skrubbar svansen...

lakrits

Trådstartare
Mitt sto håller på och kliar sig på svansroten.
Jag ser inga kvalster eller löss,,,inte med ögat alltså.

I svansen så är det grå flagor...
Någon som vet?
Vad ska jag göra?

Avmaskad är hon och ska inte ha några maskar men, men,,,man vet ju aldrig...

Sv: skrubbar svansen...

Du kan ju prova Hexocil-schampo, det är desinficerande. Jag brukar även smörja in svansroten med litet helosansalva.

Min vallack var sådan. Det var bla svamp. Körde ett medel som heter Anti-Fungi. Fungerade super! Kliar han nu så är det lite torr svans så häller jag på lite tinkur mot svansklåda (equimin).

Kan vara värt att testa!!!

MVH
JS

skulle oxå vilja rekommendera grönsåpa! Brukar ta bort klådan på ett par dagar om man tvättar dagligen..

Testa blanda matolja med lite vatten (lättare att gnugga in än bara olja) och gnugga in svansroten med det. Min slutade helt att klia sig efter 4 behandlingar (ca 10 dagar). Klådan har heller inte kommit tillbaka flera månader senare.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar