Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spelar ingen roll för mig vart jag reser, större risk att bli skadad/dödad av ett rattfyllo eller knarkare i Sverige en att något skulle hända på en semester i utlandet ...
Men oj vad man inte kan åka till många länder då? De intressantaste länder jag varit i, där jag träffat de mest fascinerande, starka och intressanta människorna, har samtliga varit länder med ytterst tveksamma regeringar.Därför åker jag inte heller till länder som till exempel inte har etablerat grundläggande mänskliga rättigheter.
I fallet Spanien skulle jag nog rekommendera att åka till de regioner där tjurfäktning faktiskt är förbjudet. Eller att åka dit men inte stödja just tjurfäktning. Eller ja, inte åka alls om det känns bäst så klart .Många turister bojkottar Spanien pga tjurfäktningar, till exempel.
Jag tänker inte bara på min egen säkerhet, utan att jag är en "kund" när jag är turist. Jag handlar inte produkter som är skadliga för miljön, producerade av barn eller framställda på andra hemska/dåliga sätt. Därför åker jag inte heller till länder som till exempel inte har etablerat grundläggande mänskliga rättigheter.
Många turister bojkottar Spanien pga tjurfäktningar, till exempel.
Jag hade inte tvekat att åka till någon av de större turistorterna pga oroligheterna kring gränsen vid Syrien. Turkiet är ett ganska stort land, avståndet mellan side och den syrianska gränsen är längre än avståndet mellan Paris och London...
.
Jag hade inte tvekat att åka till någon av de större turistorterna pga oroligheterna kring gränsen vid Syrien. Turkiet är ett ganska stort land, avståndet mellan side och den syrianska gränsen är längre än avståndet mellan Paris och London...
Absolut är det inget gigantiskt avstånd, men skulle det vara oroligt på det ena stället skulle jag inte anta att det var osäkert på det andra stället och undvika en resa dit om det inte fanns en uttalad hotbild. Ibland kan det vara bra att få andra perspektiv.(Som i sin tur inte är särskilt långt. Som Sthlm-Jönköping ungefär.)
I veckan var det oroligheter i Alanya och Side med bl.a. restaurang som sattes i brand i Side och turisterna på hotellet brevid blev väckta mitt i natten och hastigt fick ta sig ut och ståendes på gatan vaktades de av militär.
Nu har inte jag någon lust att åka till Turkiet oavsett, men även om jag hade haft det, nej.
Även om det skulle vara säkert för min egen del, så tycker jag inte det skulle kännas okej att åka på en semesterresa till ett land där det ser ut som det gör där just nu, samma sak med till exempel Grekland. Jag tycker det är obehagligt att folk åker på nöjesresor till länder där lokalbefolkningen utsätts för lidande och flyr ifrån sina hem.
samma sak med till exempel Grekland. Jag tycker det är obehagligt att folk åker på nöjesresor till länder där lokalbefolkningen utsätts för lidande och flyr ifrån sina hem.
Jag har svårt för att se på turism som nån sorts välsignelse för länderna, eftersom turismens påverkan ofta är väldigt komplex - mycket bra och mycket dåligt. Men - eftersom jag arbetat inom just turism, och då med att arrangera resor i princip endast till länder med tveksamma regeringar, har jag också sett på nära håll hur människor påverkas när turisterna inte längre vill komma. Hur våra guider blir arbetslösa, hur hotell och restauranger får slå igen. Det är sorgligt.Genom att bojkotta en del länder så straffar man också befolkningen, de vanliga människorna, då deras möjligheter till inkomster och drägligt liv minskar då turism i vissa länder/områden är en av de större inkomstkällorna och merparten av arbetstillfällena är inom turism.