Skrittpiruett / bakbelsvändning??

Krockodil

Trådstartare
Vad är skillnaden? Jag ska snart starta i LA4 och där ingår bakdelsväning. Men när jag övar så hojat träningskompisen "passa så det inte blir en skrittpiruett!"
Som jag förstått det så är skrittpiruetten mer samlad än bakdelsväningen, men är inte rörelsen densamma? Att hästen ska trampa runt sitt inre bakben?

Förvirrad! :confused:

Sv: Skrittpiruett / bakbelsvändning??

Vad jag har förstått så är skrittpiruett samma sak som bakdelsvändning. Det är bara två ord för samma sak.

Fst det kan det ju inte vara när det står bakdelsväning i LA och skrittpiruett i MVS programen. :confused: Eller är det bara samlingen som skiljer?

Fst det kan det ju inte vara när det står bakdelsväning i LA och skrittpiruett i MVS programen. :confused: Eller är det bara samlingen som skiljer?

Helt rätt, det är samlingen som skiljer. Så här står det i TR: Vändning på bakdelen skall betraktas som en förberedande övning till skrittpiruett och skall till alla delar utföras på ett så korrekt sätt, att enbart en ökning av samlingen skall leda till en rätt utförd skrittpiruett.

Vad är skillnaden? Jag ska snart starta i LA4 och där ingår bakdelsväning. Men när jag övar så hojat träningskompisen "passa så det inte blir en skrittpiruett!"
Som jag förstått det så är skrittpiruetten mer samlad än bakdelsväningen, men är inte rörelsen densamma? Att hästen ska trampa runt sitt inre bakben?

Förvirrad! :confused:

I bakdelsvändning tillåts/ska hästen trampa framåt/runt med sitt inre bakben på en liten cirkel. I skrittpiruetten ska det inre bakbenet trampa "på stället". Förr kallade man även skrittpiruetten för bakdelsvändning..., därav ev förvirring.
Jag har varit med om att ryttare blivit "neddömda" (endast en 5:a eller 6:a) för en riktig skrittpiruett i LA-klasser, med kommentaren "för centrerad" eller "för samlad; gammal bakdelsvändning". Man kan tycka att det är konstigt, men meningen är att rörelsen ska förbereda hästen på ett bättre sätt dvs att fotförflyttningen ska vara korrekt och bjudningen viktig, vilket gör att hästen klarar skritt-och galoppiruetterna bättre sedan. Kan hästen bakdelsvändning är det "bara" att öka samlingen i skritten innan vändningen, så sitter piruetten.

I båda fallen är det dock ett stort fel om hästen korsar sina bakben, eller går i "sluta" runt eller skruvar fast det inre bakbenet= ej godkänt.

Är hästen "för bra" på skrittpiruett så hjälper det att fokusera på bjudning och bestämd takt för att få bakdelsvändning!:)

Senast ändrad:

Helt rätt, det är samlingen som skiljer. Så här står det i TR: Vändning på bakdelen skall betraktas som en förberedande övning till skrittpiruett och skall till alla delar utföras på ett så korrekt sätt, att enbart en ökning av samlingen skall leda till en rätt utförd skrittpiruett.
Och i o m det får radien vara större för att man utgår från längre steglängd.
Bibehållet tramp/ takt o att den är rätt ställd o böjd.

Tyvärr är det många som får hästar som "fastnar" o då börjar de att driva med innerskänkeln som i princip då betyder framåt- rakt fram o det leder dill en massa elände. Make it simple:cool:
Det är givetvis ännu viktigare i piruetten.

Gör som AvG. Böj o var klar o vänd bara för ytter o sitt inåt. Behåll energin.

Nu har du ju fått veta skillnaden, men jag skulle inte lägga någon större vikt vid skillnaden. Då blir det lätt att man skrittar in för fort och gör för stor vändning, vilket är mycket vanligare ute på tävlingsbanorna än att man skulle få kommentar på att skritten är för samlad eller vändningen för liten (förutsatt att hästen trampar runt hela tiden och inte skruvar bak).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka