Skrittproblem

D

dubbelok

I början av dressyrpasset när jag kortar tyglarna går hästen bra i skritten men när jag väl kommit igång i trav och galopparbetet och bryter av till skritt blir formen helt knas. Jag har försökt att inte tänka på det, göra mer övningar i skritt. Hon går jätte bra i traven och galoppen.

Har tänkt starta lb i vår men när hästen går med huvet i vädret i skritten känns det inte så kul.

Min tränare är just nu i tyskland i två månader. Hade tänkt jobba på egenhand den här tiden men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Sv: Skrittproblem

Har tyvärr inte något bra svar.. tänkte bara säga att min lilla pålle gör precis så.. jättefin form i början, när man sedan saktar av till skritt senare i passet är formen inte alls lika fin. Kanske beror på att hon blir väldigt pigg när jag väl fattat galopp en gång.. Jobbar på saken. Säg gärna till om du kommer på ngt bra tips!

min ponny är lika dan! jag försöker göra många tiometersvolter och skänkelvikningar då brukar han lossna igen, men inte alltid...

I början av dressyrpasset när jag kortar tyglarna går hästen bra i skritten men när jag väl kommit igång i trav och galopparbetet och bryter av till skritt blir formen helt knas. Jag har försökt att inte tänka på det, göra mer övningar i skritt. Hon går jätte bra i traven och galoppen.

Har tänkt starta lb i vår men när hästen går med huvet i vädret i skritten känns det inte så kul.

Min tränare är just nu i tyskland i två månader. Hade tänkt jobba på egenhand den här tiden men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Vad menar du med att formen blir knas? Går den bakom hand/lod eller mot hand?

Nåja. Oavsett om hästen går emot handen, bakom hand eller lod så är orsaken kanske att den börjar bli trött och behöver skrittas på lång tygel en stund. Vissa hästar tappar även motorn i skritt när man inte är lika fokuserad på att ha den framför skänkeln som i trav och galopp (gissar). Jag skulle testa med skritt på lång tygel en stund först innan jag sätter dit lite tryck i drivningen.

Vad menar du med att formen blir knas? Går den bakom hand/lod eller mot hand?

Nåja. Oavsett om hästen går emot handen, bakom hand eller lod så är orsaken kanske att den börjar bli trött och behöver skrittas på lång tygel en stund. Vissa hästar tappar även motorn i skritt när man inte är lika fokuserad på att ha den framför skänkeln som i trav och galopp (gissar). Jag skulle testa med skritt på lång tygel en stund först innan jag sätter dit lite tryck i drivningen.

Formen blir öppen och skritten oangagerad.

Formen blir öppen och skritten oangagerad.

Ok, då skulle jag först testa med att kontrollera om hästen är trött genom att lägga in skritt på lång tygel någon minut. Sedan skulle jag försöka att enbart skritta efter en liten galopp (motorn), inga halter alls till att börja med under ridpasset. Det handlar om att befästa, inte bara skänkla på, även om man måste trampa ner hälen ordentligt även i skritten. Är hästen oengagerad för de drivande hjälperna (och inte trött - kontrollen) skulle jag touchera med en dressyrpisk på rumpen för att väcka.

Hur menar du med att formen blir knas? Menar du att hon är seg eller för pigg? Det fínns ju många lösningar på det här problemet. Men det kan ju bero på att hon blir trött av att ha galoppat och travat en stund och då helt enkelt inte orkar "hålla ihop" sig och gå i form i skritten. Eller så är hon helt enkelt uppspelt efter galoppen och då taktar och vägrar gå i form på det sättet istället... Prova att skritta henne på lång tygel en stund och se om det sen blir bättre då du kortar upp tyglarna och försöker få fram henne för skänkeln.. Det kan ju vara så att ryttaren tappar sin koncetration i skritten och då inte får fram hästen för skänkeln... Prova detta, annars får du vänta på din tränare. Lycka till!

Innan du saktar av - lägg den i en djupare form. efter avsaktningen ha den på ytter o flytta bakdelen ngt- skritta bara några steg o upprepa tills du kan sakta av på rakt spår- klappa den när den gör rätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar