skulle ni rekommendera bete till nybetäckt

vinkelina

Trådstartare
till sommaren så finns det troligtvis ett föl i magen på mitt sto

MEN

då jag får semester så har jag tänkt tillbringa den hemma hos mamma o pappa, alt hyra en sommarstuga i samma stad. 100 km från där ja bor nu

har fått löfte att ha hästen på sommarbete vid gammla stallet, där vi stod innan.
gäller ca 2 veckor.

men skulle ni rekommendera detta? eller är det att utsätta för onödiga risker.

finns inget bete alls där jag har henne nu, o känns lite taskigt att inte alls låta henne känna gräs under hovarna i sommar

Sv: skulle ni rekommendera bete till nybetäckt

Vänd på det, varför inte bete till dräktig häst?

Före 40 dygns dräktighet kan det vara riskfyllt att utsätta den för stress, om det är då den ska flytta? Annars är det väl bara att låta den beta på!

Ska stoet vara i avel är det väl vettigt om hon får gå i bra hagar även senare?

oki, skall försöka boka in min semester efter 40 dagar då :)

råkade vara inte o läsa på tråden om kastningar, o blev lite paranoid över abortviruset, så började fundera om de är förnuftigt att åka bort på bete

Ah, så menar du! Det är alltid riskfyllt att flytta på dem och släppa med nya hästar, men i det här fallet skulle jag välja bete före "smittsäkerhet".

måste säga att jag som sakt är lite tudelad, kommer att bli mitt första, och troligen enda föl på denna häst, hon fyller trots allt 17 i maj. jag har inte så många försök på mig

på detta ställe brukar de dessutom nästan alltid ha ett par dräktiga hästar

Tror att om det gäller planering för sommaren och semester, så med tanke på stoets ålder får du kanske räkna med att det kan ta ett tag innan hon blir dräktig. Det är långt ifrån säkert att hon tar på första brunsten, inte omöjligt men räkna med att det kan ta lite tid.
När det gäller smittan så är risken ganska liten att den finns om det är ett ställe som har avel du ska lämna henne på. Den risken är betydligt högre bland hästar som är ute och reser för tävling och träning än för avelsston som mest är hemma i sin egen miljö och inte träffar nya hästar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Hästvård Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut...
2
Svar
33
· Visningar
4 202
Senast: Gullan86
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·
K
Hästmänniskan Rider ett halvblod som är uppstallad på en gård, har ridit honom i ett år snart. Denna sommaren är vi två stycken som hyr honom annars...
2
Svar
21
· Visningar
2 307
Senast: KonikNemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!