Skum vinkel i hoven..

Estivuz

Trådstartare
Har bytt hovslagare för ungf. ett år sedan.
Hästen har börjat se bedrövlig ut i hovarna!
Tårna är långa och han vinkeln i trakterna har blivit väldigt konstig.
Ska försöka illustrera med en bild:
Hov20med20pil20pa20tan.jpg

Nästan lite björnfot eller vad det kallas??
Vad kan detta resultera i? Kotledsinflammationer och annat dåligt?

En mer normal hov ska väl se ut såhär ungefär?
388_hov20infektion.jpg

Min häst har också börjat slita otroligt mycket på sina skor sedan jag bytte till den här hovslagaren...

Någon som kan mycket om hovar och kan förklara varför det blir såhär och vilka följder det kan ha?

Självklart ska jag byta hovslagare, kommer en ny och skor i morgon.. Men jag kan tänka mig att det tar lite tid att rätta till hove igen...

Senast ändrad:
Sv: Skum vinkel i hoven..

som hastigast, det finns hovslagare här på forumet som kan svara bättre men i mina lekmannaögon gissar jag att din häst börjat få understucken trakt och det kan bli en påfrestning på kotleden. Den nya hovslagaren lär nog korta tån rejält.

Nåt jag undrar är: Hur lång tid går det mellan verkningarna?

Kanske hovarna av någon anledning växer snabbare än de gjorde tidigare? Kan ju ha med många olika saker att göra i så fall t ex foder, tillfälle till rörelse etc etc....

Kanske du behöver tillkalla din hovslagare lite oftare?

som hastigast, det finns hovslagare här på forumet som kan svara bättre men i mina lekmannaögon gissar jag att din häst börjat få understucken trakt och det kan bli en påfrestning på kotleden. Den nya hovslagaren lär nog korta tån rejält.

Ja, något måste ju göras.

Den bilden jag försökte rita är liiite missvisande. Han är mycket lägre i trakterna än så. Går nästan på ballarna eller hur man ska säga.

Ashira: Han skos var sjunde vecka. Men han har börjat se ut så här även när han är nästan nyskodd, fast de sista veckorna har det sett ännu värre ut.

Ashira: Han skos var sjunde vecka. Men han har börjat se ut så här även när han är nästan nyskodd, fast de sista veckorna har det sett ännu värre ut.

Okej, det är ju konstigt att det ser ut så nästan direkt efter skoning! :confused: Det jag kan tänka mig är att din hovis kanske inte kortar in tån så mycket som han borde? Med en tå som bara blir längre och längre så är det nog lätt att trakterna blir väldigt låga och understuckna.
Skulle vart roligt att se en bild :)

Okej, det är ju konstigt att det ser ut så nästan direkt efter skoning! :confused: Det jag kan tänka mig är att din hovis kanske inte kortar in tån så mycket som han borde? Med en tå som bara blir längre och längre så är det nog lätt att trakterna blir väldigt låga och understuckna.
Skulle vart roligt att se en bild :)

Okej, jag ska ta en bild på hovarna i morgon innan nya hovis kommer och skor.
Är ju lättare att förklara med en riktig bild ;)

Liknande trådar

Hästvård Vårt ena kallblodsto kördes häromdagen och jag upplevde då att hon var lite långsammare än vanligt. Tänkte att hon hade en trött dag...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: eldkyss
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 378
Senast: fridaxi
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 945
Senast: Sirap
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens