Skruva i Hovväggen framsida!?

Sv: Skruva i Hovväggen framsida!?

Vill du veta mer om hovens delar skulle jag gå in på
någon av barfotatrådarna. där finns massor av anatomiska bilder som visar hur en hov är uppbyggd, samt många duktiga hovslagare (inte att blanda samman med barfotatalibaner...;) ) du kan ta kontakt med.
Sen kan man låna (iaf på vårat) böcker i anatomi på biblioteket, som är bra.

Lycka till, kanske kommer ett par engångsgummiskor i framtiden?;)

Kanelbulle skrev:
(inte att blanda samman med barfotatalibaner...;) )

:rofl: :rofl: :rofl:

:bow: :bow: :bow:

Jag skulle vilja inkludera... "självutnämnda hovslagare" i den kollonin;)

Smutskastning undanbedes tack :angel:

apocalypsze skrev:
Smutskastning undanbedes tack :angel:

Ingen smutskastning... Jag ser upp o lyssnar o lär av dom som har kunskap :bow:

MEN dom som har gått en 2dagars kurs o anser att dom är liiiika bra som en utbildad, o så är dom ju en tvåhundring billigare oxå :angel: ;) ger jag inte så mycket för...

Så absolut no shit! Only facts :p

Jotack det gör jag med, och en människa med något sans och vett i kroppen gör inte så som du beskriver ovan. Har inte stött på någon alls, faktiskt. Men det tillför inte tråden något så det är ju sånt som man kan lämna utanför ;)

apocalypsze skrev:
Jotack det gör jag med, och en människa med något sans och vett i kroppen gör inte så som du beskriver ovan. Har inte stött på någon alls, faktiskt. Men det tillför inte tråden något så det är ju sånt som man kan lämna utanför ;)

Hmmm.. jo jag har träffat allt för många! :crazy:

Det tillför tråden att personen ifråga skall vända sig till en kunnig och erfaren person som kan hjälpa h*n med den h*n behöver :)

Loke skrev:
Hej!
Har ett par frågor till er hästproffs!
Går det att skruva/borra i framsidan av hoven?
Det handlar om ca. 10mm djup!
Hoppas ni förstår va jag menar! :confused:

Sen undrar jag hur kännslig hoven är förövrigt?

Om ni vet någon bra länk till någon sida med
fakta om hovar så vore det jättbra!

Hoppas på många svar! :bow:

Mvh Ens om inte kan allt förmycket om hästar! :o

Tjockleken på en hästs hovväggar är individuellt. Men annars är hovväggen som tjockast framåt och långt ner. Borrning i hovväggar bör väl bara utföras av hovslagare för att skruva ihop en hovspricka t.ex.

Hälsning Maja

Loke skrev:
Hehe.. lugn i stormen nu!
Jag ska inte borra i någon hästhov, jag har inte ens någon häst!
Men jag frågade bara för att jag va nyfiken på om min ide skulle gå att genomför.. men det verkar ju inte som det skulle fungera om jag går efter era svar! :cool:

Om det skulle bli så att det kommer fram att det skulle kunna gå att genomför min ide, så självklart kommer man ju använda någon som kan den här saken med hovar ordentligt, för jag kan det inte! :smirk:

Förövrigt så är jag en 22 årig kille som mest ängnar mig åt tekniska saker, så ni kanske kan förstå min okunnighet!

För att svara på din fråga och då med hänvisning till mitt förra svar om hovars tjocklek, så är kanske inte din uppfinning en så lämplig sådan. Jag skall förklara varför, innan du rusar åstad för att ta patent.

Det är mycket bättre att fästa en gummisko underifrån på det sätt som man vanligen fäster skor. En orsak är att man inte vill ha mer längd på en hov, i tån framåt. Hoven behöver kunna rulla över utan att något sitter i vägen. Skulle du fästa ovanifrån, så tror jag att det är mycket möjligt att göra om du bortser, som sagt, från överrullningen. Fast jag tror som sagt inte att det finns en marknad för det. Det mesta i gummiskoväg är nog tyvärr redan uppfunnet. Men funderar på du. Det är aldrig fel. Så länge du inte själv fäster på dina uppfinningar på en levande häst.

På slakteriet kan du få tag i döfötter. Dem kan du karva, skära och borra i bäst du vill för att testa dina idéer. Lycka till och hoppas att du revolutionerar hästskovärlden. ;)

Hälsning Maja

Montéryttare skrev:
Det tillför tråden att personen ifråga skall vända sig till en kunnig och erfaren person som kan hjälpa h*n med den h*n behöver :)

Självklart, varje hästägare eller i detta fallet "vill-veta-om-det-går-att-skruva-i-hoven" ska alltid ta hjälp av en utbildad, oavsett om det gäller barfota eller skoning för att se till hästens bästa och välbefinnande.

Min gamling hade hovsprickor som itne blev riktigt bra. Min hovslagare valde då att sätta en bit metall med hål i o skruva fast dem i hoven på framsidan då. Han borrade, det gick bra. Nu vet jag inte hur långt eller hur stora hålen vart.
MEN, skruvarna trillade ut på ett par dagar.. Och då gjorde vi det inte igen.

Rådslå med hovslagare är mitt råd=)

*lån*

Men det är väl ändå skillnad på att skruva ihop hoven och att skruva fast en hel sko som ska ta upp hela rörelsen när hästen springer och går? Är det bara jag som rätt uppenbart ser att det inte skulle gå?
Skruvarna får ju ta upp all kraft. Det går inte. Dessutom är det vanskligt att göra hål på det sättet i hovväggen, för det är svårt att veta hur långt in du kan ta och kötthovens naturliga skydd blir jättemycket mindre om du gör så. En söm sätter du ju bara i kanten sas.

Nej, en sko fastsatt i hovväggen skulle:
*ramla av
*fläka sönder hoven
*öka risken för hovskador

Och säkert mer därtill.

:D

ironi och ironi.....:D :rofl:

Nu frågade ju Loke efter huruvida man kunde borra i
hovar eller inte. tror inte detta på ngt sätt är förenligt
med barfossingarna (bättre ordval?), även om de gillar Strass.(fniss)
Loke pratade även om en gummisko= kan ju inte prata skor med
barfossingarna...? de vill ju back to nature, tror inte gummisulor räknas dit.

Ville ju bara hjälpa till och göra Loke, som inte hade så mycket erfarenhet uppmärksam på att det finns olika läger inom hovarnas
värld.

Vi som tycker ett par schyssta pjucks kan vara guld värt, samt de som föredrar att känna gruset mellan tårna. :D

*lite retsticka... inte elak!*

Stopek skrev:
Det är mycket bättre att fästa en gummisko underifrån på det sätt som man vanligen fäster skor.

Varför? Om man kan slå i söm underifrån och upp genom hovväggen borde det vara lika möjligt att skruva/spika ovanifrån och neråt också. Att spika söm den vägen, och nita under hoven är förstås meningslöst, men vill man skruva är det förstås bra om hästen inte trampar sönder spåren i skruvskallen.

Problemet är väl att sömmen är väldigt tunn i klingan, att göra skruvgängor funkar knappast, dels blir kärnan i skruven för tunn, dels blis själva gängprofilen så låg och hästhov är väl inte direkt det bästa att skruva i ur hållfasthetssynpunkt...

Men att uppifrån (då hästen står på hoven) "spika" i ett fäste och ev nita eller på annat sätt låsa det under hoven borde inte vara helt omöjligt. Om gummiskon klarar sig med ett fäste fram skulle det i alla fall kunna funka för framhovarna. Bak, och om det behövs fler fästen, är väl problemet att hästen kan skada sig när den rör sig.

Klura vidare Loke!

Inte läst hela tråden men det första jag tänker på är ju punkttryck.

Att stöten kommer upptas av skruvarna/sömmarna när det är en plastsko - plast är ju mjukare än stål.
Det innebär ju att stötupptagningen koncentreras till mycket små punkter i hoven - det kan inte vara bra.

Stötupptagningen bör väl ske UNDER hoven och egentligen inte förmedlas upp till hovsidan alls?

Plast är är ett väldigt vitt begrepp, det finns plaster med de mest skilda egenskaper, men se flesta är elastiska och rätt dåliga på att dåligt att förmedla stötar. Det borde i första hand bli frågan om drag, för att förhindra att skon snurrar eller faller av, och som förstås ger ett punkttryck på ena sidan fästet, men med en snillerik konstruktion blir det inga stora karafter. Blir det stora krafter håller knappast en plastkonstruktion utan tex metallförstärkningar och då håller jag med om risken!

(Jag vill, vill, vill se bild på prototypen!!!)

Om det ska vara en engångs-sko, har du då tänkt dig ett permanent fäste?
Jag använder Easy Boots, och dom fästs med ett sådant spänne man hade på längd-skidor förr. Det funkar kanon.
Vad är vitsen med att dom ska vara engångs?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka