Skum synnedsättning under graviditeten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Skriver det här med vissa svårigheter....

Är det nån som varit med om att synen blivit knepig under graviditeten?
Jag är i v.39 och har märkt igår och idag att ögonen börjat strejka. Fick gå ifrån tv:n, för att jag inte kunde läsa texten, hann bara med nåt ord eller två under stora svårigheter och koncentration, sen var remsan borta. Allt blir bara en massa och det går jättelångsamt för mig.
Har perfekt syn i vanliga fall, inga synfel alls.
Nu när jag ska läsa igenom det här är det samma sak, skulle skriva ett mail till min sambo men har jättesvårigheter att läsa vad jag skrivit och att fokusera blicken.

Nån som varit med om nåt liknande?

Känner mig inte trött, varken psykiskt eller fysiskt just nu.




/Jossan
 
Sv: Skum synnedsättning under graviditeten?

Det kan vara högt blodtryck och början till preklampsi.
March pankaka till MVC eller sjukhuset med dig!
 
Sv: Skum synnedsättning under graviditeten?

Min syn har också blivit sämre under graviditeten, tydligen får man en tjockare hornhinna som gravid. Detta går över efter förlossningen. Framför allt under slutet av graviditeten brukar detta märkas pga ödem, vattnet fyller även ögatsvävnader.

Men som sagt det kan ju också bero på preeklampsi, har du högtblodtryck och äggvita i urinen också, så är detta tecken på havandeskapsförgiftning.
 
Sv: Skum synnedsättning under graviditeten?

Har faktiskt haft andra tecken på begynnande havandeskapsförgiftning (höjt blodtryck, något lite äggvita, svullnad).
Men jag var hos BM i förmiddags, borde hon inte sett det då?
Jag hade låga och dåliga värden, men inte så att hon tyckte jag skulle sättas igång (de har mig under lite extra koll), blodtrycket sjönk dessutom när jag fick ligga en stund.
Borde jag ringa ändå?
Synen är lite bättre nu.



/Jossan
 
Sv: Skum synnedsättning under graviditeten?

Eftersom att jag själv är påverkad av sämre syn justnu, så är det ju dit mina tankar går. Att det har med grav att göra.

Har de dig under extra koll så borde de ju sett om det barkar åt havandeskapsförgiftningshållet. Kollade de urinen på dig idag?

Men det kan gå fort.

Preeklampsi är grekiska och betyder "blixt från klar himmel". Små symtom som högt blodtryck och äggvita i urinen upptäcks i regel hos MVC, följande symtom kan vara plötslig svullnad i ansiktet (vilket jag är (fast inte så plötsligt), mina läppar är så fylliga nu :D ), men också huvudvärk, ögonflimmer och smärtor i magtrakten. Men som sagt dessa tecken var för sig är ganska vanliga gravidtetskrämpor.

Så har du dessa symtom, ska du nog åka in, eller ring och prata med någon läkare, ex där du tänkt föda och se vad de säger.

Tycker du enbart att du ser dåligt så är det troligen bara pga ödem. Men är du orolig så RING!!
 
Sv: Skum synnedsättning under graviditeten?

Jag tycker att du ska ringa sjukhuset. Som sagt så kan det gå fort. Du får tala om att du haft flera symptom.

Bättre ringa en gång för mycket än för lite.

Lycka till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 027
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp