Skulle du behandla?

TinyWiny

Trådstartare
En ung häst helt utan symptom på PPID med ett förstagångsvärde på ACTH på 85 pg/ml? (Referensvärde under 47 pg/ml för årstiden.)
Varför? Varför inte?

Nej. If it ain’t a problem, don’t fix it. Har den inte symptom så tycker jag inte man ska medicinera, överlag så förespråkar jag restriktivitet gällande medicinering av djur (och iofs människor).

Dessutom så lär väl knappast sockernivå i gräs osv vara «normalt för årstiden» i år?

Tack för era svar!

Det här behandla/inte behandla, ta nya prover snart eller ha koll och följa upp varje år verkar vara enormt varierande beroende på vem man frågar.

Vad gäller sockerhalten i gräset så vet jag inte riktigt vad du syftar på där @sorbifolia ? Tidigare på året är gränsvärdet lägre och hästen ifråga går inte på bete nu. Att vara restrektiv med medicin förstår jag inte tanken med när det är en medicin som djuret/människan behöver för att må väl. Onödig medicinering hoppas jag att ingen pysslar med. I det här fallet handlar ju om att hindra att en väldigt hemsk sjukdom ifrån att bryta ut/ge symptom. Den ger ju symptom som kan vara dödliga.

Just det här att förebygga/stoppa den ifrån att hinna börja ge symptom är exakt vad jag tänker på @Elo . Det är så mycket enklare att förebygga än att göra något när symptomen väl är ett faktum. Vissa värre än andra såklart.

Vad har ni hört för tid rekommenderas mellan proverna? Jag har hört allt ifrån tre veckor, tre månader och att bara ta om varje år för att hålla koll.

Min första fråga är varför ett test gjordes om hästen inte visar några som helst symptom?

För övrigt så är min inställning till just PPID att ju tidigare man påbörjar medicinering vid konstaterad diagnos desto mer obehag/problem kan man bespara hästen. Sjukdomen kan utvecklas väldigt fort om hormonnivåerna inte hålls under kontroll.

Min första fråga är varför ett test gjordes om hästen inte visar några som helst symptom?

För övrigt så är min inställning till just PPID att ju tidigare man påbörjar medicinering vid konstaterad diagnos desto mer obehag/problem kan man bespara hästen. Sjukdomen kan utvecklas väldigt fort om hormonnivåerna inte hålls under kontroll.
Just för att det är en så allvarlig sjukdom som man tjänar så otroligt mycket på att upptäcka i tid. Jag har sedan min dotters häst fick PPID (det upptäcktes så sent att vi bara fick 2 år till med honom :cry: det var andra tider då, inte så enkla prov som nu utan det vanligaste var att man gick på symptom) kollat mina hästar med jämna mellanrum sedan de numera så smidiga proverna kom och det vet jag fler som gör.

Men frågan är ju då hur ofta proverna ska tas om innan diagnos kan ställas?

Vad har ni hört för tid rekommenderas mellan proverna? Jag har hört allt ifrån tre veckor, tre månader och att bara ta om varje år för att hålla koll.

Rekommendationen när man börjar medicinera är att ta uppföljande prov ca 6-8 veckor efter för att se om dosen är korrekt inställd. Är den inte det så justerar man dosen och följer upp med ytterligare nytt prov 6-8 veckor senare. När man hittat rätt dosering så är det bra att stämma av med provtagning minst en gång om året, fler gånger om man tycker det behövs d v s om hästen börjar visa symptom.
Rätt dos är inte bara beroende på acthvärde utan också frånvaron av symptom så man får titta på båda.

Just för att det är en så allvarlig sjukdom som man tjänar så otroligt mycket på att upptäcka i tid. Jag har sedan min dotters häst fick PPID (det upptäcktes så sent att vi bara fick 2 år till med honom :cry: det var andra tider då, inte så enkla prov som nu utan det vanligaste var att man gick på symptom) kollat mina hästar med jämna mellanrum sedan de numera så smidiga proverna kom och det vet jag fler som gör.

I just detta fallet så skulle jag ha tagit ett nytt prov i nov/dec. Då har acth-nivåerna generallt börjat sjunka igen och om värdet hos er ponny fortfarande ligger högt då så är nog sjukdomen ett faktum. Har det sjunkit till normala nivåer så hade jag testat om ca ett år igen.

Min PPID häst hade inga synbara symtom, det var min magkänsla som sa att jag skulle kolla honom. Blev nästintill idiotförklarad av veterinären som att den hästen har inte PPID och det är ett dyrt prov. Fick taget provet och han hade höga värden så medicin sattes in med en gång och vi fick rätt dos med en gång. Därför blev det bara ett prov efter det.
Trots att vi hittade det så tidigt fick vi bara ett och ett halvt år till med honom. Fast lite beror nog det på att han inte ville äta sin medicin.

Då kanske jag haft min häst i livet

I just detta fallet så skulle jag ha tagit ett nytt prov i nov/dec. Då har acth-nivåerna generallt börjat sjunka igen och om värdet hos er ponny fortfarande ligger högt då så är nog sjukdomen ett faktum. Har det sjunkit till normala nivåer så hade jag testat om ca ett år igen.
Tack för dina svar! Ja det hade nog varit en bra plan. Att vänta ett helt år direkt känns inte helt bra.

Min PPID häst hade inga synbara symtom, det var min magkänsla som sa att jag skulle kolla honom. Blev nästintill idiotförklarad av veterinären som att den hästen har inte PPID och det är ett dyrt prov. Fick taget provet och han hade höga värden så medicin sattes in med en gång och vi fick rätt dos med en gång. Därför blev det bara ett prov efter det.
Trots att vi hittade det så tidigt fick vi bara ett och ett halvt år till med honom. Fast lite beror nog det på att han inte ville äta sin medicin.
Så märkligt av veterinären! Visst att de inte ska försöka kränga onödiga undersökningar men ber man om något och har en känsla så varför motsäga det?

Ja medicinen är ju ett måste tyvärr.

Nyfiken @TinyWiny :
Har ni en ponny/häst som är i för högt hull eller varför tar man annars prover ”för att”/rutin ” när inga tecken finns på dålig hälsa hos hästen allmänt och/eller misstänkt PPID som du redovisar ?

Nyfiken @TinyWiny :
Har ni en ponny/häst som är i för högt hull eller varför tar man annars prover ”för att”/rutin ” när inga tecken finns på dålig hälsa hos hästen allmänt och/eller misstänkt PPID som du redovisar ?
Som jag skrev ovan.

Högt hull har inget med PPID att göra så det förstår jag inte varför du frågar.

Som jag skrev ovan.

Högt hull har inget med PPID att göra så det förstår jag inte varför du frågar.

Frågan i sammanhanget utifrån din tråd är att Jag förstår inte riktigt varför du provar för PPID utifrån en problemfri häst som sagt, så därför frågade jag om den ev var i överhull i sambandet varför du ville ta prov på en enligt din egen utsago, helt problemfri. Frisk, ung häst ?

Eftersom jag inte förstår din anledning att ta prov i sammanhanget, och du tycker jag läst/förstått den galet , så vad känner du att jag missat
?
och har du något råd att ge som man bör ta till sig som jag inte förstått ang att kolla upp sina hästar för PPID ?

Senast ändrad:
Jag skulle ta om provet, men vet inte med vilket intervall. Om även nästa prov är förhöjt skulle jag behandla och se om värdet sjunker (dvs den svarar på behandling)

Jag skulle ta om provet, men vet inte med vilket intervall. Om även nästa prov är förhöjt skulle jag behandla och se om värdet sjunker (dvs den svarar på behandling)
Ja jag känner så. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att hitta lämpligt intervall? Jag tycker att jag har letat överallt. Jag får ringa runt till lite olika kliniker på måndag och höra vad de säger.

Frågan i sammanhanget utifrån din tråd är att Jag förstår inte riktigt varför du provar för PPID utifrån en problemfri häst som sagt, så därför frågade jag om den ev var i överhull i sambandet varför du ville ta prov på en enligt din egen utsago, helt problemfri. Frisk, ung häst ?

Eftersom jag inte förstår din anledning att ta prov i sammanhanget, och du tycker jag läst/förstått den galet , så vad känner du att jag missat
?
och har du något råd att ge som man bör ta till sig som jag inte förstått ang att kolla upp sina hästar för PPID ?
Jag vill kolla mina hästar för PPID då och då och gör det precis som jag kollar deras tänder varje år även om det inte är några problem som syns/märks.
Överhull har inget med PPID att göra. En häst med PPID är sällan överviktig. Snarare svår att hålla i hull, svår att muskla/hålla musklad. De kan också få den karakteriska svullna magen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023