Skruffs på ryggen.

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst har nånting på ryggen som hon är uppenbart besvärad av. Vill inte att man ska ta på det och sådär. Det känns lite svampigt fast är lite mjälligt.
Nästan lite som rasp fast utan mugg skorpor.
En av mina hästar hade något liknande för några är sedan fast på benen och då använde jag klorhexidinsprit och Salicylsyrevaselin på, vågar man ha det på ryggen?
Eller rekommenderar ni någon annat?

Hästen rids inte och har inget täcke på sig.

Sv: Skruffs på ryggen.

japp, det låter helt klart som regnskållor. Det verkar ha fullkomligt exploderat i höst, sök här på forumet så hittar du flera aktuella trådar.

Behandla med antibakteriell salva är råd från min distriktsvetetinär, den heter minicil eller nåt liknande, en receptfri salva mot svinkoppor. Och förstås - se till att hålla torrt, klipp gärna runt skållorna och ha inte täcke på som kan stänga inne fukt mot kroppen. Det försvinner oftast av sig själv, men det tar lång tid och blir det mycket kan det vara rejält besvärande för hästen.

Ja det är klart det är regnskållor. Jag har ju läst om det flera gånger, men jag kopplar liksom aldrig att det är "Skruffs" det handlar om utan tänker jämt att det är knölakig. :p

Har läst på lite om det och tror jag vet vad jag ska göra åt det. Vill inte klippa där iom att det iprincip är längs ryggraden.

Är minicil kladdig? Det vaselinet jag hade på benen känns lite väl kletigt att smeta på på ryggen. :p

Undrar om det är Microcid kräm lewellyn tänker på. Iom att det är kräm så borde den inte kladda så mycket. Den verksamma beståndsdelen är väteperoxid.

Min häst har fått nåt skit på halsen och jag smörjer med Viatop gel som någon här på forat rekommenderade. Den här gelen innehåller klorhexedin som verksam beståndsdel.

Det kanske är hugget som stucket vilken man väljer.

Puttar upp tråden lite med nya funderingar.
Kan regnskållorna yttra sig på annat sätt än själva skorvet?

Pålle har varit skorvfri sen ca 2 veckor efter den här tråden men däremot till och från varit mer eller mindre mjällig i pälsen.
Senaste veckorna har det kliat lite mer än vanligt (hon gillar att bli kliad) på halsen+under huvud och lite under magen. Klippte henne på halsen och såg som små hårlösa prickar. Även i vecken mellan frambenen har hon blivit hårlös.
Hon har inte haft några skorvor någonstans där men jag undrar ändå om det inte beror på regnskållorna?
Och i så fall är tvätt +helklipp bästa alternativet? Jag vet ju inte hur hon ser ut under vinterpälsen så klippa ska jag väl oavsett för att kunna behandla överallt.

Jag behandlade skållorna med bara klorhexidinsprit och det (kännbara) gick som sagt bort fort, men det känns kanske inte som bästa alternativet att sprita hela kroppen? :p

min minishettis fick liknande, dock hade hon alltid täcke vid nederbörd, men hennes päls var så himla tjock o andades nog inte, täcke hade hon inte inne i boxen, men en boxkompis som gärna kladdar i vattenkoppen och dräller vatten på ponnyn, så hon var ju ofta fuktig över ryggen, jag klippte henne, och efter en kort tid var hon bra igen.

Ringorm? Kan se väldigt olika ut och påminna om regnskållor/fukteksem. Har pälsen rest sig på någon fläck? Min blev mest väldigt mjällig och tråkig i pälsen, trodde det var fukteksem hon hade fått innan jag klippte henne då det mest var krustor i början. När jag klippt så såg hon ju dock helt prickig ut :crazy:. Som tur är läker det ut på ett månader men har fått roa mig med att virkona allt som hon eller jag använder/har varit i kontakt med.

Man kan ju tvätta hela hästen med hexocil schampoo men det är ju liksom fukten i den tjocka pälsen som de får problemet av, och är den väldigt tjock tar det ju ett tag att torka också.

På din senaste beskrivning nu lutar jag också mest åt ringorm (efter första inlägget -regnskållor).

Jag blev också lite rädd att det skulle vara ringorm, men jag tycker ändå inte att det ser ut så.
Det är små ringar/prickar som sitter precis under hakan och "helt" kalt (ej prickar) mellan frambenen.
Ett par fläckar på övriga kroppen som inte har någon liknelse med de ringormar jag sett.
Jag klippte ju hela henne och upplever att det har blivit bättre. Har inte velat tvätta henne eftersom det är minus grader.
Det känns mest som att det är någon slags värmeutslag? Med tanke på placeringen menar jag..

Fast först hade hon regnskållor. Detta har kommit i efterhand, ett par veckor efter att regnskållorna (mer eller mindre) försvunnit, så det är ju inte helt säkert att det ens har något samband.

Hon har ju dock varit mjällig till och från och det var väl lite så jag kopplade ihop det, då jag lite långsökt tänkte att prickarna kunde vara "ärr" efter skållor. Hon har ett par vita hårprickar nämligen.

Tappar hästarna pälsen om de har ringorm? Alltså inte från ringar, utan på andra ställen. Hon börjar bli tunnhårig mellan frambenen och upp nån dm mot halsen samt sadelgjordsstället(rids ej) plus i virveln bak.

Jag funderar på om hon inte fått någon allergi, för det har ju inte smittat till någon annan häst, men det har blivit värre på kroppen.

Hon behandlas dock med medel mot ringorm sedan igår tills vi har pratat med "vår" vet för koll.

Min ena häst får lätt regnskållor. Brukar tvätta med Hexocil eller badda på Jodopax, försöka hålla torr. Har aldrig upplevt att det kliat, däremot kan det vara lite ömt, dvs försiktig när man borstar.

Om det kliar kanske det är pälsätare? Hade det också på min häst för några år sen. Hade aldrig sett det tidigare, så hade inte en aning om vad det var men pälsen försvann och hon älskade att bli kliad. Trodde de andra hästarna hade "gnagt" lite på henne men det var som sagt nåt helt annat. Lätt att behandla var det, fick något av vet som jag baddade på och det försvann direkt. Ej smittsamt för ingen av de andra hästarna fick det trots att de var nära varandra.

Har haft ringorm på en av mina hästar också, det var på sommaren och på kort päls, men det blev tydliga ringar i pälsen och sen ruvor har jag för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka