Skruvar bak!

L

Liicha

hejsan!
jag har ögonen på en häst (ridtravare) som lix skruvar och svänger ut med hela höger bak när hon inte är framriden. Jag läste att det inte kunde vara farligt men jag vill ha svar på att varför hon skruvar med hela benet lix utåt men när hon är uppnjuknad så gör hon inte det längre och bara ett litet skutt med det benet när man ska trava efter skritt och slänget upp huvudet?
hon är bara tränad till trav och inte startad.
Är det något jag borde oroa mig över? hon går fint och så med benet när hon är mjuk och går fint arnass men det är just den biden jag ororar mig över.

Snälla hjälp mig! jag gillar ju hästen!:crazy:
Tacksam för svar snarast! :love:

Sv: Skruvar bak!

Det kan vara benställningen som orsakar att hästen skruvar och detta kan ge förslitningsskador. Men jag vet många varmblod som tävlats länge och fungerar utmärkt som ridhästar i hög ålder utan att det uppstår problem, trots att de skruvar.

Dessa hästar brukar skos med sidokappor på skorna bak för att de inte ska tappa skorna så lätt och de sliter ibland extra mycket på skorna, så hästen kanske behöver skos om lite oftare än normalt.

Är du intresserad av att köpa hästen så rådfråga en veterinär som besiktar hästen innan köp. Denne borde kunna hjälpa dig med svar.

Ett varmblod jag köpte för några år sedan som jag skulle tävla monte på skruvade något fruktansvärt med båda bakbenen. Detta försvann helt när hon musklat upp sig och orkade bära sin stora kropp. I hennes fall var de pga svaghet och muskelbrist. Hon blev aldrig någon tävlingshäst men en underbart trevlig ridhäst:)

tack så mycket! jo hon brukade ha skor bak men hade det inte denna gången då hon hade varit på bete under sommaren och har bara ridits då och då så hon var omusklad jag ska inte köpa henne jag ska ha henne under lån under sista året skolan. ja jag ska prata med en veterinär men såklart även om jag lånar henne! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 978
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm...
Svar
4
· Visningar
823
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka