Skrota prefixen och inför underavdelningarna igen

alazzi

Trådstartare
På de forum där det är mycket nya trådar kan det vara bra med olika avdelningar, avel och gnägg kanske? Men på de avdelningarna där det är låg aktivitet så är det bara onödigt att dela upp forumet i olika avdelningar.

Sv: Skrota prefixen och inför underavdelningarna igen

Men nu förstår jag inte riktigt, fördelen med prefixen är ju att man inte behöver dela upp utan kan se allt i ett forum, samtidigt som man om man endast vill se en typ av inlägg kan välja att visa endast trådar med det prefixet?

Eftersom många struntar/glömmer/inte förstår sig på prefixen så är det nog enklare att ha olika forum. Framförallt gnägg känns som om det skulle ha ett eget underforum. Inte på de forum där det är låg aktivitet, där är det bara dumt att dela upp trådarna, men på forum där det postas massor med trådar.

Prefixen funkar inte så länge man kan strunta i att välja ett. Se på föräldrar t.ex. Jättebra att man kan välja att se skolbarn eller gravid. Men de flesta trådar har inger prefix, alltså missar man en massa trådar om man väljer t.ex. skolbarn.

Jag har föreslagit att man måste välja prefix när man postar ny tråd. Jag föreslår det en gång till.

Du menar så man har ex Gravid, Småbarn, Skolbarn, Övrigt? Så att man kan kasta in de som inte riktigt passar under Övrigt?

Låter som en väldigt bra sak, ofta folk missar att sätta prefix, tycker det är ofta man ser klara relationstrådar på ex ÄU (även Senior emellanåt) utan prefix. Nästan mer vanligt än de har prefix, detta måste ju vara otroligt tidskrävande för alla moderatorer att hålla på och ändra.

Och att inte t.ex. "gravid" är förvalt så att man kan glömma att välja prefix och få in lite allt möjligt där.. Utan att det översta "alternativet" alltid är ottilåtet att posta trådar med. Men givetvis inte bara på förälderforumet ;)
Blev lite luddigt hur jag menar.
Men om vi jämför med när man ska skaffa en ny mailadress, glömmer man att skriva i ett lösenord så kan man omöjligt komma vidare - så borde det vara med prefixen i så fall, att "inget prefix valt" är det första och utan att ändra på det kan man inte posta sitt inlägg.

Finns det någon funktion för att välja bort ett prefix?
Tar ÄU som exempel, om jag vill se alla trådar utom Lek&Tjatter, kan jag välja bort det då?
Måste jag antingen kolla igenom allt eller se icke-prefixade och relationer var för sig? För lek&tjatter är det gott om och det tar upp stor plats när man inte är intresserad av det

Senast ändrad:

Jo, det är klart, så måste det ju vara. Annars kommer allt hamna under det prefix som har första bokstav närmast A, dvs står överst. :)

Att göra som du föreslår borde man ju kunna fixa så man kan, har inte hittat något sätt att göra det så, men jag har missat fler saker så det är inte säkert att det måste vara så. :p

Tack för era tips, kom gärna med fler tips och idéer.
Jag har haft detta under uppsikt precis som en del andra ny funktioner som infördes i våras var det väl ;)
Prefixen är en av de saker jag tror kan bli bra med lite små ändringar förbättringar så som de ni föreslagit.
Vissa andra saker som taggar och gästboken i profilen har jag starka funderingar på att ta bort då de inte används så mycket och det finns bättre funktioner tillgängliga i stället.

Tycker också att det vore väldigt bra om man kunde välja att INTE visa trådar under ett visst prefix, ex lek&tjatter som cili skriver. Det skulle ju underlätta jättemkt. Annars tycker jag att det är bra med prefix när man vant sig!

Du menar så man har ex Gravid, Småbarn, Skolbarn, Övrigt? Så att man kan kasta in de som inte riktigt passar under Övrigt?

Om vi ska fortsätta ta föräldrar som exempel räcker kategorierna gravid/småbarn/skolbarn. Allt går att sortera in under dessa tre. Också menar jag att man ska vara tvingad göra ett val då man ska posta ny tråd. Så jäkla svårt är det inte att välja kategori.

Men om det är en tråd som på något sätt gäller två av de prefix du nämner eller alla tre?

Det här med att kunna välja bort prefix är nog tyvärr inte möjligt för närvarande, systemet är inte byggt så.

Fast jag kan komma på en hög exempel som har att göra med andra saker, om man har problem med flera barn i varierande ålder, vuxna barn bör också hamna på förälder och liknande. Tycker nog att det ska finnas ett övrigt-prefix om man måste välja (finns ju också en tråd uppe nu som handlar om vad man ska köpa till barnen i julklapp - detta kommer ju gälla såväl små- som skolbarn. Iom att man nu kan köra oprefixat finns ju inget behov av att ha ett Övrigt-prefix, men måste man välja bör nog detta finnas som alternativ.

*kl*

Jag tycker även det borde finnas fler prefix på ÄU och Senior, Lek & tjatter och Relationer täcker ju bara en bråkdel.

T ex skulle man kunna ha Arbetsrelaterat, Träning och hälsa och Nöjen.

Tack för tipsen, fler tips för alla forum mottages tacksamt. Dock tror jag att man skall försöka hålla ned antalet prefix per forum så långt det är möjligt. Med dina exempel kanske man skulle kunna minska ned dem till arbete, fritid exempelvis.
Eftersom det inte går att välja bort utan man måsta välja att visa ett prefix i taget anser jag att antalet inte får bli för stort per forum.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 560
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 954
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark