Skulle du behandla?

Jag vill kolla mina hästar för PPID då och då och gör det precis som jag kollar deras tänder varje år även om det inte är några problem som syns/märks.
Överhull har inget med PPID att göra. En häst med PPID är sällan överviktig. Snarare svår att hålla i hull, svår att muskla/hålla musklad. De kan också få den karakteriska svullna magen.

En sanning med modifikation för hästar med EMS har lättare för att utveckla PPID. Det är helt enkelt en stress för kroppen att vara överviktig. Min häst har alltid varit väldigt lättfödd och har haft lätt att lägga på sig. Hennes PPID-symptom började utvecklas efter en sommar där hon tilläts bli alltför överviktig p g a kraftig bete.

Jag vill kolla mina hästar för PPID då och då och gör det precis som jag kollar deras tänder varje år även om det inte är några problem som syns/märks.
Överhull har inget med PPID att göra. En häst med PPID är sällan överviktig. Snarare svår att hålla i hull, svår att muskla/hålla musklad. De kan också få den karakteriska svullna magen.

Tack för svar. Jag har svårt att förstå varför man förutspår någon sjukdom utan belägg så att man utifrån det vill ta blodprover hela tiden regelbundet ”ifallat” .

Senast ändrad:
En sanning med modifikation för hästar med EMS har lättare för att utveckla PPID. Det är helt enkelt en stress för kroppen att vara överviktig. Min häst har alltid varit väldigt lättfödd och har haft lätt att lägga på sig. Hennes PPID-symptom började utvecklas efter en sommar där hon tilläts bli alltför överviktig p g a kraftig bete.
Ja så kan det vara men överhull är ju inget som gör att man misstänker PPID. Snarare tvärtom att en tidigare lättfödd tappar hull. Sedan att vissa sjukdomar gör sannolikheten större och att övervikt och stress aldrig är bra är en annan sak.

Hästen har de senaste dagarna börjat dricka och kissa mer så nu är det ingen tvekan. Han kommer sättas in på behandling omgående. Så tacksam för att jag tar dessa så simpla prover då och då så att det upptäcktes i tid och inte när han stod där med allvarligt fånganfall.
Vad kostar ett prov på ett ungefär?

@TinyWiny
Jag är bara så undrande ang att du förespråkar tester på friska unga djur ”ifallatt” utan förekommen anledning ?

Att ditt unga friska djur nu har förhöjda värden är väl ändå inte traditionellt alls? Snarare är ju PPID en sjukdom som rent generellt är direkt kopplad till äldre djur.

Fångkopplingen är ju även den en sak för sig . Det föranleder inte att blodprov behöver eller rekommenderas tas regelbundet på friska djur osv .

Det är ingen kritik mot hur du valt att dubbel/trippelkolla dina hästar osv, det gör du som du själv känner är bäst !

Men ja - jag vänder mig frågasättande till att såna koller som du förespråkar behövs på rutin för säkerhets skull , utan anledning ”på rutin” hur billiga de än må vara osv.

Om du har häst/hästar som på något vis har förhållanden som kan spela in så förstår jag resonemanget. Men inte som generellt råd att blodprova unga friska hästar för PPID (cushing) .

Jag uttalar mig utifrån egen insatthet/åsikt genom långa år med hästar, men ska jag hänvisa till något lite enkelt och snabbt så länkar jag till några snabbgooglade :
https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hormoner-fang/ppid/

https://www.djurvardguiden.se/artikel/ppid-fd-cushings-syndrom/

Senast ändrad:
@TinyWiny
Jag är bara så undrande ang att du förespråkar tester på friska unga djur ”ifallatt” utan förekommen anledning ?

Att ditt unga friska djur nu har förhöjda värden är väl ändå inte traditionellt alls? Snarare är ju PPID en sjukdom som rent generellt är direkt kopplad till äldre djur.

Fångkopplingen är ju även den en sak för sig . Det föranleder inte att blodprov behöver eller rekommenderas tas regelbundet på friska djur osv .

Det är ingen kritik mot hur du valt att dubbel/trippelkolla dina hästar osv, det gör du som du själv känner är bäst !

Men ja - jag vänder mig frågasättande till att såna koller som du förespråkar behövs på rutin för säkerhets skull , utan anledning ”på rutin” hur billiga de än må vara osv.

Om du har häst/hästar som på något vis har förhållanden som kan spela in så förstår jag resonemanget. Men inte som generellt råd att blodprova unga friska hästar för PPID (cushing) .

Jag uttalar mig utifrån egen insatthet/åsikt genom långa år med hästar, men ska jag hänvisa till något lite enkelt och snabbt så länkar jag till några snabbgooglade :
https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hormoner-fang/ppid/

https://www.djurvardguiden.se/artikel/ppid-fd-cushings-syndrom/
Förespråkar? Var förespråkar jag att andra ska testa sina hästar? Du får väldigt gärna citera var jag har skrivit att andra borde testa sina hästar.

Om du hade vetat något alls om PPID (vilket är väldigt uppenbart att du inte gör) så hade du inte uttalat dig som du gör. Jag förstår inte ens vad du menar med att mina hästar skulle ha "förhållanden" som kan spela in. Vad skulle det ens vara? En PPID-gen?

Du behöver inte snabbgoogla åt mig. Den informationen är inget nytt.

Jag förstår verkligen inte vad du får ut av att bete dig såhär märkligt i tråd efter tråd men uppenbarligen är det ju något eftersom du fortsätter. Vad jag väljer att göra/inte göra med mina djur, vad jag väljer att förebygga är helt och hållet upp till mig sålänge jag följer djurskyddslagen.

@TinyWiny oj 😅
Jag diskuterar och reflekterar helt enkelt. Tycker det är viktigt på ett diskussionsforum att debatt är precis det . Jag har reflekterat och svarat helt enkelt i din tråd .

Jag tycker det är relevant att påtala att PPID är inte en sjukdom som är vanlig på unga djur över huvud taget .

Jag skippar att bemöta dina övriga kommentarer ang PPID ”och hade jag vetat något om det” osv . 👍

Senast ändrad:
Självklart tar man ppid-prov efter fång. Det gjorde veterinären direkt på min 8 åring. Det vet jag mina vänner också gjort. Bättre det än att vänta och se...

@TinyWiny oj 😅
Jag diskuterar och reflekterar helt enkelt. Tycker det är viktigt på ett diskussionsforum att debatt är precis det . Jag har reflekterat och svarat helt enkelt i din tråd .

Jag tycker det är relevant att påtala att PPID är inte en sjukdom som är vanlig på unga djur över huvud taget .

Jag skippar att bemöta dina övriga kommentarer ang PPID ”och hade jag vetat något om det” osv . 👍
Du gör det på ett mycket märkligt sätt.

Med tanke på att man tror att mörkertalet är enormt och en tidig diagnos (innan alla klassiska symptom) både ökar överlevnad, livskvalitet och livslängd för individen så tycker jag inte att rutintestning är så galet.

Sen är positiva men symtomfria alltid något att ta ställning till vad man ska göra med.

Jag skulle hellre göra 5 ”onödiga” test än att i 1 år missa smygande symtom.

I dagsläget rekommenderar man tom att de som testar negativt men har kliniska symptom genomgår dex-hämning. Så risken för falska positiva så länge provet tas rätt borde vara ganska liten med?

Men jag är generellt av läran better safe than sorry, och det är bra att ha vetskap så man kan vara extra uppmärksam.

Med tanke på att man tror att mörkertalet är enormt och en tidig diagnos (innan alla klassiska symptom) både ökar överlevnad, livskvalitet och livslängd för individen så tycker jag inte att rutintestning är så galet.

Sen är positiva men symtomfria alltid något att ta ställning till vad man ska göra med.

I dagsläget rekommenderar man tom att de som testar negativt men har kliniska symptom genomgår dex-hämning. Så risken för falska positiva så länge provet tas rätt borde vara ganska liten med?

Men jag är generellt av läran better safe than sorry, och det är bra att ha vetskap så man kan vara extra uppmärksam.

Jamen alltså det handlar ju om att det då finns anledningar av olika orsaker , om än individuellt subtila och/eller ägarnas tidigare då anledningar att ändå ”för säkerhets skull” vilja testa sina hästar osv?

Det är ju det jag reflekterat /kommenterat över ? Dvs att generellt finns det inga behov att regelbundet blodprova sina unga friska hästar regelbundet . För att förebygga ngt . Osv.

Håller helt med.
H.H har jag låtit testa 1 gång/år de senaste åren för säkerhetsskull, i samband med den årliga vaccinationen och tandkollen. Ingen större extra utgift, och känns bra då han ligger i en uppenbar riskzon för att utveckla sjukdomen. Hittills har proverna visat kring 1.8-1.9 där gräns för medicinering är 7.0, men känns ändå bra att hålla koll och kunna sätta in medicin i ett tidigt skede om så skulle behövas.

Jamen alltså det handlar ju om att det då finns anledningar av olika orsaker , om än individuellt subtila och/eller ägarnas tidigare då anledningar att ändå ”för säkerhets skull” vilja testa sina hästar osv?

Det är ju det jag reflekterat /kommenterat över ? Dvs att generellt finns det inga behov att regelbundet blodprova sina unga friska hästar regelbundet . För att förebygga ngt . Osv.

Nej. Jag menar rutintestning. Dvs provta för att provta. Att jag ser det som en fördel. Precis som jag skrev i det du citerade.

Nej. Jag menar rutintestning. Dvs provta för att provta. Att jag ser det som en fördel. Precis som jag skrev i det du citerade.

Ok. Så du tycker att det vore vettigt generellt att ta blodprov flera gånger om året på friska unghästar på rutin utan föranledning för PPID ?

Ok. Så du tycker att det vore vettigt generellt att ta blodprov flera gånger om året på friska unghästar på rutin utan föranledning för PPID ?

Kan inte se att någon pratat om flera gånger per år? Däremot 1 gång/år, vilket väl ändå får ses som "regelbundet" i detta sammanhang. Unghästar kan man väl förövrigt diskutera om det är rimligt att provta, det förstår jag att man kan ha delade meningar om (även om jag ställer mig positiv personligen!) men att kolla 1 ggr/år i samband med t.ex. vaccination och tandkoll när hästen är över 10, eller absolut vid 15+ år, ser jag dock bara som ytterst positivt, och något jag egentligen tycker att man som hästägare bör kosta på sig att göra. Det är en sådan liten kostnad som kan minimera risken för så mycket lidande.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023