Skrota bilen?

Wille

Trådstartare
Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som köpte alla typer av bilar, även defekta och ville ha 7000 för bilen. Han undrade då om den skulle vara felfri. Nej, sa jag. I så fall går priset upp till det dubbla. Han sa då att han inte är intresserad. Varför ska jag liksom först laga bilen och sen skänka bort den?

Så vad gör jag med bilfan? Plockar loss däcken och skrotar den? Eller finns det någon som kan tänka sig att köpa bilfan? Vore liksom bra om jag kunde få några tusen för den här bilen. Är det ens möjligt?

Ge inte bort den - än! Folk är sluga och försöker få dig osäker, så de slipper betala. Förr eller senare kommer nån att köpa den. De flesta förväntar sig att få pruta liiiite, så 7000:- låter helt ok om du kan tänka dig 6500:- i värsta fall? Men låt inte tveksam utan var lika bestämd som köparna. Lycka till!

Vi sålde nyss vår skoda med kamkejde ras för 7k till en bilhandlare(som exportera bilar) Ny motor i Sverige fanns för 43k+65k som vi inte var sugna på att lägga när vi betalade 37k för bilen😅
Lägg ut annons själv och se.

Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som köpte alla typer av bilar, även defekta och ville ha 7000 för bilen. Han undrade då om den skulle vara felfri. Nej, sa jag. I så fall går priset upp till det dubbla. Han sa då att han inte är intresserad. Varför ska jag liksom först laga bilen och sen skänka bort den?

Så vad gör jag med bilfan? Plockar loss däcken och skrotar den? Eller finns det någon som kan tänka sig att köpa bilfan? Vore liksom bra om jag kunde få några tusen för den här bilen. Är det ens möjligt?
Sälj den till skroten. Svågern fick 4000 kr med skuren motor.

Vi sålde nyss vår skoda med kamkejde ras för 7k till en bilhandlare(som exportera bilar) Ny motor i Sverige fanns för 43k+65k som vi inte var sugna på att lägga när vi betalade 37k för bilen😅
Lägg ut annons själv och se.
Ja export av bil sålde en jobbarkompis sin bil till. Den såldes till Afrika trotts fel med avgaserna.

Den kommer bli såld. Lägg ut en annons

Skroten betalar väl ingenting?
Jo - bilägaren har väl betalat skrotningspremie i samband med skatten eller hur det nu är? För att lockas att lämna in den till bilskrot istället för att dumpa den i skogen. Jag är osäker på hur mycket man får men vi fick pengar för vår gamla Volvo som vi tagit hem från England dessutom.

Men ha lite is i magen och sälj den istället!

Jo - bilägaren har väl betalat skrotningspremie i samband med skatten eller hur det nu är? För att lockas att lämna in den till bilskrot istället för att dumpa den i skogen. Jag är osäker på hur mycket man får men vi fick pengar för vår gamla Volvo som vi tagit hem från England dessutom.

Men ha lite is i magen och sälj den istället!
Skrotningspremien försvann 2007. Diskuteras dock att införa en ny för att snabba på omställningen till el/batteri.

Känner med dig @Wille . Min motorlampa började lysa härom veckan, har haft den på en verkstad som trodde kamkedjeproblem och skickade mig vidare till märkesverkstad för att de var lite osäkra och inte hade rätt specialverktyg. Så nu sitter jag här i väntan på den tiden med en bil jag inte ens ska starta motorn på tills vi vet vad som är fel, och potentiellt kan den också komma att skrotas. Om det är som den första mekanikern tror så kommer reparation gå på ca 30k. Bilen är 14 år gammal och har gått mycket, är kanske värd 40 k. Hade hoppats att den skulle hålla ihop tills jag tagit examen och kan köpa en ny "riktig" bil, och ta BE-kort. Just nu är det verkligen inte rätt läge varken ekonomiskt eller tidsmässigt för att ta BE och köpa större bil.

Det jag hittat när jag letat runt efter information är att man ofta får mest pengar genom att sälja bilen privat tex på blocket. Finns massor av människor som köper trasiga bilar och bygger om till EPA tex, eller som är duktiga på att mecka själva och lagar den för att sälja vidare eller ha själv. Man kan också sälja bilen till ett företag som köper skrotbilar om man inte orkar med att lägga ut en annons. Det behövs alltid reservdelar etc. Hos flera av dem kan man skicka in lite info och en bild på sin bil via en hemsida och så återkopplar de med prisförslag. En del av dem kommer också och hämtar bilen så att man slipper tänka på transporten.

Vad skulle bilen vara värd lagad? Alltså inte från gubben du pratade om utan generellt. Dvs är det värt att laga den och sälja?

Annars så lägg ut privat annons som rep.objekt/reservdelsbil

När jag bytte in min gamla (felfria) så priset privat var 40 -50 bland de som fanns ute för försäljning.

Den första bilfirman erbjöd 15 k i inbyte med hänvisning till en liten buckla. Tyckte att om jag fixade den (hade kostat mig 8 k via försäkringen) så kunde jag få 20. De skulle sälja för 50 sen.
Jag sa nej.

Andra stället erbjöd sig att köpa bilen rakt av för 25, alltså inget inbyte. Det erbjudandet tog jag. De sålde bilen veckan efter för 50. Med buckla (de bara körde en rekond och sålde.)

Men det visar en del vilka marginaler de som köper eller byter in bilar ofta har när det är begagnade bilar i det lägre prisskiktet.

Sätt ut en annons på blocket och skriv inte reservdelsbil eller liknande, då innebär det prutmån pga av folk kan tolka den som riktigt dålig osv. Skriv istället felen på bilen och låt folk avgöra om det är något att satsa på- och det finns det säkert flera som vill.

Ett litet krux är också att bilen står på verkstad 6 mil bort. Jag kan med andra ord inte åka fram och tillbaka en massa för spekulanter. Kan som mest åka dit med vinterhjulen och reservnyckeln. Samt göra ägarbyte. Har f.ö. också ställt av bilen.

Jag har också bar en bild på bilen, tagen när jag köpte den.

Vad skulle bilen vara värd lagad? Alltså inte från gubben du pratade om utan generellt. Dvs är det värt att laga den och sälja?

Annars så lägg ut privat annons som rep.objekt/reservdelsbil

När jag bytte in min gamla (felfria) så priset privat var 40 -50 bland de som fanns ute för försäljning.

Den första bilfirman erbjöd 15 k i inbyte med hänvisning till en liten buckla. Tyckte att om jag fixade den (hade kostat mig 8 k via försäkringen) så kunde jag få 20. De skulle sälja för 50 sen.
Jag sa nej.

Andra stället erbjöd sig att köpa bilen rakt av för 25, alltså inget inbyte. Det erbjudandet tog jag. De sålde bilen veckan efter för 50. Med buckla (de bara körde en rekond och sålde.)

Men det visar en del vilka marginaler de som köper eller byter in bilar ofta har när det är begagnade bilar i det lägre prisskiktet.
Oj, är 50k lägre prisskikt? Kanske är det när nya bilar kostar mer än dubbelt/tredubbelt så mycket.

Men för mig är 50k helt utom räckhåll.

Peugeoten köpte jag för knappt 20 tusen. Vet inte vad jag skulle få för den lagad men max 15000 tror jag.

Oj, är 50k lägre prisskikt? Kanske är det när nya bilar kostar mer än dubbelt/tredubbelt så mycket.

Peugeoten köpte jag för knappt 20 tusen. Vet inte vad jag skulle få för den lagad men max 15000 tror jag.
Lägg ut en annons om den för 10 000. Beskriv felet med termostaten och vad verkstaden ville ha för att laga den.

Skriv sedan att den säljes i befintligt skick till den första som hämtar bilen där den står idag.

Ja, visst är det helt sjukt egentligen att 50 000 är det lägre prisskiktet. Men sist jag kollade så kostar tex en ny volvo V90 typ 600 000. Och det är långt ifrån den dyraste. Priserna på bilar är så sjukt höga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka