Att jag jobbar mer med ena tygeln? Eller nåt annat?

Jätteglad för alla svar och idéer :bow:

Sv: Skummar mer på ena sidan munnen?

Är det ingen som har nån idé? :confused:

Hur jobbar du med tygeln?
Det lättaste är väl att fråga en tränare som ser er på plats.

hur jag jobbar med tygeln, tja, för mycket :eek:
men jag jobbar på det :)
men det är lite svårt att förklara hur jag jobbar med den exakt, men typ att jag "kramar" och ibland leder jag. Och så brukar jag bredda händerna lite ibland.

Japp, ska absolut prata med min tränare nästa gång :) :bow:

...för att?
Det kanske är så enkelt att han inte gillar det, att det har blivit någon form av snedbelastning eller vad som, så ja du gör absolut rätt som kollar detta med din tränare :)

för att vadå? :p
Att ha inte gillar vad? fattar inte vad du menar riktigt :rofl: förlåt att jag är lite trög ibland :angel:
vad tror du det beror på? :)

MiniFly undrade nog varför du rör på bettet som du gör när du rider hästen? Att han (hästen alltså) kanske inte gillar det och därför blivit snedbelastad.

Tar han stöd på båda tyglarna?

Jag antar att du kontrollerat tänderna?

Jag tror att man som ryttare är man sällan exakt likadan i bägge händerna. Högerhänta är ofta starkare i höger samt att finmotoriken är bättre i höger hand. Om man är högerhänt använder man sällan vänster handen till pilliga grejor. Tänk efter gör du exakt likadant med bägge händerna i bägge varven?

Haha okej :cool:
Att jag "rör" på bettet så som jag gör är väl för att jag ännu inte lärt mig att inte göra det :crazy:
jag är inte så superduktig på att rida ännu..

Mycket möjligt att han inte gillar det, men varför skulle han blivit snedbelastad av det? Nyfiken bara :)

Fast han är sned, det vet jag, hade equiterapeut ute för nån månad sen som fixade honom dock så det är inte lika farligt längre, berodde mest på sadeln dessutom.

Han tar nog mer stöd på ena tyglen dock. Men vilken... Hjärnsläpp :crazy:
Men han tar med stöd på en, oftast, ibland.. ska tänka på det ännu mer nästa gång :)

Kan ju tillägga att han inte är den som tar stöd öht i första taget. Han är ganska seg och fuskar gärna genom att bara böja in huvudet och släppa kontakten med tygeln :grin:

är kanske därför jag breddar händerna också, för att ta kontakt när han släpper den...

Nej, jag har inte kollat tänderna.. Ska göra det men jag vet ärligt inte var man får tag i hästtandläkare, har letat men hittar ingen :crazy:
kan en veterinär kolla dem?

Jag är högerhänt och mycket möjligt att jag jobbar mer med högertygeln, han är lite svårare i höger varv också då han är starkare i vänstersidan..
Men om jag "pillar" mer med höger, borde han inte skumma mer i den sidan då? Eller nej kanske inte?

Kan det vara så att eftersom han är svårare i höger, så arbetar jag mer - för mycket - med höger tygel och blir då hård i handen och han inte tuggar lika mycket?

Hästen är inte lösgjord i båda sidor, den arbetar inte rakt, det är jättevanligt, om den är torr på höger sida så har du förmodligen mera i den handen om du känner efter, samt att den har släppt andra sidan. Den lägger sig mera på ena sidan arbetar inte med det bakbenet och trycker ut bogen, arbetar inte rakt helt enkelt.

Det är en fråga för tränaren i första hand, övningar du kan göra är lösgörande och rakriktande som tex skänkelvikningar och öppnor. Men be tränaren om hjälp så att det blir rätt.

Nej, jag har inte kollat tänderna.. Ska göra det men jag vet ärligt inte var man får tag i hästtandläkare, har letat men hittar ingen :crazy:
kan en veterinär kolla dem?

Ja hästtandlakare har det ju varit en del del ståhej om. Men ring runt och fråga runt efter en veterinär som är vidareutbildad på tänder. Jag anlitar faktiskt distriktsveterinär då jag vet att just denna distriktsveterinär vidareutbildat sig

Tack för tipsen :bow:
Mycket möjligt att han inte är helt rak, ska tänka på det när gång jag rider och prata med min tränare :D

okej :)
min hovslagare kollade på tänderna idag, han kunde inte se nåt förutom lite tandsten, men jag vet inte riktigt hur duktig han är :)

Fast för att man verkligen ska se och kunna känna långt inne i munnen krävs en munstege pannlampa och ofta sedering. Och sedera får bara en veterinär göra. Titta på framtänderna kan vem som helst göra men det är ofta långt bak i munnen man kan hitta hakar, vassa kanter och andra problem

Tack för tipsen :bow:
Mycket möjligt att han inte är helt rak, ska tänka på det när gång jag rider och prata med min tränare :D

Alltså han ÄR inte helt rak, det är mera en fråga om orsaken. Arbetade hästen rakt skulle du inte ha någon skillnad. Jag tror tränaren kan ge dej bäst svar som ser er.

okidoki får försöka leta rätt på en hästtandläkare :D

okej, men vad kan vara orsaken då? tänder, muskler, jag eller nåt annat? :confused:
eller ja det är väl svårt att svara på över internet, men som sagt så ska jag väl prata med min tränare när jag kommer dit nästa gång :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har noterat att min häst är väldigt ojämn över höger/vänster bärbensknöl. Har säkert varit så länge men jag har inte tänkt på det...
2
Svar
32
· Visningar
3 278
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka