Skruva i Hovväggen framsida!?

L

Loke

Hej!
Har ett par frågor till er hästproffs!
Går det att skruva/borra i framsidan av hoven?
Det handlar om ca. 10mm djup!
Hoppas ni förstår va jag menar! :confused:

Sen undrar jag hur kännslig hoven är förövrigt?

Om ni vet någon bra länk till någon sida med
fakta om hovar så vore det jättbra!

Hoppas på många svar! :bow:

Mvh Ens om inte kan allt förmycket om hästar! :o

Sv: Skruva i Hovväggen framsida!?

Jag vill borra i hoven för att kunna fästa en gummsko som jag har gjort!
Så jag behöver få fast ett fäste på något klurigt vis!

Det här skulle jag aldrig ge mig på själv. Du kan skada både hästen och dig själv om du gör fel. Det kan få förödande konsekvenser för hästen med hovbölder och skit. Snacka med en välutbildad hovslagare innan.

Det går!
Det finnes jo flere travere som går med vekter på hoven..

Du tyckte du var smart nu? Trådskaparen har precis gått ut med att "hon inte kan så mycket om hästar"..

Trådskaparen:
Jag säger somtidigare sagts.. Ta det med hovslagaren, gör INGENTING själv med hovarna, mer än att kratsa dom...

Är du inte klok? Menar du allvar ?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker Mustang verkar mycket klok, förstår inte vad du har för synpunkter på att h*n anser att trådskaparen ska hålla sig till att kratsa hovar istället för att borra i dem? :confused:

Tack för alla svar!
Nu är det ju inte så att jag ska ta fram stora borrmaskinen å bara börja borra i hoven.. det är mer så att jag undrar ifall det är möjligt över huvudtaget att skruva eller borra något/några små hål i en hov utan att det blir någon skada eller smärta för hästen!?
Så ni behöver inet va oroliga över att jag ska göra illa någon häst!

vi pratar om 3mm borr som ska borras 5-10mm in i hoven.. finns det inte någon möjlighet att de skulle gå tror ni då eller? :confused:

Om du inte kan något om hästar, varför har du då gjort en "gummisko" ? Snälla, gör ta mig f*n ingenting med hoven, ta ut hovslagare som fäster den istället! djur är ingenting man ska experimentera (stavning?) med...

Lägg ner det där, det låter helt befängt och på gränsen till djurplågeri. Mycket okunnigt, oansvarigt och korkat!:mad:

Hehe.. lugn i stormen nu!
Jag ska inte borra i någon hästhov, jag har inte ens någon häst!
Men jag frågade bara för att jag va nyfiken på om min ide skulle gå att genomför.. men det verkar ju inte som det skulle fungera om jag går efter era svar! :cool:

Om det skulle bli så att det kommer fram att det skulle kunna gå att genomför min ide, så självklart kommer man ju använda någon som kan den här saken med hovar ordentligt, för jag kan det inte! :smirk:

Förövrigt så är jag en 22 årig kille som mest ängnar mig åt tekniska saker, så ni kanske kan förstå min okunnighet!

Det går att häfta ihop hoven på framsidan vid skador, men att fästa ett beslag som slits kommer nog inte att fungera. Undersidan är det vanligaste, där kan man spika och skruva.
Hur ser skon ut eftersom du vill fästa den på sidan? Tänk på att en hästhov vidgar sig och växer hela tiden.

är du allmänt nyfiken på det här med hovar och skor-
prata med en erkänt duktig hovis!
Men lek för guds skull INTE på egen hand.

*jag kan inget om bilar. men tänkte byta däck på
killens för att testa om bulten verkligen behövs.
de kanske sitter kvar ändå.*

"lite fånig"

Loke!..Ibland verkar det som om folk på den här sidan bara är ute efter att vara misstänksamma och ha förutfattade meningar om allt och alla. :angel: Du ställde en enkel fråga och fick en massa motstridiga svar...vilket nte alls är ovanligt när allt för många svarar rätt ut utan egentligen veta exakt.:cool:
Jag vet inte heller svaret på din fråga, men vänd dig till en hovslagare. Han/ hon kan säkert ge dig svar på din fråga!
...Sen är jag hemskt nyfiken på vad du håller på att upfinna, för visst är du en uppfinnare!? :banana: Lycka till!

Benzon_lover skrev:
Loke!..Ibland verkar det som om folk på den här sidan bara är ute efter att vara misstänksamma och ha förutfattade meningar om allt och alla. :angel: Du ställde en enkel fråga och fick en massa motstridiga svar...vilket nte alls är ovanligt när allt för många svarar rätt ut utan egentligen veta exakt.:cool:
Jag vet inte heller svaret på din fråga, men vänd dig till en hovslagare. Han/ hon kan säkert ge dig svar på din fråga!
...Sen är jag hemskt nyfiken på vad du håller på att upfinna, för visst är du en uppfinnare!? :banana: Lycka till!

jag tror att det är hälsosamt att vara misstänksam här då många inlägg kommer från minderåriga tjejer utan nästan någon kunskap om hästar eller vuxen i närheten som är hästkunnig.
Att ta kontakt mrd en hovslagare är nog det rätta. Man måste veta hur en hov fungerar om man vill konstruera en sko. Jag vet att Uno Yxklinten (hovslagare) var involverad i gummiskon hos Öllöv.
Kontakta honom.
Mvh Eva

Hej du!
Japp folk kan vara lite fientliga på den här sidan, men tänk också på att du inte vet vem svaren kommer ifrån här. Det kan verkligen vara vem som helst.

Men som svar på din fråga säger jag att det INTE går att skruva fast en sko i hovväggen från sidan. Det blir alldeles för stor belastning från skon när hästen rör på sig för att det ska hålla/vara hälsosamt. Det enda sättet att fästa en sko på hoven är i princip det sätt som används idag. Låt gärna en hovslagare visa dig.

Jag skulle ta kontakt med en eller flera duktiga hovslagare om jag vore du, precis som flera redan nämnt. Det är trixy business det här med hovar och skor. Lycka till med arbetet, och så får du själv avgöra ifall jag var kompetent nog till att du ska lite på mitt svar.

//Z

Nu känns det som om min fråga blev rätt mottagen! självklart kan man ju misstänka, men lättast är det ju att fråga direkt!! ;)

Benzon_lover skrev:

Hehe.. det är inte bara på den här sidan som folk kan dra lite väl snabba slutsatser av vad dom läser, men det är sånt man får räkna med! ;)

haha.. uppfinnare ja.. nja det kanske ä lite väl stora ord! :angel: Men har en tunn gummisko som är tänkt i förstahand att rikta sig till travvärlden. jag har ungfär tänkt att det ska va en "engångssko" som man kan kassta efter ett lopp å ta en ny till nästa lopp! Det är väl så att en häst "springer" snabbast barfota va?

Ps. tack för ett positivt inlägg! :bow:

Vid hovsprickor skruvas hoven ihop! Det är olika djup beroende på hur högt upp/långt ner det är... Fråga en kunnig hovslagare (dom som skor travare har offtast mer erfarenhet!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka